kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰

سیل در آذربایجان شرقی جان 37 تن از هموطنانمان را گرفت

مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از تلاش نیروهای امدادی برای پیدا کردن 37 نفر از مفقودان حادثه سیل در عجب‌شیر و آذرشهر خبر داد.

تبریز- خبرنگار کیهان:

خلیل ساعی افزود: تلاش برای پیدا کردن مفقودان حادثه در شهرهای عجب‌شیر و آذرشهر در حال انجام است و تاکنون از مجموع 37 نفر مفقودی اجساد 19 نفر از جان باختگان سیل در این دو شهر پیدا شده‌اند.
وی گفت: از ساعات اولیه عصر جمعه با وقوع سیل در شهرستان‌های عجب‌شیر و آذرشهر تمامی نیروهای امدادرسان برای کمک به آسیب‌دیدگان در محل حادثه حاضر شدند.
وی ادامه داد: اجساد چهار نفر از جانباختگان سیل در شهرستان آذرشهر و 15 نفر نیز در شهرستان عجب‌شیر پیدا شده است. پورمهدی اظهار کرد: به دلیل حضور مردم در حاشیه رودخانه‌ها بدون توجه به هشدارها، سیل خسارت جانی درپی داشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: امداد هوایی جمعیت هلال احمر استان نیز برای جست‌وجوی مفقودان و خودروهای دارای سرنشین که در سیل گرفتار شده‌اند به کمک نیروهای امدادی آمده است.
بارندگی شدید روز جمعه باعث جاری شدن سیل و آبگرفتگی در مناطقی از استان آذربایجان شرقی شد و در شهرستان عجب‌شیر سیل سبب مفقودی 20 نفر و در شهرستان آذرشهر نیز 17 نفر شد.
به گفته رئیس جمعیت هلال احمر آذرشهر تجمع تعدادی از خودروها در زیر پل غله‌زار آذرشهر برای تماشای سیل متأسفانه سیل خودروها را همراه با سرنشینانش با خود برد.
عظیم نظری افزود: تاکنون یک خودرو پژو پیدا شده و تلاش برای یافتن بقیه خودروها ادامه دارد. به گفته شاهدان عینی بیش از 5 خودرو با سرنشینانش در حال تماشای سیل بودند.
تأکید معاون اول رئیس‌جمهور
 برای کمک به سیل‌زدگان
معاون اول رئیس جمهوری در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران آذربایجان غربی و شرقی بر ضرورت بسیج همه امکانات برای امدادرسانی به سیل‌زدگان، رسیدگی فوری به وضع آسیب‌دیدگان و یافتن مفقودین در این استان‌ها تأکید کرد.اسحاق جهانگیری در تماس تلفنی با استانداران آذربایجان غربی و شرقی در جریان آخرین وضعیت خسارت وارده ناشی از جاری شدن سیل در این دو استان قرار گرفت.
وی با تأکید بر این که ستاد مدیریت بحران استان و نیروهای امدادی باید تمام تلاش خود را برای ساماندهی این وضعیت و کمک به آسیب‌دیدگان حادثه سیل به کار گیرند، خواستار آماده‌باش کامل نیروهای امدادی دو استان برای تأمین امنیت مردم شد و بر لزوم رسیدگی فوری به وضعیت سیل‌زدگان و جبران خسارات وارده به هموطنانمان در این دو استان تأکید کرد.
استانداران آذربایجان غربی و شرقی نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای کمک به آسیب‌دیدگان و جست‌وجوی مفقودین ارائه کردند و از آماده‌باش کامل نیروهای امدادی برای ساماندهی این وضعیت خبر دادند.
در اثر بارش شدید و کم سابقه اخیر باران در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی که در 15 سال گذشته بی‌سابقه بوده آب رودخانه‌ها طغیان کرده و خسارات زیادی را برای مردم این دو استان به بار آورده است.
خسارت 20 میلیارد ریالی سیل به راه‌ها
رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان شرقی گفت: جاری شدن سیل روز جمعه بیش‌از 20 میلیارد ریال به ابنیه فنی و راه‌های استان خسارت وارد کرده است.
علی هوشیار افزود: در پی بروز سیل روز جمعه بیش از دو میلیارد ریال از جمله به ابنیه فنی روستای بسیط در هشترود، شش میلیارد ریال به روستای یارشهری مراغه، سه میلیارد ریال به روستای چنار عجب‌شیر و سه میلیارد ریال به روستای باتمان قلیج و نوجه ده بستان‌آباد خسارت وارد شده است.
وی اظهار کرد: بیش از دو میلیارد ریال پل غله زار آذرشهر، یک میلیارد و 500 میلیون ریال به کموجان ورزقان و دو میلیارد ریال نیز به ابنیه فنی و جسم جاده روستای باران لو و بیرق تبریز خسارت وارد شده است.
رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان شرقی با بیان اینکه این میزان خسارت به صورت اولیه برآورد شده است، یادآوری کرد: با توجه به شدت بارش باران و سیل در روستای استان احتمال می‌رود میزان خسارت وارده به ابنیه فنی و جسم جاده‌ها بیش از این مبلغ برآورد شده باشد.
