kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷

اعزام 100 تفنگدار آمریکایی به سوریه همزمان با آغاز دور سوم مذاکرات آستانه!

همزمان با آغاز دور سوم مذاکرات سوریه در پایتخت کشور قزاقستان خبر رسید واشنگتن 100 تفنگدار دیگر به سوریه اعزام و در این کشور مستقر کرد.



دور سوم مذاکرات «آستانه» دیروز در این شهر آغاز شد. از طرف ایران، روسیه و ترکیه معاونان وزیران خارجه در آستانه حضور یافتند و «بشار جعفری» رئیس هیئت مذاکره کننده دولت دمشق نیز به آنها پیوست.
به گفته «غیرت عبدالرحمان اف» وزیر خارجه قزاقستان، در نشست دو روزه آستانه، تبادل اطلاعات درباره زندانیان جنگی در سوریه، چگونگی پاکسازی ساختمان‌های مین‌کاری شده و موضوعات مشابه آنها مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.
ریاست هیئت ایرانی را «حسین جابری انصاری» معاون وزیر خارجه برعهده دارد.
در ارتباط با مذاکرات آستانه، تسنیم نیز گزارش داد، گروه‌های مخالف سوری از شرکت در این دور از رایزنی‌ها خودداری کرده‌اند. بهانه آنها برای این تصمیم ادعای نقض مکرر آتش‌بس از سوی ارتش سوریه عنوان شده است! مقامات دمشق اما در پاسخ اعلام کرده‌اند «آمادگی ادامه روند حل و فصل مسالمت‌آمیز مشکلات را تنها با کسانی دارند که واقعاً به این مسئله علاقه‌مند هستند.» «محمد علوش» رئیس هیئت معارضان، رسماً اعلام کرده که معارضان برای شرکت در مذاکرات، آمادگی ندارند.
«فرانتس کلینتسویچ» معاون اول رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه هم معتقد است که خودداری مخالفان دمشق از ادامه گفت‌وگوها، تهدیدی برای حمایت همه جانبه از رژیم آتش‌بس در سوریه است، ولی باعث نمی‌شود که روند مذاکرات در آستانه متوقف شود.»
این سناتور روس به خبرنگار «ایزوستیا» گفته: «مذاکرات بدون حضور مخالفان مسلح سوری هم ادامه خواهد داشت. عدم حضور آنها به منزله آن نیست که این مذاکرات دور بعدی نداشته باشد. البته ما آماده مذاکره بوده و با افراد نیز در تماس خواهیم بود، ولی این باعث نمی‌شود که توقفی در روند حل و فصل بحران در سوریه به وجود آید.»
همچنین، سفیر آمریکا در قزاقستان گفته در مذاکرات آستانه شرکت می‌کند!
اقدام معنادار آمریکا
اما در حالی که مذاکرات آستانه جریان دارد، آمریکا در اقدام معناداری، حدود 100 تفنگدار دیگر خود را وارد استان «حسکه» در شمال شرق سوریه کرد. با ورود این نظامیان، در حال حاضر حدود 1000 تفنگدار آمریکایی در خاک سوریه حضور دارند.
کارشناسان با اشاره به افزایش بودجه نظامی دولت «دونالد ترامپ»، می‌گویند که واشنگتن احتمالاً قصد دارد به بهانه مبارزه با داعش، نیروهایش را در عراق و سوریه تقویت کند.
البته، «جان دوربان» سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت امر آمریکا مدعی شد، حضور نیروهای آمریکایی در سوریه موقتی است!
آمریکا تلاش می‌کند به وسیله شبه نظامیان تحت امر خود (مثل شبه نظامیان کرد)، شهر «رقه» سوریه را از کنترل داعش خارج کند و تحت اشغال درآورد. دولت دمشق بارها اعلام کرده که حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه غیرقانونی است.
خوشبختانه در حال حاضر میان واشنگتن و آنکارا بر سر کردهای سوریه اختلاف وجود دارد و در صورتی که میان این دو کشور هماهنگی وجود داشت، کار بر دولت سوریه سخت‌تر می‌شد.