kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
گزارش خبری کیهان

سیاهی لشکرها رکورد ثبت‌نام را شکستند /رقبای جدی هم آمدند



چهارمین روز ثبت‌نام نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید، در دو روز پنجشنبه و جمعه سیاهی لشکرها که کمترین شرایط لازم برای تصدی پست حساس و خطیر ریاست جمهوری را ندارند به وزارت کشور رفته و خود را نامزد ریاست قوه مجریه کردند، از کودکان خردسال تا پیران بالای نود سال‌، با تحصیلات زیر پنجم ابتدایی تا دیپلم و بالای دیپلم و در کنار این همه نیز برخی شخصیت‌های سیاسی و رقبای جدی وارد صحنه شده و ثبت‌نام کردند.
رئیس ستاد انتخابات کشور از نام‌نویسی 1048 داوطلب تا پایان روز چهارم در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.
وی تاکید کرد: در روز چهارم نیز تعداد 405 داوطلب در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کردند.
به گزارش ایسنا، ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری صرفا در ستاد انتخابات کشور واقع در محل وزارت کشور انجام می‌شود و تا امروز شنبه 26 فروردین ادامه می یابد.
مهدی کلهر مشاور رسانه‌ای دولت دهم‌، حسن نوروزی سخنگوی کمیسون قضایی مجلس‌، محسن غرویان مدرس حوزه‌، مصطفی کواکبیان نماینده تهران و دبیر کل حزب مردم‌سالاری و  علیرضا زاکانی یکی از کاندیداهای پنج نفره جمنا از شخصیت‌هایی بودند که با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.
علیرضا زاکانی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شعارم دولت اقدام و اصلاح است، گفت: جمنا به هرجمع‌بندی برسد همه باید با وحدت نظر این حرکت را تایید و دنبال کنیم.
زاکانی همچنین در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه متاسفانه دولت فعلی به بحران در اقتصاد باور ندارد و اعلام می‌کند همه چیز آرام است، افزود: این اگر خیانت نباشد، حداقل جهل- مرکب است و لذا در صورت تداوم این دولت، اراده‌ای برای اقدام و اصلاح وجود نخواهد داشت.
حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز  عصر دیروز با حضور در وزارت کشور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام و پس از حضور در جمع خبرنگاران وزارت کشور را ترک کرد.
حجت‌الاسلام رئیسی
 با شعار کرامت و کار آمد
عصر دیروز حجت‌الاسلام رئیسی نیز با حضور در وزارت کشور در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.
حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی با حضور در وزارت کشور برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:  علي رغم تلاش‌هاي انجام شده وضعيت كشور در شرايطي است كه مردم از بيكاري سوال مي‌كنند و نگران كسب و كار هستند.
رئیسی بیان کرد: سخن نخبگان و صاحب نظران اين است كه آیا با وجود منابع و نيروهاي جوان در شأن ملت ماست كه فرد بيكاري شرمنده خانواده‌اش شود؟
وی گفت: آیا برون رفت از اين وضعيت امكان ندارد؟‌ مي‌توان با مديريتي فراجناحي که به اعتلاي كشور فکر می کند و با نیروی کارآمدی كه در كشور وجود دارد مشكلات را رفع كرد.
وی ادامه داد: امروز با شرايطي كه وجود دارد امكان تغيير و تحول دارد. گام اول اين تحول در نظام مديريتي است و اين بدان معنا نيست كه تلاش دولتمردان ارزشمند نيست بلکه بايد رويكردها اصلاح شود ما مي‌توانيم در اين كشور شرايطي از نظر اقتصادي فراهم كنيم كه از توليد حمايت شود و با افزايش بهره‌وري مواجه شويم و شرایطی فراهم آوریم كه در تكانه‌هاي ايام اقتصاد كشورمان آسیب نبيند. معناي اقتصاد مقاومتي آن است كه كشورمان را از آسیب‌ها مصون بداریم.
رئیسی با اشاره به اینکه از وضعيت كشور مطلع هستم و تمام لايه‌هاي اداري و آسیب‌های كشور را مي‌شناسم گفت: ساختارهاي كشور قابل اصلاح است. من با مسئوليت توليت آستان قدس رضوي در اين مدت تلاش كردم آنچه از حكم رهبري استفاده مي‌شود براي خدمت به زائران و فقرا همت خويش را به كار بگيرم اما با نزديك شدن به ايام انتخابات مردم و گروه‌هاي مختلف خواستند كه در انتخابات حضور پيدا كنم هر چند تا همين اواخر از پذيرش آن امتناع مي‌كردم چراكه مسئوليتي كه دارم با ديگر مسئوليت‌ها قابل قياس نيست.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در پنهان و آشکار گفتم با اين مسئوليت قصد شركت در انتخابات را ندارم اما با ديدن مشكلات مردم وارد انتخابات شدم. بالاترين درخواست مردم از بنده در آستان قدس اشتغال جوانان است. با حضور مردم بسياري از قفل‌ها باز مي‌شود. ملاك و ميزان راي ملت است. وظيفه ما آن است كه خود را به مردم معرفي كنيم و از مردم درخواست دارم كانديدا را از منابع معتبر بشناسند.
