kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۱۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دولت فرصت چندانی ندارد /پوپولیسم بد هم نیست!


سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد در شماره دیروز خود مصاحبه‌ای را با حمید جلایی‌پور (عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران) انجام داده است. در این مصاحبه جلایی‌پور گفته است: «غير از كار اصلاح‌طلبان كار دولت هم در اين دو ماه مهم است. دولت بايد توضيح دهد كه براي قشر آسيب ديده جامعه در دوره دوم چه كاري مي‌خواهد انجام دهد و اين به هيچ‌وجه پوپوليسم مخرب نيست. بايد بگويد كه مي‌تواند براي بخشي از قشرهاي آسيب‌ديده كاري كند تا قشرهاي آسيب ديده نيز بلندمدت‌تر فكر كنند و بدانند كه راه بهبود معيشت كشور توسعه همه‌جانبه است.»
در حالی که به اعتقاد کارشناسان وعده‌های اقتصادی مانند «حل مشکلات اقتصادی در 100 روز» یکی از اصلی‌ترین عوامل پیروزی روحانی در انتخابات 1392 بوده در این مصاحبه ادعا شده که کلیدواژه پیروزی روحانی در انتخابات 1392 «تعامل با جهان» بوده است و چنان تصویر می‌کند پیش از این دولت کشور در وضع ناامنی به سر می‌برده است: «اين كليدواژه همچنان جواب مي‌دهد. يكي از دستاوردهاي مهم دولت روحاني كه خودش نيز كم تبليغ مي‌كند بازگشت امنيت به كشور است كه تنها با تدبير ممكن بود!»
اقتصاد سال 90 همچنان رویاست
در حالی که روزنامه اعتماد در مصاحبه با جلایی پور وضعیت اقتصاد و امنیت را پیش از دولت روحانی در وضعیت بحرانی ترسیم کرده است از طرفی دیگر همین روزنامه در صفحه اقتصادی خود در مطلبی با عنوان «اقتصاد سال 1390 همچنان رویاست» نوشته است که اقتصاد کشور در حسرت سال 1390 است.
این گزارش در بیان دلایل این حسرت گفته است: «رشد اقتصادي سال جاري با وجود آنكه از نظر عددي بالا است اما نتوانسته خود را در رونق اقتصادي يا افزايش اشتغال بازتوليد كند؛ به اين دليل كه رشد اقتصادي سال جاري نه بر پايه يك رشد درون‌زا، بلكه بر مبناي رفع موانع فروش نفت بنياد نهاده شده است.»
این گزارش در ادامه درباره رشد اقتصادی بی‌کیفیت در دولت یازدهم افزوده است: «نفت به دليل نداشتن ارتباط كافي با بخش‌هاي ديگر اقتصاد، عملا نمي‌تواند نقش محرك اقتصاد را بازي كند و با توجه به نقش اندك اين حوزه در اشتغال، رشد سال جاري، تك‌حوزه‌اي است. با اين استدلال مي‌توان بهتر درك كرد كه چطور در يك اقتصاد رشدي از نظر رقم بالا رخ مي‌دهد اما نه اشتغالي ايجاد مي‌شود و نه رونق... در ٩ ماهه نخست امسال و براساس گزارش‌هاي مركز آمار، اين بخش رشدي 63/4 درصدي را تجربه كرد، با اين همه رشد مثبت سه فصلي هنوز نتوانسته ارزش افزوده اين حوزه را به رقم سال ١٣٩٠ برساند.»
دولت یازدهم، بریز و بپاش را از بین برد!
روزنامه آرمان در مصاحبه با «محمدرضا خباز» استاندار سمنان نوشت: «مردم این آگاهی را دارند که دولت جدید منافع دلواپسان را به خطر انداخته و دیگر آن حالت بریز و بپاش که در کشور وجود داشت، از بین رفته و وضعیت کشور در حال سامان یافتن است!»
استاندار سمنان در حالی این جملات را بیان کرده که مواردی از قبیل ناهار 500 میلیونی در سفر هیئت دولت به کرج، اختلاس بزرگ صندوق ذخیره فرهنگیان، وزیران 1000 میلیاردی، حقوق‌های نجومی و دفاع از نجومی بگیران و... در دولت یازدهم اتفاق افتاده است.
قیاس روزنامه زنجیره‌ای!
