kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۴۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳

کوتاه از سراسر جهان


آمریکا
فارس: هکرها بامداد شنبه اسنادی را منتشر کردند که به گفته «کارشناسان مسائل امنیت سایبری» نشان می‌دهند آژانس امنیت ملی آمریکا با دسترسی به سامانه پیام‌رسان بین‌بانکی شبکه «سوئیفت»، گردش‌های پولی بین بانک‌های بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آمریکای لاتین را رصد کرده است. محققان می‌گویند در میان اسناد جدیداً منتشر شده، همچنین نام شمار زیادی از برنامه‌هایی دیده می‌شوند که از آنها برای حمله به نسخه‌های مختلف سیستم عامل ویندوز استفاده می‌شوند.
اروپا
اسپوتنیک: چند روز بعد از دیدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با دبیرکل ناتو، وزارت دفاع آمریکا از استقرار نسل پنجم جنگنده‌های اف 35 در خاک اروپا خبر داد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده این جنگنده‌ها به منظور شرکت در یک ماموریت آموزشی به اروپا فرستاده شده‌اند. گورباچف اما معتقد است این تحرکات بسیار خطرناک می‌تواند به جنگ بزرگی در جهان منجر شود.
تونس
رای‌الیوم: با گسترش دایره اعتراضات مسالمت‌آمیز در تونس، روز جمعه در چندین استان این کشور اعتراضاتی درباره وضعیت فعلی تونس و درخواست برای توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برگزار شد. تاکنون اعتراضات در تونس به شکل مسالمت آمیز بوده است اما برخی احزاب سیاسی هشدار دادند که احتمال دارد این اعتراضات در سایه شرایط امنیتی کشور به آشوب تبدیل شود.
چین
وال استریت ژورنال: رئیس‌جمهور آمریکا، از کاربرد عنوان «اخلالگر ارز» برای چین اجتناب کرده اما این کشور را در فهرست کشورهایی که بایستی از لحاظ اقدامات ارزی تحت نظر قرار بگیرند، قرار داده است. این در حالی است که «دونالد ترامپ»، در زمان تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود چین را به عنوان کشور اخلالگر ارز به رسمیت خواهد شناخت.
ونزوئلا
دویچه وله: همزمان با ادامه درگیری‌های مرگبار میان نیروهای امنیتی ونزوئلا و معترضان ضد دولتی، مقامات این کشور دو سیاستمدار مخالف را به اتهام «سازماندهی اقدامات تروریستی» بازداشت کردند. به گفته وزیر کشور ونزوئلا، این دو به اتهام «سازماندهی اقدامات تروریستی و برهم زدن امنیت کشور» بازداشت شده‌اند. ونزوئلا با بزرگترین موج اعتراضات در سال‌های اخیر مواجه است و از زمان آغاز درگیری‌های هفته اخیر دست‌کم پنج تن کشته شده‌اند.
رژیم صهیونیستی
مرکز اطلاع رسانی فلسطین: «ایهود باراک» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی خواستار مداخله نظامی این رژیم در سوریه شده است. این اظهارات بر خلاف موضع رسمی اسرائیل مبنی بر عدم مداخله در جنگ سوریه است. «باراک» همچنین تاکید کرده که مداخله اسرائیل در جنگ سوریه باید محافظه‌کارانه باشد.
روسیه
ایتارتاس: روسیه موشک مافوق صوت جدید خود را به نام سیرکون با 8برابر سرعت صوت آزمایش کرد. این موشک نسل جدید موشک‌های بالدار دریایی محسوب می‌شود. موشک سیرکون می‌تواند اهداف را در فاصله حدود 400کیلومتری نابود کند.