kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

چرخش نصف کلید و نگرانی اصحاب فتنه برای منافع ملی و احمدی‌نژاد!



سرویس سیاسی ـ
در حالی که سیاست‌های دولت کشور را به رکود مطلق کشانده و کارنامه دولت در حل معضلات اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم خالی است و این موضوع حتی اعتراض حامیان روحانی را هم در پی داشته، عده‌ای از اصلاح‌طلبان با عوام‌فریبی حل مشکلات را به انتخاب مجدد روحانی به سمت ریاست جمهوری منوط می‌کنند و از مردم می‌خواهند که در انتخابات به روحانی رأی دهند. این طیف پاسخ نمی‌دهند که برای رفع مشکلات کشور، چطور می‌توان به استمرار دولتی اعتماد کرد که نه تنها وعده‌ 100 خود برای حل مشکلات اقتصادی را محقق نکرد بلکه آن را انکار می‌کند.
 روزنامه ایران در مصاحبه با علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران (مشارکت سابق) نوشت: «تحلیل من این است که منافع ملی اقتضا می‌کند آقای روحانی یک دوره دیگر کشور را اداره کند. منفعت ملی جدای از بحث‌های سیاسی-جناحی اقتضا می‌کند در شرایط کنونی که شاهد آن در جهان هستیم (ترامپ و مراودات بین‌المللی) آقای روحانی همچنان کار را ادامه دهد».
وی که نسبت به دروغ تقلب در انتخابات سال 88، قشون کشی‌های خیابانی، اغتشاش، کشته‌سازی، و ... خود را به فراموشی زده بود، گفت: «در سال ۸۸ هم آنها(اصولگرایان) بودند که فتنه‌انگیزی کردند و به پای رقیب نوشتند!»
شکوری راد همچنین اظهار داشت: «حقیقتا باید بگویم به نظر من ورود رئیسی به صحنه برای ما موهبت است». این در حالی است که کرباسچی چند روز قبل در مصاحبه با شرق با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در انتخابات مخالفت کرده و گفته بود: «کشورداری با اداره آستان قدس فرق دارد».
وی در بخش دیگری از این مصاحبه خاطرنشان کرد: «اگر رئیسی را با این هیمنه وارد انتخابات کنند و او شکست بخورد، از این شکست ممکن است تلقی‌های دیگری شود که در راستای منافع ملی نیست».
جالب است، جماعتی که سال 88 با خواسته نامشروع خود مبنی بر ابطال رأی 40 میلیونی مردم، کشور را به آشوب کشیدند و دشمنان قسم‌خورده نظام را امیدوار کردند، امروز نگران منافع ملی شده‌اند!
ایران همچنین در سرمقاله خود به قلم صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «روحانی؛ مسیر طی شده، راه پیشاروی»، نوشت: «وضعیت سرمایه اجتماعی دولت روحانی افزون‌تر از گذشته و آغاز کار دولت است. امری که در ادامه مسیر روحانی مهم‌ترین ابزار برای استمرار موفقیت‌ها خواهد بود».
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «اکنون که آقای روحانی قطار از ریل خارج شده توسعه کشور را دوباره به مسیر اصلی بازگردانده و مسیر معکوس حرکت دولت را از افراط به اعتدال، از جزمیت به عقلانیت، از توهین و تحقیر به کرامت و منزلت، از واگرایی به همگرایی، از تفرقه و انشقاق به انسجام و وفاق و از همه مهم‌تر از بداخلاقی به اخلاق‌گرایی سوق داده است، برای تداوم این حرکت پرشتاب به موتور محرکه اعتماد جامعه نیاز دارد تا نیمه دیگر راه پیشاروی را نیز به سلامت و موفقیت طی کند».
البته جای تعجب است که با وجود این همه دستاورد چرا هنوز معضلات فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، رکود، گرانی و ... در کشور وجود دارد؟!
