kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۰۹۶
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
معاون سازمان محیط‌ زیست خبر داد

فرسایش 16 میلیون تن از خاک کشور در سال

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران سالانه 16 میلیون تن فرسایش خاک دارد،گفت: این میزان فرسایش خاک بسیار فراتر از میانگین جهانی است.


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سعید متصدی در همایش روز زمین پاک افزود: در این شرایط حتی اگر بهترین آب را به زمین‌های کشاورزی تزریق کنیم، باز هم محصول ناسالم خواهد بود، چون خاک آلوده است. این وضعیت به خاطر مصرف بی‌رویه کود و سم به وجود آمده است و در شرایط حاضر شاهد ظهور این مواد در سفره غذایی مردم نیز هستیم.
متصدی با بیان اینکه از سال 1346 مطابق قانون باید باقیمانده سموم و کود در محصولات غذایی مورد آزمایش و پایش قرار بگیرند، گفت: طبق این قانون باید به سمت کاهش مصرف سم و کود حرکت کنیم؛ این در حالیست که متاسفانه در حال حاضر به سم و کود یارانه نیز می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه همه خاک‌های اطراف تهران آلوده هستند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست طی سال‌های گذشته در این زمینه فعالیت‌هایی داشته است، ارائه لایحه خاک از سوی سازمان محیط زیست و دولت به مجلس شورای اسلامی از جمله مهم‌ترین اقدامات است که امیدواریم مجلس پس از بررسی لایحه هوای پاک و لایحه حفاظت تالاب‌ها به بررسی لایحه خاک برسد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه 30 تا 40 درصد محصولات غذایی تبدیل به پسماند می‌شود، افزود: باید نگاه دقیقی به این موضوع داشته باشیم که منابع آب و خاک ما محدود هستند و نباید ضمن استفاده از این منابع و تولید محصولات غذایی آنها را تبدیل به پسماند و ضایعات کنیم بنابراین باید نگاه معقولانه‌تری نسبت به مصرف مواد داشته باشیم.
متصدی با تاکید بر اینکه برخی مواد مصرفی ما از جمله کیسه‌های پلاستیک سازگار با طبیعت نیستند، گفت: کشورهایی که سابقه تمدن کهن و درخشان ما را ندارند امروزه توانسته‌اند در این زمینه نسبت به ما پیشروتر باشند و بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی کیسه‌های پلاستیکی را حذف کرده‌اند.