kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳

مصلای نمازجمعه قم در انتظار تصمیم مسئولان کشوری ( یادداشت خبرنگار )

آغاز اقامه نماز جمعه در قم به امامت مرحوم آیت‌الله العظمی اراکی در صحن اتابکی حرم مطهر حضرت معصومه(س) به سال 58 برمی‌گردد.
پس از مدتی مشکلات عدیده از جمله محدودیت مکان و ترافیک سنگین موجب شد اقامه نمازجمعه به شبستان‌ها و صحن مسجداعظم منتقل شود.
با این حال مشکلات مذکور مرتفع نشد و به ناچار نمازجمعه قم به دبیرستان امام صادق(ع) و زمین‌های چمن اطراف آن منتقل و قریب شش سال در این مکان اقامه شد.
به همت برخی مسئولان و علما از جمله آیت‌الله شرعی، مصلای قدس فعلی قم جانمایی و در مساحتی بالغ بر پانزده هزار متر مربع احداث و اقامه نماز جمعه در سال 66 به این مکان انتقال یافت.
مصلای قدس اگرچه مشکلات پیش گفته و محدودیت‌های مکانی را برطرف کرد اما وجود معابر تنگ و محدود ورودی آن در مقابل سیل عظیم نمازگزاران و نیز برخی ضعف‌ها و نواقص در بنای مصلا، مسئولان را بر آن داشت تا قبل از وقوع حادثه‌ای ناگوار اقدام به رفع مشکلات مذکور کنند.
در این فاصله شبستان امام‌خمینی(ره) در ضلع غربی حرم بنا شد و فرصتی مناسب بود تا موقتا نمازجمعه به شبستان منتقل و تعمیر، تجهیز و تملک املاک اطراف مصلا انجام شود. به همین دلیل نمازجمعه از سال 85 به شبستان منتقل و کار رفع نواقص مصلا آغاز شد اما سرعت لاک‌پشتی عملیات تا امروز 8 سال طول کشیده است.
مسئولان دولتی و شهری قم هر از چندگاهی با تیمی از همراهان از این مصلا دیدن و در مصاحبه‌هایی بر تکمیل مصلا در کمترین زمان تاکید می‌ورزند اما این «تاکیدها» و صدور صورتجلسه‌هایی مملو از «مقرر شد» نه‌تنها پیشرفتی در کار به‌وجود نیاورده بلکه عملا موجب بوجودآمدن حرف و حدیث‌هایی تازه می‌شود که «سرعت‌گیر» عملیات بهسازی مصلا بهترین عنوان برای آن است.
از سوی دیگر مسئولان ستاد نمازجمعه و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اعلام پایان کار مقاوم‌سازی مصلا بر اساس مصوبه سال 78 هیئت دولت و تحت نظارت نظام مهندسی کشور با هزینه ای پنج میلیارد تومانی خواستار همراهی دولت و شهرداری برای تملک املاک اطراف مصلا و توسعه فیزیکی محیط آن هستند.
استاندار دولت تدبیر و امید نیز دیماه سال گذشته پس از دیدن مصلا و روند بازسازی و بهسازی آن، قول داد اعتبار لازم برای اتمام طرح اختصاص دهد.
با این حال معاون امور استان‌های شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور از عدم همکاری و همراهی مسئولان استانی از جمله استانداری و واحدهای تابعه و شورا و شهرداری انتقاد کرده و معتقد است در بیشتر شهرهای کشور مسئولین و نهادهای دولتی و استانی پیگیر احداث مصلاهای نمازجمعه هستند و باید مسئولان همت کنند و تا مردادماه سال جاری حداقل شبستانهای مصلا به بهره‌برداری برسد.
شهردار قم نیز معتقد است هر پروژه عمرانی نیاز به عقبه مالی دارد و بهترین تصمیم این است که یک پارکینگ طبقاتی در کنار این پروژه احداث شود تا این پشتوانه مالی به‌وجود آید.
محمد دلبری می‌گوید: البته شرط این اقدام این است که راه‌آهن مالکیت خود را بر خط آهن در همجواری مصلا را واگذار کند تا منبعی برای تأمین هزینه های جاری مصلا بوجود آید.
با وجود اظهارات متفاوت و گاه متناقض مسئولان اما برگزاری نمازجمعه در شبستان حرم مطهر موجب آزار و اذیت مردم می‌شود. زیرا حضور چشمگیر مردم قم در نمازجمعه ناگفته پیداست و از سوی دیگر جمع کثیری از مردم کشورمان روزهای جمعه از اقصی نقاط کشور برای زیارت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) خود را به قم می رسانند و حضور پرشمار زوار و نمازگزاران در حرم مطهر همواره موجب رنجش خاطر هر دو قشر شده و در این میان ناراحتی افراد کم‌حوصله یا ناتوان جسمی مانند معلولان و سالخوردگان و خردسالان بدیهی است.
عموم مردم قم و زوار گرامی به جد خواستار حل این مشکل هستند.
بنابراین در سالی که مزین به نام فرهنگ است تکمیل این مصلا پیش از آنکه اجتماعی باشد یک اقدام فرهنگی است. انتظار می رود مسئولان استانی و کشوری با حرکتی جهادی بر حل این مشکل مهر پایان بزنند.
محمدرضا عادلی