حواله دادن مشکلات به دولت قبل از دیگر تاکتیک‌ها و عوام‌فریبی‌های اصلاح‌طلبان و حامیان دولت طی روزهای اخیر است که از نگرانی فزاینده آنها نسبت به تأثیر منفی وعده‌های محقق نشده روحانی بر آرای وی حکایت دارد. آنها مدعی هستند که دولت یازدهم طی این چهار سال مشغول برداشتن آوارهای به جای مانده از دولت قبل بوده است! بی‌آنکه بگویند اگر اینچنین بوده پس چطور در دوران دولت یازدهم رکود مطلق در کشور حاکم شد و با تعطیل شدن 60 درصد از ظرفیت تولید کشور، چندین هزار نفر از شاغلین در بخش‌های مختلف بیکار شدند؟
تراز مالی مثبت در طول تاریخ بشریت امری بی‌سابقه بود!
در این زمینه، آرمان گفت‌وگویی را با محمد رضا خباز، استاندار سمنان منتشر کرد. وی در بخشی از این مصاحبه گفت: «در این چهار سال نه تنها دولت خرابی‌های احمدی‌نژاد را آواربرداری کرد بلکه علاوه بر آواربرداری تلاش کرد تا بتواند شرایط بهتری را برای کشور فراهم کند... به اعتقاد بنده امید فراوانی به رفع مشکلات اقتصادی در دولت دوازدهم در صورت روی کار آمدن روحانی وجود دارد. زیرا دولت عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرده، جلوی انحرافات را گرفته و موانع را برطرف کرده است. اکنون روحانی کشور را به جایی رسانده که می‌تواند در دولت دوازدهم مشکلات اقتصادی را برطرف کند».
خباز در پاسخ به این سؤال که «بر چه اساس معتقدید که گام‌های دولت یازدهم در رفع بحران‌ها بی‌نظیر و حتی کم‌نظیر بوده است»، اظهار داشت: «زیرا طی۶۳ سال گذشته همواره واردات کشور از صادرات پیشی گرفته بود اما در سال ۹۵ و ۹۶ تراز اقتصادی ایران مثبت اعلام شد». وی همچنین گفت: «تراز مالی مثبت در طول تاریخ بشریت امری بی‌سابقه بود»!
البته خباز به این نکته اشاره‌ای نکرده که دولت صادرات میعانات گازی و نفتی را که تاکنون در جدول صادرات نفتی قرار داشت، جزو صادرات غیرنفتی محاسبه کرده است! ظاهرا دولت یازدهم علاقه خاصی به برخی عبارات دهان پرکن اما توخالی دارد.
تازه نصف کلید چرخیده است!
در ادامه این خط خبری، آفتاب یزد هم سخنان فرجی دانا، وزیر اسبق علوم دولت روحانی در جمع تشکل‌های دانشجویی را منتشر کرد. وی ریشه برخی از نارضایتی‌های عمومی امروزین را ناشی از انباشت آوارهایی از دولت گذشته دانست که دولت فعلی هنوز موفق به برداشتن آنها نشده است.
فرجی‌دانا در پاسخ به انتقاد یکی دیگر از دانشجویان نسبت به عدم تعویض مدیران میانی باقیمانده از دولت گذشته، گفت: «بنده در جلسات هیئت دولت شاهد بوده‌ام که دکتر روحانی چندین بار از وزرا خواسته‌اند که افرادی را بر سر پست‌ها بگذارند که با جهت‌گیری هماهنگ با دولت به مسائل نگاه کنند. صاحب کلید قفل را شناسایی کرده است و نیمی از کلید در قفل چرخیده است. شدت مشکلات و آوار برجای مانده امکان چرخش کامل این کلید را هنوز به روحانی نداده است».
دولت در رفع دغدغه‌های معیشتی مردم عملکرد قابل توجهی نداشت
به همین قرار، مهرعلیزاده، معاون رئیس‌جمهور دولت اصلاحات نیز در گفت‌و‌گو با آرمان، اظهار داشت: «اگر آقای روحانی بتواند به خوبی دستاوردهای دولت خود را در چهار سال گذشته برای مردم تبیین کند و افکار عمومی را متوجه این نکته کند که چه میراثی از دولت احمدی‌نژاد به ارث برده و در مقابل توانسته چه اقداماتی را برای ساماندهی به وضعیت آسیب دیده گذشته انجام دهد، می‌تواند پیروزی خود را در انتخابات قطعی کند».
