kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۱۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹

رزمایش مقابله با آلودگی نفتی دریایی در شب در مازندران برگزار شد

نخستین رزمایش مقابله با آلودگی نفتی و جست‌و‌جو و نجات دریایی در شب در حوضچه بندر نوشهر برگزار شد.


مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در حاشیه این مانور در جمع خبرنگاران برگزاری این رزمایش را همسو با اجرای کنوانسیون بین‌المللی آمادگی ، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی اعلام کرد.
سیاوش رضوانی با اعلام این که رزمایش دریائی مقابله با آلودگی دریائی امسال برای دومین بار در مازندران برگزار می‌شود ، افزود : ولی این رزمایش که هدف آن کسب آمادگی لازم برای مقابله با آلودگی در شب است ، نخستین بار در مازندران برگزار شده است. وی گفت که در این رزمایش با استفاده از بوم، لکه‌های نفتی در حوضچه بندر نوشهر مهار و به وسیله اسکیمر جمع آوری شد. رضوانی افزود: این رزمایش با استفاده از شناور ویژه «بارج» پاک بوم به همراه 2 شناور یدک‌کش و یک شناور ناجی و با مشارکت 35 نفر برگزار شد. شناور ویژه بارج پاک بوم امسال با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال خریداری شد.
بارج (Barge) یا «دوبه» شناوری است که برای حمل و نقل اشیای بزرگ یا حجم بزرگی از کالاها یا مواد بر روی آب به‌کار می‌رود. بارج معمولا موتور یا پیشرانه دیگری ندارد و آن را قایق یا کشتی دیگری بر روی آب می‌کشد یا به جلو می‌راند. برابر مقررات این بندر، برای ایمنی بیشتر و کاهش احتمال آلودگی، به کشتی‌های یک جداره حامل مواد نفتی در این بندر اجازه پهلو گرفتن داده نمی‌شود.