هوشیار ادامه داد: هم‌اکنون در هر شهرستان 5 گروه از مأموران راهداری مشغول بازسازی و بازگشایی راه‌های روستایی و ابنیه‌های فنی هستند.
اعلام اسامی مفقود شدگان سیل عجب‌شیر
بیشترین میزان خسارت سیل در روستای چنار عجب‌شیر گزارش شده است و شناسایی اجساد کشف شده در حال انجام است. 12 جسد شامل 3 زن و 9 مرد در عجب‌شیر کشف شده است که اسامی مفقود شدگان این شهر عبارتند از: عبدالله فضلی، فاطمه اصغری، اسماعیل فضلی، محمدرضا فضلی، سعید فضلی، مریم طالبی، وحید فضلی، سکینه عینی، امیر پناهی، سیفعلی مهدوی، امیر محمد مهدوی، فاطمه معصومی، هادی پناهی، صدقعلی مهدوی، رقیه زینالی، سلمان دل‌پسند، هاجر مهدوی، صمد علیمحمدی، حسن نصیری و علی پناهی.
براثر سیل روز گذشته در عجب‌شیر 980 رأس دام تلف شده، 15 خانه به صورت کامل از بین رفته و 15 خانه مسکونی دیگر نیز به صورت 50 درصد تخریب شده است.
امداد هوایی جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی برای جست‌وجوی مفقودان و خودروهای دارای سرنشین که در سیل گرفتار شده‌اند ادامه دارد.
به دلیل حضور مردم در حاشیه رودخانه‌ها بدون توجه به هشدارهایی که اعلام شده بود با وقوع سیل خسارات جانی به وقوع پیوست.
به علت تخریب پل رودخانه قوری‌چای که در مسیر 2 روستای چنار و حوری قرار دارد، امکان امدادرسانی به این روستاها مقدور نیست. تاکنون 12 نفر از اهالی روستای چنار ناپدید شده‌اند و امکان دسترسی به برخی از روستاها وجود ندارد. سیلاب همچنین خانه‌های روستایی در چهار روستای خانیان، دیزج حسن بیگ، آلمالو و یایچی را دچار آبگرفتگی کرده است و بارش شدید باران همچنان ادامه دارد.
سیل به روستای بیرق نیز خساراتی به بار آورده است و تعدادی از منازل این روستا در اثر سیلاب تخریب شده‌اند که با همکاری اهالی محل اقدام به جابجایی ساکنان منازل شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی اعلام کرد: خسارات مالی ناشی از وقوع سیل و آبگرفتگی در مناطق مختلف استان با توجه به در حال انجام بودن عملیات امدادی هنوز برآورد نشده است.
خلیل ساعی افزود: طبق روال رایج، برآورد میزان دقیق خسارت ناشی از وقوع سیل و آبگرفتگی روز جمعه در تبریز و دیگر شهرستان‌های استان یک تا دو روز بعد ممکن است.
در نخستین ساعات وقوع سیل در عجب‌شیر رودخانه روستای چنار طغیان کرد و 4 خانه روستایی را به همراه اعضای این خانواده‌ها با خود برد و به 16 خانه روستایی نیز خسارت عمده وارد کرد. تلاش نیروهای ارتش، سپاه و نیروی انتظامی برای یافتن مفقودان و اجساد احتمالی کشته شدگان این حادثه ادامه دارد. این گزارش‌حاکی است سیل به 10 شهرستان آذربایجان شرقی خسارت وارد کرد.
طغیان رودخانه باراندوز ارومیه
فرماندار ارومیه گفت: طغیان رودخانه باراندوز در محور راژان به منطقه زیوه و مرگور پل ارتباطی 50 روستای این شهرستان با عنوان هاشم‌آباد را تخریب کرد. عباس حسن‌خانی افزود: علاوه بر این 3 روستای دیگر این منطقه نیز دچار آبگرفتگی شد. برخی از نقاط اشنویه و بخش سیلوانای ارومیه در نوبت صبح و بعدازظهر دیروز به دلیل طغیان رودخانه و مسدود بودن مسیرهای مواصلاتی تعطیل شد. وی گفت: برای پیشگیری از خسارات و مرگ و میر ناشی از سیل دستور تخلیه تعدادی از روستاهای ارومیه صادر شده است.
سیل جان 5 نفر را در کردستان گرفت
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان گفت: حوادث ناشی از بارش باران و جاری شدن سیل، روز جمعه گذشته جان 5 نفر را در کردستان گرفت.
آرتیکاس اقبال در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: رانش زمین در پارک کوثر سقز یکی از این حوادث بود که طی آن چهار نفر جان خود را از دست دادند.
وی با اشاره به اینکه این مکان، محلی برای استراحت نیست به همین دلیل علت حضور چهار نفر فوت شده در این منطقه نیز در حال بررسی است. تخریب چند پل و جاده روستایی در سقز از دیگر حوادث این استان است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان همچنین با اشاره به اینکه سقوط جوان 30 ساله ساکن روستای ششه بانه به داخل رودخانه نیز دیگر حادثه روی داده در روز جمعه است افزود: این جوان علی‌رغم اینکه توسط روستائیان پایین دست به صورت نیمه جان از آب بیرون کشیده بود اما به علت شدت ضربات وارده در بیمارستان جان خود را از دست داد.