وی خاطرنشان کرد: «دولت آقای روحانی در برخی مسائل داخلی دارای انسجام لازم نبود و نتوانست عملکرد قابل توجهی در این زمینه از خود نشان بدهد... شاید مهم‌ترین این مسائل نیز دغدغه‌های معیشتی مردم بود که دولت آقای روحانی می‌توانست عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشد».
مهرعلیزاده همچنین چالش مهم روحانی در انتخابات را پوپولیسم دانست و گفت: «این احتمال وجود دارد که رقبای انتخاباتی آقای روحانی در فضای انتخاباتی تلاش کنند با شعارهای پوپولیستی فضا را علیه آقای روحانی جلوه بدهند و آرای خاکستری را به سمت خود جذب کنند. در نتیجه شاید مهم‌ترین چالش آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری چالش پوپولیسم از سوی رقبای ایشان باشد!»
مهرعلیزاده ظاهرا پرداخت سود سهام عدالت و سبد کالا در آستانه انتخابات از سوی دولت یازدهم را فراموش کرده است!
روزنامه اعتماد چندی پیش در مصاحبه‌ با حمید جلایی‌پور، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران، با تقسیم پوپولیسم به خوب و بد، نوشت: «غير از كار اصلاح‌طلبان كار دولت هم در اين دو ماه مهم است. دولت بايد توضيح دهد كه براي قشر آسيب ديده جامعه در دوره دوم چه كاري مي‌خواهد انجام دهد و اين به هيچ‌وجه پوپوليسم مخرب نيست. بايد بگويد كه مي‌تواند براي بخشي از قشرهاي آسيب‌ديده كاري كند تا قشرهاي آسيب ديده نيز بلندمدت‌تر فكر كنند و بدانند كه راه بهبود معيشت كشور توسعه همه‌جانبه است».
کارنامه مردودی دولت یازدهم در حل مشکلات اساسی کشور، اصلاح‌طلبان را دچار دودستگی نسبت به حضور کاندیدای پوششی و ضربه گیر کرده است. در حالی‌که بخشی از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت مخالف این طرح هستند و معتقدند روحانی احتیاجی به کاندیدای پوششی ندارد، مهرعلیزاده در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «در شرایط کنونی عقل سیاسی حکم می‌کند که آقای روحانی تنها در انتخابات حضور پیدا نکند و در کنار ایشان کاندیدای پوششی نیز حضور داشته باشد».
روزنامه شهروند نیز در گزارشی با عنوان «بهار اقتصادی ایران رسید»، از قول دو کارشناس اقتصادی مهار تورم را از ابتکارهای دولت روحانی دانست.
البته اقتصاددانان حامی دولت نیز کاهش تورم را به دلیل رکود در کشور می‌دانند. چنانکه دیروز روزنامه شرق در یادداشتی، نوشت: «دولت توانست در کاهش نرخ تورم موفق عمل کند و جلوی یک بحران جدی در کشور را بگیرد، ولو اینکه حتی به عواملی مانند رکود هم بستگی داشته باشد».
نمره پایین دولت
شرق همچنین نوشت: «با وجودی که دولت توانسته اشتغال ٦٥٠ هزارنفری را در سال ایجاد کند، اما هنوز هم با بی‌کاری ١٢.٥درصدی مواجهیم که البته این با برنامه‌ریزی استراتژیک قابل رفع خواهد بود. یکی از نقاط ضعف اقتصادی در سال ٩٥، رونق‌نگرفتن کافی فضای کسب‌وکار است».
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «اگر بخواهیم نمره‌ای را به دولت بدهیم، به نظرم دولت نمره قبولی در اقتصاد می‌گیرد اما نمره‌ای نیست که همچنان در شأن دولت یازدهم باشد. یعنی دولت یازدهم به نظرم براساس عملکردهای زیرساختی باید نمره بیشتری بگیرد اما براساس عملکرد دولت و انتظاراتی که در جامعه وجود دارد، می‌توان نمره‌اي در حد پایین هم به دولت داد».
