kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۰۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
سازمان ملل:

عامل جنایت خان شیخون شناسایی نشده /آمریکا بی‌دلیل به سوریه حمله کرد

پس از حمله آمریکا به پایگاه نظامی ارتش سوریه که به بهانه حمله شیمیایی خان شیخون و با سروصدا و تبلیغات زیادی صورت گرفت، کمیته تحقیقات بین‌المللی سازمان ملل اعلام کرده مشخص نیست چه کسانی حمله شیمیایی خان شیخون در ادلب را انجام داده‌اند.

سرویس خارجی-

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا 17 فروردین ماه در اقدامی غیرمنتظره و عجیب دستور حمله به پایگاه «الشعیرات» در استان حمص سوریه را صادر کرد. این اقدام از آنجا عجیب بود که وی بارها در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود به جای سوریه به داعش حمله خواهد کرد. آمریکا دلیل این اقدام خود را «حمله شیمیایی دولت سوریه به غیرنظامیان در ادلب» خواند! حمله‌ای که از همان ابتدا همه می‌دانستند ارتباطی به حادثه شیمیایی خان شیخون ندارد، چرا که هیچ مدرکی در مورد این حمله شیمیایی و عاملان آن وجود نداشت و از همه مهم‌تر ارتش سوریه نیازی به انجام چنین حمله‌ای نداشت. اکنون اما پس از چند هفته رئیس کمیسیون تحقیقاتی در موضوع  سوریه در سازمان ملل که متشکل از شورای حقوق بشر سازمان ملل است، اعلام کرد که این کمیسیون پس از انجام تحقیقات، ارتباطی بین حملات هوایی آمریکا و حمله شیمیایی در ادلب پیدا نکرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، اعضای کمیته تحقیقات سازمان ملل ویژه سوریه روز جمعه نشستی را با اعضای شورای امنیت برگزار کرد و درباره خطراتی که غیرنظامیان را در سوریه تهدید می‌کند، گفت‌وگو کردند. «پائولو سرگیو پینیرو»، رئیس این کمیته استفاده از گاز کلر در خاک سوریه (خان شیخون) را تأیید و اعلام کرده که درصدد تحقیق درباره ادعای استفاده از گاز سارین در خان شیخون است.»
تردید درباره وقوع حملات شیمیایی خان شیخون
وی افزود: «ما از طریق اسکایپ با شاهدان عینی صحبت کرده و از تصاویر ماهواره‌ای استفاده کردیم. تحقیقات درباره حادثه خان شیخون از طریق کارشناسان، شاهدان عینی، تصاویر و ویدیوهایی که درباره صحت آن تحقیق خواهیم کرد، ادامه دارد.»
 این کمیته می‌گوید که اطلاعی از جنگنده‌هایی که شهر خان شیخون را بمباران کردند نیز، ندارند و حتی نمی‌تواند مشخص کند که آیا حمله خان‌شیخون شیمیایی بوده یا خیر. رئیس کمیته تحقیقات سازمان ملل گفته: «ما درخواست شفاهی را برای دولت سوریه فرستاده‌ایم تا گزارشی درباره حادثه خان شیخون به ما بدهد. ما هرم فرماندهی نیروهای دولتی سوریه را می‌دانیم اما از ساختار فرماندهی طرف‌های دیگر اطلاعی نداریم.»
این مسئله به خوبی ادعای آمریکا در این مورد را رد می‌کند و بار دیگر این گزاره همیشگی را تایید می‌کند که آمریکا برای حمله به کشورهای دیگر نیاز به دلیل ندارد و تنها با بهانه‌های واهی می‌تواند برخلاف شعارهای اعلامی به کشورهای دیگر تجاوز کند و نهادهای حقوقی بین‌المللی را به سخره بگیرد.