kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۶

اخبار ویژه

پیروزی انتخاباتی به نام اصلاح‌طلبان
شکست دولت به عهده دیگران!

دبیر کل حزب مردم سالاری از دولت خواست در انتخابات مجلس دخالت نکند. کواکبیان همچنین می‌گوید دولت روحانی دولت اصلاح‌طلبان نیست  و اگر شکست بخورد، مسئولیت آن با خود دولتمردان است.
مصطفی کواکبیان در یک نشست خبری، درباره این سؤال که آیا اصلاح‌طلبان با دولت برای انتخابات مجلس ائتلاف خواهند کرد، گفت: پیشنهاد من این است که دولت اصلاً در انتخابات مجلس آینده دخالت نکند، چرا که کار دولت چیز دیگری است. دولت باید برای مشارکت گسترده ظرفیت‌سازی کند تا هیچ حقی ضایع نشود. اما اگر منظور احزاب طرفدار دولت است می‌توان در مورد ائتلاف با آن‌ها بحث کرد.
به گزارش ایلنا وی در مورد اظهارات اخیر منتسب به کرباسچی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان تنها در موفقیت‌های دولت روحانی شریک هستند نه در شکست‌های دولت، گفت: اینکه بگوییم دولت روحانی دولت اصلاح‌طلبان است نه ایشان چنین حرفی زده و نه ما مدعی آن هستیم. دولت آقای روحانی دولت فراجناحی بوده و روش ایشان اعتدالی است. افرادی که در دولت حضور دارند پای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌اند ایستاده‌اند و اگر خدای نکرده شکستی هم باشد مسئولیت آن با خود دولتمردان است.
این اظهارات و اظهارات مشابه در حالی است که اصلاح‌طلبان به دروغ پیروزی روحانی در انتخابات را پیروزی خود خواندند.
کرباسچی اخیراً در گفت‌وگویی انتقادی با روزنامه اعتماد گفته بود: یعنی دولت خاتمی که صد درصد از او حمایت کردیم، در همه کارهایش موفق بود یا به سرازیری افتاد؟ وقتی به سرازیری افتاد و اصلاح‌طلبان همچنان در کنارش ماندند، آیا اشتباه کردند؟ چه فرقی هست بین اینکه روحانی شکست بخورد با وقتی که خاتمی شکست خورد.
او همچنین گفته بود: قطعاً هیچ اصلاح‌طلبی نمی‌تواند بگوید ما در دوره خاتمی تمام برنامه‌های کلان و جزیی را قبول داشتیم. یادمان باشد نخستین تهاجم به خاتمی از دفتر تحکیم و حامیان او در دانشگاه بود تا جایی که ایشان عصبانی شد و گفت دستور می‌دهم بیرونتان کنند.