رئیسي در پاسخ به اين سوال كه آيا جمنا را قبول داريد؟ گفت : جمعي از دلسوزان انقلاب گرد هم آمدند كار آن‌ها مورد احترام است در نشست اول گفتم آمادگی براي حضور در انتخابات ندارم اما در حال حاضر وارد اين عرصه شدم و كانديداي همه مردم و دلسوزان انقلاب مي‌توانم باشم. بنده با اعلام كانديداتوري ضمن تشكر از توجه جمنا به عنوان كانديدا به همه مردم تعلق دارم و مي‌توانم كانديداي همه مردم باشم.
وی با تاکید بر اینکه فساد اداري زیبنده ادارات ما نيست، ادامه داد: كرامت در ارتباط داخلي و بين‌المللي بحثي مفصل دارد. آنچه مردم را نگران كرده فساد اداري است و كارمندان ما در اين زمينه نگران هستند و مي‌توان با كمك آن‌ها اين مسئله را رفع كرد.
تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: بنده به عنوان طلبه از مردم با مردم و در مردم خواهم بود. شعار بنده كرامت و كار خواهد بود. اين دو موضوع مسائلي است كه كشورمان نيازمند آن است.
ثبت‌نام‌های روز پنجشنبه
گفتنی است روز پنجشنبه نیز از افراد شناخته شده محمد غرضی با حضور در وزارت کشور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.
غرضی پس از ثبت‌نام برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شعار من اجماع ملی و حمله به بیکاری است. من باز هم این مطلب را مطرح می‌کنم؛ اگر کسی می‌خواهد تا آخر نماند یا به نفع کسی کنار بکشد از همین اول کنار برود تا وقت مردم را تضییع نکند.
در پایان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روز پنجشنبه علی پورعلی مطلق رئیس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: 357 داوطلب برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در روز سوم با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام کردند.
حضور پررنگ فاقدان صلاحیت‌ها
 در روز سوم و چهارم
حضور پررنگ افراد فاقد صلاحیت‌های ابتدایی در روزهای سوم و چهارم ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه داشت.
به گزارش ایسنا در سومین روز ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری در فاصله  کمتر از دو ساعت از آغاز ثبت‌نام داوطلبان  در این روز،  حدود 70 نفر از شهروندان عادی به وزارت کشور مراجعه کردند تا در فرصت تعطیلات آخر هفته ببینند چقدر این شانس را دارند تا همه امورات اجرایی کشور به مدت چهار سال به آنها سپرده شود.
در دو روز اول ثبت‌نام کاندیداهای  ریاست جمهوری  287 نفر برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام کردند که از این تعداد، افرادی که سابقه سیاسی و اجرایی در مدیریت کشور داشتند به زحمت به تعداد انگشتان یک دست می‌رسید، اما روز پنج شنبه وضع کمی متفاوت‌تر بود  در اولین ساعات به جز مصطفی هاشمی‌طبا چهره مشهور دیگری در میان داوطلبان ریاست جمهوری به چشم نمی‌خورد افراد بی‌نام و نشان و بعضا عجیب بیشتری در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا کردند؛ فردی با 5 زن و 18 فرزند قصد کاندیداتوری داشت  و می‌گفت که در صورت رئیس‌جمهور شدن نیازی به محافظ ندارد.خانم 54 ساله‌ای نیز وارد وزارت کشور شد و گفت که قصد رئیس‌جمهور شدن ندارد، اهداف دیگری دارد و می‌خواهد حرمت خانم‌ها حفظ شود.
هوشنگ امیراحمدی، مشهور به دلال رابطه ایران و آمریکا  نیز آمد تا رئیس‌جمهور شود، او در سال 1392 نیز کاندیدا بود و رد صلاحیت شد.
خانمی هم آمد و گفت: از بطن خود مردم هستم و مشکلات را لمس کردم، این توانایی را هم در خود دیدم که کاندیدای ریاست جمهوری شوم.
از کاندیداهای دیگر روز پنجشنبه پدر و مادری بودند که با ٢ فرزند خردسال خود، به طور ٤نفره کاندیدا شدند!
از حاشیه‌های قابل توجه دیگر که عصر روز پنجشنبه مورد توجه عکاسان و خبرنگاران بود‌، ورود  دهه هشتادی‌ها  به عرصه کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری بود، پسر دوازده ساله‌ای با شناسنامه و به همراه پدر خود برای نام‌نویسی در انتخابات به محل وزارت کشور آمد.
گفتنی است جمعی از مردم در «خیابان گمنام» که درب ورود به ستاد انتخابات در آن قرار دارد، جمع شده بودند و با کاندیداها و مردمی که بعضا با ظواهر عجیب و پلاکارد به دست قصد ورود به وزارت کشور داشتند، گفت‌وگو کرده و عکس سلفی می‌گرفتند.
وجود نقص در قانون انتخابات ریاست جمهوری موجب حضور افرادی در وزارت کشور می‌شود که نه تنها هیچ سابقه سیاسی و اجرایی ندارند، بلکه بعضا فقط با تحصیلات ششم ابتدایی بخت رئیس‌جمهور شدن خود را می‌سنجند.
علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخایات  کشور در همین زمینه گفته است که قانون انتخابات ضعف‌هایی دارد که مثلاً حداقل و حداکثر سن افراد یا حداقل مدرک تحصیلی افراد در قانون انتخابات ذکر نشده است.