kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
لاریجانی:

مصلحت نمی‌دانم در مسائل انتخاباتی ورود کنم

رئیس مجلس شورای اسلامی از پاسخ به پرسش‌های انتخاباتی سر باز زد.


به گزارش فارس، علی لاریجانی عصر روز گذشته در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال 95 در زمینه تصویب برنامه ششم توسعه، خاطرنشان کرد: برنامه ارائه شده از سوی دولت دارای 35 ماده بود که پس از بررسی‌ها در مجلس آن را به بیش از صد ماده افزایش دادیم؛ تلقی مجلس این بود که باید اهداف کمی و کیفی در برنامه مشخص باشد به همین دلیل شاهد افزایش مواد برنامه بودیم.
وی گفت: تلاش کردیم فاصله بین نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی که به ضرر تولیدکنندگان بود، کاهش پیدا کند، در این زمینه در برنامه تدوین شد که سالانه این فاصله کاهش یابد.
کاهش وابستگی بودجه به نفت از جمله مواردی بود که رئیس مجلس آن را مورد تأکید قرار داد و در ادامه بیان داشت: یکی از مسائل مهم کاهش وابستگی بودجه به نفت است که تلاش کردیم اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.
لاریجانی به مصوبه مجلس برای اختصاص سه درصد از محل درآمد گاز و نفت به مناطق نفت‌خیر و کمتر توسعه یافته اشاره کرد و افزود: این مصوبه برای توجه به مناطق کمتر توسعه یافته دنبال شد و کمکی است برای مردم آن منطقه؛ البته شرکت‌هایی نیز که در بخش گاز فعالیت می‌کنند باید درصدی از درآمدشان را به این مناطق اختصاص دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی از پیش‌بینی توسعه 54 پیشه و کسب و کار روستایی در قانون برنامه ششم توسعه از سوی مجلس سخن گفت و با اشاره به تمهیدات جهت ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه‌های آموزش، کشاورزی، سلامت و بانکداری به روستاها، گفت: در برنامه ششم مجلس مقرر کرد که سود و کارمزد وام‌های دریافتی کشاورزان که با خسارت مواجه شده است، دچار بخشودگی شود.
وی لزوم احیای 8/5 هزار هکتار از جنگل‌های کشور در قانون برنامه ششم و نیز اختصاص 10 میلیون هکتار به آبخیزداری را یادآور شد و در بخش دیگری از سخنان خود درباره قانون برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: در قانون مقرر شد که در هر سال 10 درصد از موتورسیکلت‌ها که 6 برابر اتومبیل‌ها آلودگی ایجاد می‌کنند برقی شوند.
لاریجانی گفت: من به عنوان رئیس قوه مقننه مصلحت هم نمی‌دانم که در مسائل انتخاباتی ورود کنم و آقایانی هستند و مشغول کارند و کارشان را انجام می‌دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا ضمن گذاشتن اما و اگر از سوی آمریکا برای بانک‌های اروپایی در مواجهه با ارتباط اقتصادی با ایران، تفاهم‌نامه‌های اقتصادی فایده‌ای دارد یا خیر، بیان داشت: رفتارهای آمریکایی‌ها قدری شیطنت‌آمیز است اما تعدادی از بانک‌ها همکاری‌های خود را آغاز کرده‌اند و آن‌طور که انتظار می‌رفت، سرمایه‌گذاری‌های اروپاییان با آن شدت که به ایران رفت و آمد می‌کردند، نیست. تا آنجا که من خبر دارم 9 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری عملیاتی شده است. این رقم زیاد نیست اما شروع شده است. ما باید هم زمینه سرمایه‌گذاری در داخل را فراهم کنیم و هم از امکان دیپلماسی استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم ستاد اقتصاد دولت باید در آینده هماهنگ‌تر شود و در مسائل کلان نگاه پخته‌تری را دنبال کند.
لاریجانی با تاکید بر اینکه در بعضی زمینه‌ها رشد دولت خوب بوده است، تاکید کرد: در مورد برجام در زمان خودش تصمیم‌گیری درستی بوده است. ممکن است بگویید برخی ملاحظات باید بیشتر در نظر گرفته می‌شد اما کلیت آن در زمان خود تصمیم‌گیری درستی بود. همین الان اروپائیان، کشورهای منطقه و همچنین داخل کشور می‌گویند کسی نباید برجام را به هم بزند، پس منافعی برای ما داشته است. ممکن است برخی از قسمت‌های آن را باید دقت بیشتری می‌کردند تا ضایعات و شیطنت‌هایی که اخیرا با آن مواجه هستیم برطرف شود.