روزنامه آمریکایی: گروکشی
در قبال سفیر جدید ایران غیر قابل دفاع است

یک روزنامه آمریکایی موضع کاخ سفید مبنی بر عدم صدور ویزا به سفیر جدید ایران در سازمان ملل را مغایر تعهدش به این سازمان و موجب لطمه در مذاکرات با ایران توصیف کرد.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور در این باره نوشت: تصمیم آمریکا در ممانعت از سفر ابوطالبی در تضاد با تعهدی است که این کشور در سال 1947 به سازمان ملل داد و ورود آزادانه به مراکز سازمان ملل در نیویورک را برای دیپلمات‌هایی که کشورهای عضو این سازمان به عنوان نماینده انتخاب می‌کنند بلامانع دانست. این تصمیم همچنین در شرایطی اتخاذ شده که دولت اوباما در تلاش برای بهره بردن از انتخاب یک رئیس جمهور اعتدال‌گرا در ایران است تا چند دهه روابط خصومت‌آمیز با تهران را تغییر دهد. آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان در حال حاضر در مذاکره با ایران هستند.
این روزنامه ادامه می‌دهد: ایران در اظهار نظر خود در مورد هرگونه تلاشی برای ممانعت از ورود ابوطالبی به آمریکا جهت حضور در سازمان ملل، آشکارا اعلام کرده که این اقدام را «غیرقابل پذیرش می‌داند». تصمیم به عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، در پی تصویب لایحه‌ای در هر دو مجلس کنگره بدون یک رأی مخالف که خواستار ممانعت از ورود این دیپلمات ایرانی به آمریکا بود، اتخاذ شد. خیلی کم پیش می‌آید که یک تصمیم بدون حتی یک رأی مخالف در کنگره به تصویب برسد.
تحلیلگر کریستین ساینس مانیتور معتقد است: در توافقنامه‌ای که هری‌ترومن، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا (با موافقت کنگره) در سال 1947 با سازمان ملل به امضا رساند، قید شده که آمریکا به عنوان کشور میزبان متعهد است که به نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل امکان دسترسی به مراکز این سازمان را «بدون توجه به رابطه موجود میان دولت‌های نمایندگان و دولت آمریکا» بدهد. بر این اساس آمریکا هرگز مانع ورود سفیر سازمان ملل نشده و به طور معمول برای دیپلمات‌های ایرانی که برای ماموریت به نیویورک آمده‌اند، ویزا صادر کرده است ( با این حال آمریکا رفت و آمد دیپلمات‌های ایرانی در خارج از نیویورک را محدود می‌کند.) آمریکا حتی به بحث‌برانگیزترین رهبران جهان مانند فیدل کاسترو، معمر قذافی یا رابرت موگابه نیز علیرغم مخالفت‌های شدید کنگره ویزا داده است.
این گزارش تصریح می‌کند: آمریکا تنها یک‌بار از صدور ویزا برای یک مقام خارجی جهت ورود به سازمان ملل امتناع کرد: در سال 1988 این کشور مانع ورود یاسر عرفات، رهبر سابق تشکیلات خودگردان فلسطین شد و این اقدام منجر به محکومیت آمریکا در مجمع عمومی با رای 151 به دو به دلیل نقض توافقنامه مقر شد. تنها آمریکا و اسرائیل جواب «نه» به این رای‌گیری دادند.
با این حال به گفته لری جانسون، معاون سابق دبیرکل سازمان ملل در امور حقوقی کنگره در سال 1947  بخش جداگانه‌ای را به طور یک جانبه به توافقنامه مقر اضافه کرد که متذکر می‌شد هیچ بخشی از این توافقنامه نباید تفسیر به «تضعیف حق آمریکا در حفظ امنیتش» شود. «اما حتی کنگره هم «ناحیه مقر» سازمان ملل را از این بند «امنیت ملی» مستثنی قرار داده بود.»

رکورد تازه بولدوزر افراطیون
در وزارت علوم

شمار رؤسای برکنار شده دانشگاه‌ها از سوی وزیر علوم به عدد 37 رسید.
وزیر علوم در هفتمین برکناری طی 24 روز اول سال جدید، رؤسای دانشگاه‌های محقق اردبیلی و قائنات را برکنار کرد. وی چند رئیس دانشگاه را نیز با استفاده از شلوغی هفته آخر سال 92 برکنار کرده بود.
تغییر خودسرانه توأم با استبداد رأی 37 رئیس دانشگاه در کمتر از 7 ماه در حالی است که فرجی‌دانا درباره رئیس دانشگاه تهران ادعا کرده رئیس این دانشگاه از سوی شورای مشورتی اساتید دانشگاه انتخاب خواهد شد اما اگر این منطق صادقانه بود، وی باید قبل از رفتار بولدوزری خودسرانه در دانشگاه‌های مختلف کشور، نظر اساتید هر یک از دانشگاه‌ها درباره رئیس فعلی را جویا می‌شد.
جریان فتنه به وزارت علوم و دانشگاه‌ها به عنوان مرکز سربازگیری و ایجاد التهاب و تشنج می‌نگرد و در این زمینه در روزگار اصلاحات سابقه سیاهی از خود بر جای گذاشته است.

کارت هدیه  500هزار تومانی
به 20 روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب!

