kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
در سایه سکوت مدعیان دفاع از حقوق بشر

آل سعود باز هم بر سر مردم یمن بمب خوشه‌ای ریخت

جنگنده‌های رژیم سعودی در سایه سکوت جامعه بین‌الملل باردیگر مردم یمن را با بمب‌های خوشه‌ای هدف قرار دادند.

سرویس خارجی-

داستان استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در یمن این روزها داستان تکراری شده است چرا که آل سعود به صورت مرتب از این نوع بمب‌ها علیه مردم بی‌گناه یمن استفاده می‌کند. این در حالی است که بمب‌های خوشه‌ای با توان کشتار بسیار بالا از جمله سلاح‌های ممنوعه به شمار می‌روند. در همین ارتباط، خبر رسیده جنگنده‌های ائتلاف سعودی مجددا یک بمب خوشه‌ای به منطقه «حریب القرامیش» در استان «مأرب» پرتاب کرده‌اند. هنوز از جزئیات این حمله وحشیانه خبری منتشر نشده اما به صورت معمول این نوع بمب‌ها غیرنظامیان زیادی را به کام مرگ می‌فرستند.
  استفاده آل سعود از بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلیس در یمن، از آذرماه گذشته بسیار خبرساز شده است. «مایکل فالن»، وزیر دفاع انگلیس در 29 آذر گذشته اعتراف کرد «ارتش عربستان‌، در جنگ یمن از بمب‌های خوشه‌ای بریتانیایی استفاده کرده است.» وی گفت مسئولان سعودی نیز تایید کرده‌اند که در جنگ یمن، از بمب‌های خوشه‌ای خریداری شده از بریتانیا در دهه 1980 میلادی استفاده کرده‌اند. قوانین انگلیس، فروش این نوع بمب به کشورهای دیگر را از سال 2010 به بعد ممنوع کرده است. بمب‌های خوشه‌ای، بعد از انفجار تعداد زیادی بمب کوچکتر را در مساحتی وسیع پراکنده می‌کنند و غیرنظامیان بسیاری را به خطر می‌اندازند. اعتراف وزیر دفاع انگلیس در حالی صورت گرفته که سازمان عفو بین‌الملل اوایل خردادماه گذشته در بیانیه‌ای با افشای استفاده عربستان و متحدینش از بمب‌های خوشه‌ای در جنگ یمن هشدار داده بود وجود بمب‌های خوشه‌ای منفجر نشده، برخی از مناطق یمن را به «میدان‌های مین» تبدیل کرده است. کاربرد بمب‌های خوشه‌ای بر اساس کنوانسیون مهمات خوشه‌ای مصوب سال 2008 ممنوع بوده و تاکنون 108 کشور جهان این کنوانسیون را امضا کرده و در حدود 100 کشور آن را به تصویب رسانده‌اند. فرمانده ائتلاف سعودی هم در این‌باره گفته، عربستان این بمب‌ها را از آمریکا و انگلیس خریده تا از آنها استفاده کند!
خبر دیگر اینکه، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز جمعه رزمایش «تیشه محکم» را با هدف کسب آمادگی برای مقابله با جنگ ساحلی احتمالی در غرب این کشور برگزار کردند. به گزارش شبکه خبری المسیره، در این رزمایش انواع عملیات تهاجمی، غافلگیرانه وتاکتیک‌های مبارزه برای مقابله با هر سناریوی تشدید تجاوزعلیه یمن تمرین شد. اهداف دیگر از برگزاری این رزمایش «کسب آمادگی گسترده مردمی، حمایت از رزمندگان در جبهه‌های جنگ در چارچوب مرحله سوم مقابله با متجاوزان‌، آموزش و تجهیز رزمندگان، تقویت جبهه‌ها و به کارگیری تاکتیک‌های جنگی در ساحل غربی یمن به طور خاص برای مقابله با متجاوزان» اعلام شده است.