kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۱۰۱
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
هشدار وزیر بهداشت:

مصرف لبنیات در ایران بسیار پایین و استفاده از لوازم آرایشی بالا است

وزیر بهداشت گفت: مصرف لبنیات مردم ایران در مقایسه با کشورهای جهان و منطقه، بسیار پایین است اما در استفاده از لوازم آرایشی مقام اول دنیا را داریم!


به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، سید حسن هاشمی دیروز در همایش تغذیه سالم؛ سفیران سلامت که به مناسبت دومین روز از هفته سلامت برگزار شد، اظهار داشت: مصرف بالای نمک، چربی و شکر زمینه‌های بروز بیماری‌های مختلفی را فراهم می‌کند و کارشناسان معتقدند که ممکن است تا 30 سال آینده، یک سوم مردم ایران به دیابت مبتلا شوند بنابراین باید از امروز شروع کنیم تا نتیجه آن را در 30 سال آینده ببینیم.
هاشمی میزان اضافه وزن و چاقی در سنین میانسالی در ایران را 70 درصد عنوان کرد و افزود: فرهنگ سلامت مردم نیز باید تغییر کند و والدین، مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند. برای ایران زیبنده نیست که سالانه حدود 18 هزار نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را به دلیل بی‌توجهی به قوانین از دست بدهند. زمانی که به مسئولان اعتراض می‌کنیم، عنوان می‌کنند که تولید خودرو، اشتغال ایجاد می‌کند اما این نه تنها اشتغال نیست بلکه گرفتن جان مردم است.
وی ضمن انتقاد از برخی رودربایستی‌ها و تردید‌ها در تصمیم گیری برای کاهش حوادث جاده‌ای در کشور، گفت: متاسفانه فرهنگ صحیح رانندگی و استفاده از وسایل نقلیه به طور کامل در کشور شکوفا نشده و مردم ممکن است با امن‌ترین خودروها نیز تلفات زیادی در حوادث داشته باشند.
وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت کاهش مصرف نمک، افزود: وقتی به نانواها می‌گوییم که از نمک کمتری در نان استفاده کنند، می‌گویند گندم داخلی کیفیت مناسبی ندارد و برای افزایش کیفیت آن، باید نمک زیادی به آرد اضافه شود، بنابراین از مسئولان جهاد کشاورزی می‌خواهیم که به حرف نانوایان توجه کنند، تقاضا داریم تا زمینه‌های صادرات گندم داخلی و واردات گندم خارجی و ترکیب گندم داخلی و خارجی را فراهم کنند چرا که در این صورت هر قدر هم که ویتامین دی به آرد اضافه شود اما حاوی مقدار زیادی نمک خواهد بود.
هاشمی افزود: حتما باید به مصرف منطقی روغن، شکر و نمک و نیز تحرک کافی و فعالیت فیزیکی توجه داشته باشیم و همیشه سعی کنیم که نه به غذاها و رفتارهای نامناسب بلکه به رفتارها و غذاهای مناسب، معتاد شویم.
وی وضعیت مصرف لبنیات در کشور را بسیار نامناسب عنوان کرد و گفت: مصرف لبنیات مردم ایران در مقایسه با کشورهای جهان و منطقه، بسیار پایین است اما در استفاده از لوازم آرایشی مقام اول دنیا را داریم.
درباره قسمت پایانی سخنان وزیر بهداشت مبنی بر اول بودن رتبه ایران در مصرف لوازم آرایش ضمن تایید سرانه بالای مصرف لوازم آرایشی در کشور، باید گفت: رئیس‌سازمان غذا و دارو سال گذشته اعلام کرد: «برخی شایعات مبنی بر اینکه ایران بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی در سطح جهان را دارد کذب است و چنین آماری وجود ندارد.»
به گفته رسول دیناروند، «ما از نظر جمعیت کشور هفدهم جهان هستیم ولی از نظر مصرف لوازم آرایشی کشور هفتم دنیا هستیم.»
 همچنین رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز پارسال اعلام کرد: «ایران رکورددار مصرف لوازم آرایشی نه در خاورمیانه نه در آسیا و نه در جهان و نه در هیچ سطح دیگری، نبوده و نیست.»
به گفته مصطفی اسماعیلی‌مطلق، «آمارهای اعلام شده در مورد میزان مصرف لوازم آرایشی در کشور و اینکه گفته می‌شود ایران رتبه نخست مصرف لوازم آرایشی را در دنیا دارد، اشتباه است.»
مردم در زمان خرید روغن
 به برچسب راهنمای آن توجه کنند
معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در این همایش گفت: مردم باید روزانه 10 هزار قدم پیاده روی و یا روزانه 30 دقیقه و هر هفته 150 دقیقه به صورت منظم ورزش کنند تا وزن آنها کنترل و سلامت آنها تامین شود.
علی اکبر سیاری با بیان اینکه تغذیه ناسالم و کم تحرکی زمینه بروز بیماری‌هایی مانند سکته‌های قلبی، مغزی، دیابت، سرطان و بیماری‌های تنفسی را فراهم می‌کند، افزود: توصیه می‌شود که افراد کمتر از پنج سال، روزانه پنج گرم و افراد بیشتر از پنج سال، روزانه سه گرم نمک مصرف کنند اما مردم ایران در حال حاضر روزانه به طور متوسط 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند.
سیاری تصریح کرد: مصرف استاندارد روزانه روغن 35 گرم است اما در ایران مردم روزانه 46 گرم روغن مصرف می‌کنند ضمن اینکه روغن مصرفی باید مایع، فاقد اسید چرب ترانس و دارای حداکثر 10 درصد اسید چرب اشباع باشد بنابراین مردم حتما در زمان خرید روغن، به برچسب راهنمای آن توجه کنند.
وی ضمن تاکید بر مضرات قند و شکر، یادآور شد: مصرف روزانه 25 گرم قند به مردم توصیه می‌شود، ضمن اینکه یک قوطی نوشابه حاوی 30 گرم قند است و اگر مردم ایران هر روز یک قوطی نوشابه مصرف کنند، هر سال 7 کیلوگرم اضافه وزن خواهند داشت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد بجای مصرف نوشابه، از دوغ‌های کم نمک و آب استفاده کنند.