دو همکار سابق نشریات زنجیره‌ای از هدیه 500 هزار تومانی وزارت کار به روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب به بهانه عیدانه خبر دادند.
عیسی سحرخیز- مدیرکل مطبوعات داخلی در دولت اصلاحات - دراین‌باره نوشت: آن‌قدر بازار بده و بستان گرم است و بگیر و ببر و بخور و غر بزن که انسان مبهوت می‌ماند دولت تدبیر و امید آمده است امید را مدبرانه در کشور حاکم کند یا آن اندک کورسوی نور امیدی را که ایجاد شده بود خاموش سازد. هنوز فضای رسانه‌ای از توزیع سبد کالا و پیامدهای آن و ثبت‌نام اینترنتی یارانه نقدی سرشار بود که یک‌باره خبر رسید ای دل غافل چرا ساکت نشسته‌اید چون درست زیر گوش شما و در حوزه‌ای خاص این «بگیر و ببرها»، «بخور و نگوها» به گونه‌ای تازه روی داده و ذهن گروهی از روزنامه‌نگاران را مشوش ساخته است.
وی می‌افزاید: نمی‌دانم هدیه نقدی دادن به روزنامه‌نگاران در دولت تبدیل به یک امر عام شده است یا یک اقدام موردی توسط یک وزیر خاص یا نیروهای ارباب جمعی نزدیک به او، آن هم در حوزه وزارت کسی که از سر اتفاق خود سابقه روزنامه‌نگاری و مدیریت مطبوعاتی داشته است. روزنامه‌نگار شناخته شده مستقلی می‌گوید «از طرف یکی از نزدیکان وزیر کار، مبلغ 500 هزار تومان برای تعدادی از خبرنگاران به عنوان هدیه نوروز ارسال شده که من هم یکی از این افراد بودم (البته من و دوستم آن را عودت داده‌ایم)».
سحرخیز نوشت: هنوز مشخص نیست که این «جیره خشکه»  روزنامه‌نگاران بابت «سبد کالا» بوده یا «عیدانه»‌ای که تنها به بهانه سال نو برای جمعی خاص به صورت سفارشی ارسال شده است نگاه خوش‌بینانه‌اش می‌شود، تمام روزنامه‌نگاران حوزه وزارت کار و امور اجتماعی، و بدبینانه‌اش خبرنگارانی را دربرمی‌گیرد که روابط ویژه مطلوبی را شکل داده‌اند یا از آنان توقع می‌رفته و می‌رود که به گونه‌ای خاص همکاری کنند. این احتمال وجود دارد که توزیع‌کننده این هدیه نوروزی تنها این یک نفر نباشد که مسئولیت زیر پوشش قرار دادن حدود 20 روزنامه‌نگار را به عهده داشته است، علت هم روشن است چون بسته‌های هدیه متحدالشکل حاوی پول نقد بوده‌اند و جایی خاص برای پر کردن نام خبرنگار، همراه با عبارت «سال خوشی برایتان آرزومندیم» داشته‌اند.
پیش از این و به هنگام انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس درباره هدایای سازمان تأمین اجتماعی فاش شده بود که چند روزنامه زنجیره‌ای مبالغ هنگفتی از این سازمان دریافت کرده‌اند.
در همین حال وبسایت خودنویس وابسته به نیک‌آهنگ کوثر - کاریکاتوریست خارج‌نشین نشریات اصلاح‌طلب- در گزارش مشابهی نوشت: وزارت کار به دنبال علاقمند کردن بعضی‌ها به این وزارت است. از جمله کارت‌های 500 هزار تومانی به گروهی از خبرنگاران به عنوان هدیه نوروزی توزیع شده است. بر اساس خبر سایت روز نو، گفته می‌شود که کارت‌های مذکور از طرف یکی از روزنامه‌نگاران اقتصادی اصلاح‌طلب و یکی از نزدیکان ربیعی بین خبرنگاران به صورت چهره به چهره  توزیع شده و برخی از خبرنگاران  از دریافت این کارت‌ها که اسم دریافت‌کننده نیز روی‌شان بوده خودداری کرده‌اند.
خودنویس می‌افزاید: ارسال قبلی برخی نهادها که مایل بودند اخبارشان پوشش بهتری پیدا کند و احیانا انتقادها با کمی نرم‌تر در رسانه‌ها منتشر شود از روش هدیه دادن استفاده می‌کرده‌اند.
یک خبرنگار شاغل در حوزه‌ اقتصادی به خودنویس گفت که برخی از دبیران حوزه‌های اقتصادی در طول 20 سال گذشته ثروتی بیشتر از دبیران دیگر سرویس‌های مطبوعات اندوخته‌اند و این مسئله معمولا از دید برخی مدیران رسانه‌‌ای، به عمد پنهان می‌ماند. بر اساس گفته این خبرنگار، برخی از دبیران سرویس‌های اقتصادی با گرفتن سهم از آگهی‌هایی که برای صفحات اقتصادی روزنامه‌ گرفته‌اند، عملا مانع انتشار  خبرهایی انتقادی از سازمان‌ها و نهادها «اسپانسر» شده‌اند.
سایت همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب نوشت: حوزه‌های تامین اجتماعی، وزارت کار، نفت، تجارت، بورس، صنعت، راه‌سازی، آب، سدسازی و... توسط سرویس‌های اقتصادی روزنامه‌ها پوشش داده می‌شوند. سکوت بسیاری از رسانه‌ها در قبال کم‌کاری یا تخلف سازمان‌ها، شرکت‌ها و وزارت‌خانه‌های مربوطه گاه به واسطه نفوذ مدیران دولتی در تحریریه‌ها و نیز روابط مالی سرویس‌های اقتصادی با سازمان‌ها و بخش‌های مختلف دولتی بوده است.
یادآور می‌شود در هر دو خبر منتشره نام روزنامه‌نگاران دریافت‌کننده کارت هدیه حذف شده است.