روزنامه زنجیره‌ای بهار در تیتر یک خود با عنوان «تحصن خوب، تحصن بد»، خروش طلاب، فضلا و مردم انقلابی در اعتراض به سخنان ضد دینی استاندار خراسان جنوبی که گفته بود «رقص زنان و مردان به اسلام لطمه‌ای وارد نمی‌کند» را  ماکیاولیسم مذهبی نامید و در اقدامی  مضحک و طنزگونه این حرکت  مردمی در دفاع از ارزش‌ها و احکام اسلامی را با ماجرای تحصن و استعفای جمعی از مدعیان اصلاح‌طلبی در مجلس ششم برای مقابله با قانون و تضعیف شورای نگهبان مقایسه کرد و نوشت: «با نگاهی به حمایت‌های رسانه‌ای از این جریانات اخیر پرسش قابل طرح آن است که آیا ما تحصن خوب و تحصن بد داریم؟ به این معنا که اگر در دوره‌ای نمایندگان مردم به واسطه اعتراض به موضوعی تحصن کنند آن تحصن کار غلطی است و موجب اختلال در امور کشور و سوء استفاده بیگانگان می‌شود اما اگر عده‌ای دیگر که از منظر سیاسی نزدیک به یک طیف خاص به حساب می‌آیند برای اعتراض تحصن کنند فاقد اشکال است؟»
مقایسه حرکت خودجوش مردم انقلابی، فضلا و طلاب استان خراسان جنوبی برای عذرخواهی یا توبیخ مقام دولتی توهین‌کننده به احکام اسلامی به قدری برای این روزنامه اجاره‌ای گران آمده که از عصانیت به پریشان‌گویی افتاده است و آن را با شانه خالی کردن از مسئولیت عده‌ای مقایسه می‌کند. جالب اینکه روزنامه فوق کارنامه ننگینی در حمایت از آشوبگران و اغتشاشگران و جریان برانداز فتنه 88  علیه نظام اسلامی دارد.
آغاز وعده‌های انتخاباتی دولت یازدهم
در حالی که در طول این چهار سال وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم برنامه‌ای برای موضوع مسکن نداشته است اکنون و در آستانه انتخابات روزنامه وقایع اتفاقیه در نقل قولی از معاون وزیر راه و شهرسازی نوشت: «بهره‌برداري از ۵۰۰ هزار واحد مسکوني در قالب‌ «مسکن حمايتي» و «مسکن اجتماعي» تا سال ۱۴۰۰ انجام مي‌شود.»
این روزنامه در ادامه آورده است: «به گزارش وزارت راه ‌و شهرسازي، حامد مظاهريان افزود: تأمين مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب مسکن‌ اجتماعي و مسکن‌ حمايتي، طرح‌ريزي شده و بر‌اساس مصوبه هيأت وزيران، مسئوليت اجرايي تأمين مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب مسکن‌ اجتماعي و مسکن‌ حمايتي برعهده بنياد مسکن انقلاب ‌اسلامي است. در طول برنامه ششم و از سال 96 [پس از انتخابات ریاست جمهوری[ تا سال ۱۴۰۰، حمايت سالانه از ۱۰۰ هزار واحد مسکوني اقشار کم‌درآمد در دو قالب يادشده (مسکن ‌حمايتي و مسکن ‌اجتماعي) در دستورکار است که در مجموع تا پايان سال ۱۴۰۰، ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکوني در اين طرح مورد حمايت قرار مي‌گيرد.»
گفتنی است در کنار اقدامات کاملا نخ‌نمای دولت  همچون پخش تن ماهی برای جلب آرای اقشار ضعیف جامعه که سبد رای قابل توجهی را شامل می‌شوند، در این روزها، موضوع مسکن اجتماعی نیز در دستور کار قرار گرفته است. مسکن اجتماعی طرحی بود که آخوندی پس از مزخرف خواندن مسکن مهر،‌ آن را وعده داده بود و اکنون و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری که متقاضیان مسکن مهر همچنان گرفتار معضلات آن به دلیل مزخرف خواندن این پروژه توسط وزیر راه و شهرسازی هستند، آنها را به مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی وعده می‌دهند.
طرح دوفوریتی امنیت سخنرانی دستکاری شد!
