kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
روایتی از گردش چرخ اقتصاد!

تعطیلی و کاهش شدید تولید 30 کارخانه معروف کشور، در دولت یازدهم

بیش از 30 کارخانه و برند معروف و قدیمی تولیدی کشور در زمینه‌های مختلف، در دولت روحانی تعطیل شده و حدود یک میلیون نفر را بیکار کرده است.



به گزارش نسیم آنلاین، روحانی در شرایطی توانست در 24 خرداد 92 و با رأی 50/7 درصد از شرکت‌کنندگان در انتخابات، رئیس دولت یازدهم شود که وعده گشایش اقتصاد ایران را در 100 روز داده بود و امیدوار بود که با توفیق در مذاکرات هسته‌ای وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشد. اما نه تنها در این چهار سال وضعیت معیشتی مردم بهتر نشد، بلکه اقتصاد ایران به چنان رکودی دچار شد که به گواه اکثر اقتصاددانان و فعالان اقتصادی نمونه آن در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده است. یکی از ثمرات این رکود تعطیل شدن معروف‌ترین برندهای اقتصادی کشور است که نامشان با زندگی همه ایرانیان عجین شده است. آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که تعطیل شدن بیش از 30 کارخانه معروف و قدیمی به بیکار شدن حدود یک میلیون نفر طی چهار سال گذشته انجامیده است.یکی از این کارخانه‌ها پرونده‌اش در دولت تدبیر و امید بسته شد، کارخانه قدیمی ارج بود که فعالیت خود را از سال 1316 آغاز کرده و با هشتاد سال سابقه قدیمی‌ترین کارخانه تولید لوازم خانگی در کشور به شمار می‌رود.
برند معروف آزمایش، دیگر تولیدکننده لوازم خانگی در کشور هم در دولت تدبیر و امید تعطیل شد اما انتشار خبر تعطیلی پارس الکتریک، مردم و فعالان اقتصادی را غافلگیر کرد چرا که حسن روحانی در سال 92 و در مناظرات انتخاباتی به مشکلات این تولیدکننده اشاره کرده و از بی‌توجهی دولت قبل به آن گلایه کرده بود.رکود مسکن، کمر تولیدکنندگان کاشی را شکست. کاشی کویر یزد، ایرانا و حافظ ظرفیت تولید خود را به شدت کاهش داده‌اند. این وضعیت مسکن، دومینوی تعطیلی کارخانه‌های سیمان را درپی داشت که کارخانه سیمان ایلام از آن جمله است. ماشین‌سازی تبریز و چینی حمید هم تولید خود را به شدت کاهش داده و در پرداخت مطالبات کارگرانشان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. شرکت قدیمی تاژ امتیاز خود را در پسابرجام به شرکت هنکل آلمان واگذار کرد و واردات بی‌رویه شکر، کارخانه‌های قند ورامین، کرج، کردستان و فریمان را به تعطیلی کشاند. هپکو اراک به صورت موقت فعالیت خود را متوقف کرده و روغن‌نباتی قو و دوچرخه‌سازی ایساک هم تعطیل شده است.
کارخانه زاگرس خودرو و کارخانه تولید ماءالشعیر ایستک در آستانه تعطیلی قرار دارند اما فولاد سهند که به دست معاون اول دولت روحانی در اوایل سال 95 افتتاح شده بود تعطیل شده است.کارخانه چیت‌سازی ری وضعیت خوبی ندارد و هفت کارخانه روغن‌کشی کشور و 350 کارخانه کوچک لبنی هم تعطیل شده‌اند.
کارخانه پلی‌‌اکریل اصفهان تعطیل شده بود و کارخانه داروگر هم با اینکه وعده بازگشایی در اردیبهشت ماه داده اما فعلاً تعطیل است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت، دولت یازدهم در حمایت از تولید و برندهای داخلی به هیچ وجه کارنامه خوبی نداشت.