درس عبرت خاتمی به روحانی

«من به روحانی هم گفته‌ام که اگر او نسبت به مسائل اجتماعی و اقتصادی کم‌اهمیت باشد و نتواند پاسخ مطالبات مردم را بدهد، دولتش بیشتر از 4 سال دوام نخواهد آورد».
به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی دانا، محمد خاتمی درجمع برخی از اعضای مجمع روحانیون گفته که باید حوزه نفوذ خود را در فرمانداری‌ها متمرکز کنیم و کارهایمان را پیش ببریم.
وی افزوده: باید فشار بیاوریم که فرمانداران غیر همسو عوض شوند و نیروهای ما از این حوزه و بخشداری‌ها وارد شوند.
خاتمی می‌گوید:  من به روحانی هم گفته‌ام که اگر او نسبت به مسائل اجتماعی و اقتصادی کم‌اهمیت باشد و نتواند پاسخ مطالبات مردم را بدهد، دولتش بیشتر از 4 سال دوام نخواهد آورد.
وی افزوده است: تنها کسی که در این مدت در دولت خوب عمل کرد، توفیقی در وزارت علوم بوده است  که کاملا تفکرات اصلاح‌طلب داشت، اما روحانی از او حمایت نکرد و او کنار رفت؛ باید امثال توفیقی در دولت زیاد باشند.
خاتمی گفته که بعید می‌دانم که روحانی به مطالبات اجتماعی مردم پاسخ دهد؛ چرا که او آدم  محافظه‌کاری است و سعی خواهد کرد دنبال سیاست خارجی و اقتصاد برود در حالیکه پاشنه آشیل دولت مسائل اجتماعی است.
این اظهارات در حالی است که خود، کارنامه ناموفقی در اداره دولت اصلاحات داشت و سیاست‌زدگی دولت وی در کنار بی‌اعتنایی به معیشت مردم موجب شکست سنگین اصلاح‌طلبان و نامزدهایی چون معین، مهرعلیزاده، کروبی و هاشمی در انتخابات سال 84 شد.