روزنامه آفتاب یزد در مصاحبه با محمدرضا عارف عضو فراکسیون امید نوشت:«یک طرح وقتی در اختیار نمایندگان امضاکننده قرار می‌گیرد عموما این اتفاق می‌افتد که به هنگام امضای آن، پیش‌نویس طرح دستکاری شود...طرح امنیت سخنرانی از زمان نگارش متن اولیه‌اش تغییرات عمده‌ای کرده، نمی‌خواهیم بگوییم عمدی یا سهوی بوده به هرحال تغییر کرده است از جمله جرم‌انگاری طرح سوال. بحثی که نه تنها با قاموس اصلاح‌طلبان سازگاری ندارد که با منطق هیچ فرد دیگری نیز منطبق نیست.».
عضو فراکسیون امید مدعی شده است که طرح دوفوریتی امنیت سخنرانی دستکاری شده است. این در حالی است که پس از اعلام این طرح دوفوریتی، مدعیان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای به دفاع تمام قد از آن پرداختند. اما وقتی این طرح با بازخورد بسیار منفی از سوی مردم و رسانه‌ها مواجه شد، از موضع خود عقب‌نشینی کردند.
این شورا را به رسمیت نمی‌شناسیم!
روزنامه مردم‌سالاری در شماره دیروز خود به گفتگوی میرزابابا مطهری‌نژاد، سخنگوی حزب مردم‌سالاری با تسنیم، پرداخته و از قول وی نوشته است: «کاندیداتوری مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ تقریباً قطعی است.»
این روزنامه که مدیر مسئول آن مصطفی کواکبیان است درباره حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، گفت: «در جلسه اخیر شورای مرکزی حزب مقرر شد تا آقای کواکبیان به‌‌عنوان نامزد اصلاح‌طلب اعلام حضور کند، اما به وی وقت داده شد تا با بقیه جریان‌های اصلاح‌طلب در این‌ باره مذاکره کند. شورای مرکزی درخواست کرد تا این کار جدی‌تر دنبال شود و مذاکرات وی جنبه عینی پیدا کند، اما کاندیداتوری وی تقریباً قطعی است.»
این روزنامه در ادامه از قول سخنگوی حزب مردم‌سالاری درباره رابطه این حزب با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، نوشته است: «ما با هر تشکلی که به نام احزاب اصلاح‌طلب فعالیت کند، مشارکت می‌کنیم، اما نسبت به شورای سیاست‌گذاری همان موضع را داریم و ادامه کار این شورا را به رسمیت نمی‌شناسیم.»
هدف تیم انتخاباتی احمدی نژاد
روزنامه زنجیره‌ای شرق در تحلیلی به تحرکات انتخاباتی احمدی نژاد پرداخت و هدف تحرکات تیم انتخاباتی وی را علیه اصولگرایان دانسته و نوشته است: «ايشان به هر حال مي‌خواهد با مطرح‌كردن بقايي، در داخل اصولگراها هم رأي‌شكني كند. به اعتقاد من آسيبي كه او با قطبي‌كردن فضا به جامعه وارد مي‌كند، برخلاف آنچه برخي فكر مي‌كنند، صرفا به دولت و اصلاح‌طلبان و روحاني مربوط نيست بلكه بيشترين آسيب را به اصولگراها خواهد زد، چون پايگاه رأي بقايي از پايگاه رأي‌ اصلاح‌طلبان نيست.»
گفتنی است پیش از این زنجیره‌ای‌ها تلاش داشتند با ارتباط دادن عملکرد احمدی نژاد و تیم او به اصولگرایان و با ایجاد دو قطبی سبد رای خود را افزایش دهند. در ماه‌های گذشته نیز مدعیان اصلاحات تقصیر عملکرد منفی و دست خالی دولت یازدهم را به گردن دولت سابق انداخته و تلاش داشتند فضای دو قطبی را ایجاد و آن را تشدید کنند.
رکود در بخش فولاد
روزنامه مردم سالاری در صفحه اقتصادی خود ضمن نوشتاری به رکود اقتصادی پرداخته و در این شرایط پیرامون صنعت فولاد کشور نوشته است: «شرایط رکودی افت ظرفیت تولید واحدهای فولاد‌سازی بخش خصوصی را به دنبال داشته و بخش دولتی (خصولتی) هم چنانچه حمایت‌های ویژه نباشد، تداوم تولید نخواهد داشت.»
این روزنامه در ادامه افزوده است: «به اعتقاد عضو انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، شمار زیادی از واحد‌های تولیدی بخش خصوصی با ظرفیت‌های 50 درصدی و یا تا 20 درصد به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما چنانچه برای این واحدها سرمایه درگردش فراهم شود، امکان رشد تولید را خواهند داشت و یا با رویکرد صادراتی، مشکل تولید خود را حل کنند.»