kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶

جنگ جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها بر سر دیوار مکزیک بالا گرفت

دموکرات‌های آمریکا تهدید کردند در صورت تامین بودجه برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک در لایحه جدید مالی، دولت آمریکا را به تعطیلی می‌کشانند.

سرویس خارجی-

یکی  از وعده‌های اصلی و جنجالی ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی کشیدن دیوار در مرز مکزیک بود. ترامپ طی روزهای اخیر بار دیگر از قصد خود برای کشیدن این دیوار خبر داده و به همین دلیل نیز مخالفت‌ها بالا گرفته است.در همین راستا «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات‌های سنا گفته «دموکرات‌ها به لایحه مالی دولت (که تنها دربرگیرنده نهادها و برنامه‌های دولتی بوده) که قرار است ماه آینده ارائه شود، چنانچه شامل بودجه برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک باشد رای نخواهند داد.» بنابر این گزارش، شومر روز دوشنبه در این باره در صحن سنا هشدار داده و گفته «اصرار بر گنجاندن چنین بودجه‌ای در این لایحه امری نامناسب است.»
بنابر این گزارش، رهبر اقلیت دموکرات در سنا همچنین هشدار داده چنانچه بودجه ساخت دیوار در این لایحه لحاظ شود، از لحاظ قانونی دموکرات‌ها از استراتژی مخالفت علیه این لایحه موسوم به «قرص سمی» استفاده کرده و به آن رای نخواهند داد.
شومر این را هم گفته که «رئیس جمهوری خواهان یک دیوار است، اما به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ نداده است. طرح ساخت این دیوار چیست؟ قرار است در کجا قرار گیرد؟ چگونه هزینه آن را پرداخت خواهد کرد و چه میزان هزینه دربر خواهد داشت؟» دموکرات‌ها روز دوشنبه  با ارسال نامه‌ای خطاب به «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان از تمایل به همکاری درباره هزینه دولت فدرال خبر داده اما هشدار دادند «چنانچه این لایحه شامل تامین بودجه برای ساخت دیوار باشد، با آن مخالفت خواهند کرد.» به گزارش ایرنا، با تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره این کشور، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را نخواهند داشت که به اصطلاح به آن «تعطیل شدن دولت فدرال آمریکا» گفته می‌شود. این امر در اکتبر 2013 میلادی (مهر 1392) در دولت باراک اوباما بر سر کشمکش‌های سیاسی بین کاخ سفید و جمهوری‌خواهان حاکم بر مجلس نمایندگان، رخ داد و نهادهای دولت فدرال را به مدت شانزده روز به تعطیلی کشاند.