بی تدبیری در بانکداری!
روزنامه اعتماد در گزارشی به موضوع زیان‌دهی یکی از بانک‌ها پرداخت و نوشت: «اختلاف نظر سازمان حسابرسي با بانك مركزي بر سر ترازنامه بانك صادرات، سهام اين بانك را در چاله زيان و توقف انداخت و پس از ٢٨٢ درصد زياني كه ماه آخر سال گذشته براي سهامداران اعلام شد؛ حال اخباري از اخراج اين بانك از بورس و انتقالش به فرابورس به گوش مي‌رسد. هرچند رييس سازمان بورس معتقد است تمام اتفاقاتي كه براي بانك صادرات افتاده، به دليل اختلاف نظر دو دستگاه مورد اشاره يعني سازمان حسابرسي و بانك مركزي است و بورس مداخله‌گر نيست اما تصميم هر يك از بخش‌ها كه باشد، نتيجه‌اش تنبيه سهامداران خرد و عاقبت افرادي است كه به اين بانك دولتي اعتماد كردند. اكنون سهامداران بايد با اضافه زيان احتمالي سهام‌شان نگران انتقال به فرابورس هم باشند. انتقالي كه به گفته مديرعامل بورس تهران بايد تا ارديبهشت ماه براي قطعي شدن يا نشدن آن صبر كرد».
گفتنی است، علیرضا زاکانی در زمان حضور در ستاد انتخابات کشور برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گفت: «چرا دولت محترم، اعلام ورشکستی ۵ بانک از ۸ بانک دولتی و ۱۵ بانک از ۲۱ بانک خصوصی را به بعد از انتخابات موکول کرده است!»
یک بام و دو هوای یک زنجیره‌ای
روزنامه زنجیره‌ای بهار نیز در اقدامی شگفت‌انگیز در سرمقاله دیروز خود با عنوان «انصاف به مثابه گمشده‌ سیاست»، در واکنش به توئیت یکی از فعالان رسانه‌ای نزدیک به دولت‌های نهم و دهم درباره ثبت نام محمود احمدی نژاد در انتخابات، جریان اصولگرایی را به بی‌انصافی علیه رئیس‌دولت قبل متهم کرد و نوشت: «با وجود همه‌ انتقادات و شکایت‌ها و گله گذاری‌ها و حتی دشمنی‌ها نسبت به احمدی نژاد و مدیریتش، چه بخواهیم و چه نخواهیم بالاخره او دو دوره رئیس‌جمهور این مملکت بوده و اگر قرار باشد که ۸ سال عالی‌ترین مقام اجرایی این مملکت، «جاسوس» !؟ باشد که باید در بسیاری از امور بازنگری کرد. از دیگر سو، این نکته به ذهن می‌رسد که می‌توان هر کسی و در هر جایگاهی را با سیل تهمت‌های بی‌انصافانه از دور خارج کرد، روالی که درونی شدن آن در ساختار نظم سیاسی در آینده پیش رو می‌تواند مشکل آفرین باشد».
روزنامه‌های رنجیره‌ای که تا دیروز از هیچ حمله و ناسزا و تهمت و افترایی علیه رئیس‌دولت قبل دریغ نمی‌کردند و طی 4 سال گذشته تمامی ناکارآمدی دولت یازدهم را به وی نسبت می‌دادند، یک شبه دلسوز رئیس‌دولت قبل شده و دم از انصاف می‌زنند!
این روزنامه همچنین در یادداشت دیگری به طور تلویحی به افزایش احتمال تک دوره‌ای بودن ریاست جمهوری حسن روحانی برخلاف سایر روسای جمهور و در پی کاندیداتوری حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی اشاره کرد و درگذشت هاشمی رفسنجانی، عدم هماهنگی و عدم همگامی تیم‌های رسانه‌ای، اقتصادی و سیاسی اندرونی دولت با مواضع علنی شخص رئیس‌جمهور و برخی ویژگی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی را از جمله دلایل موثر بر احتمال تک دوره‌ای بودن روحانی بر شمرد.