kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۷۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۱
رئیس جمهور در کنگره بین‌المللی روز شهید:

جنگ اقتصادی در دنیا پایان ندارد /راه‌حل اقتصاد مقاومتی است

رئیس جمهور در جریان سفر به مشهد در کنگره بین‌المللی بزرگداشت روز شهید گفت: برخی سوال می‌کنند که آیا همه تحریم‌ها پایان یافته است؟ البته که پایان نیافته و ما تنها در بخش هسته‌ای آن هم اگر طرف مقابل منصفانه و صادقانه به تعهداتش پایبند بماند، توانسته‌ایم موانع و تحریم‌ها را کنار بگذاریم.



حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جریان سفر به مشهد مقدس در کنگره بین‌المللی بزرگداشت روز شهید، اظهار داشت: آنچه ما را در برابر آمریکا، رژیم صهیونیستی، مزدورانش و توطئه‌گران پیروز می‌کند، تنها سلاح نیست بلکه بالاتر از آن ایمان، اراده،  اتحاد و مقاومت مردم  است ما در عین حال باید موشک و هواپیما بسازیم و می‌‌سازیم و دولت یازدهم در 3/5 سال گذشته در سلاح‌های راهبردی بیش از 10 سال گذشته تجهیزات ساخته است.
وی گفت: برخورداری از ایمان و اراده قوی به معنای این نیست که سلاح و موشک نساخته و تدبیر نظامی نداشته باشیم، باید سلاح بسازیم و تمرین نظامی انجام دهیم و در این زمینه هدف نهایی، شکست اراده دشمن است.
رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه جنگ، مبارزه و برخورد صحنه رویارویی سلاح نیست، اظهار داشت: جنگ صحنه برخورد هواپیما، موشک، تانک و یا لشکرهای پیاده و زرهی نیست، بلکه واقعیت جنگ، جنگ اراده‌هاست و دو اراده روی هم قرار می‌گیرند و این موضوعی است که همواره در طول تاریخ بوده، هست و خواهد بود.
روحانی همچنین گفت: جنگ اقتصادی در دنیا هیچ‌وقت پایان نمی‌یابد و به تازگی فردی که در آمریکا قدرت را در دست گرفته اولین سخنانش جنگ جدید در میدان اقتصادی با هم‌پیمانانش است.
وی با طرح این سوال که آیا جنگ فرهنگی پایان خواهد پذیرفت، گفت: جنگ فرهنگی تنها صحنه رویارویی دنیای اسلام و فرهنگ کفر نیست، طاغوت به معنای طغیان است و ممکن است در دنیای اسلام و یا بیرون از آن با چهره‌های متفاوت وجود داشته باشد؛ لذا جنگ فرهنگی ادامه دارد و پایانی برای آن نیست.
دکتر روحانی اضافه کرد: اگر در میدان اقتصادی گفته شود که قادر نیستیم، مشکلات اقتصادی را حل کنیم و نیازها و امکانات زندگی مردم را فراهم سازیم و به پیروزی خود در صحنه اقتصادی شک کنیم، بدون تردید شکست خواهیم خورد.
رییس‌ جمهوری پرسش درباره اینکه آیا در اقتصاد مقاومتی موفق بوده‌ایم یا نه را سوالی نامربوط دانست و اظهار داشت: ما قطعاً پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم. چرا که یک ملت بزرگ، دولت کارآمد و رهبری فرهیخته و آگاه داریم که هدایتگری می‌کنند و مردم در صحنه هستند و دولت نیز به وظیفه خود عمل می‌کند.
روحانی با اشاره به ایستادگی ملت ایران در برابر فشارهای گوناگون دشمنان در 38 سال گذشته، اظهار داشت: امروز هم فشار و تحریم ادامه دارد و ما در شرایط سخت به ایستادگی خود ادامه می‌دهیم .
معلوم است که همه تحریم‌ها
پایان نیافته است
رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: برخی سوال می‌کنند که آیا همه تحریم‌ها پایان یافته است؟ البته که پایان نیافته و ما تنها در بخش هسته‌ای آن هم اگر طرف مقابل منصفانه و صادقانه به تعهداتش پایبند بماند، توانسته‌ایم موانع و تحریم‌ها را کنار بگذاریم، اما هنوز در سایر جاده‌ها، موانعی پیش‌روی ما وجود دارد.
روحانی با بیان اینکه در صحنه فرهنگی، در حال مبارزه هستیم، اما بدون تردید پیروز این صحنه خواهیم بود، اظهار داشت: البته دشمنان تلاش می‌کنند که جوانان را از مسجد، ایثار و مسیر شهیدان جدا کرده و فاصله بیندازند اما به اعتقاد من هرگز موفق نبودند و اگر امروز دشمن جنگی را آغاز کند از 31 شهریور 59 که صدامیان جنگ را به ملت ایران تحمیل کردند، هم قدرت ما بیشتر است، هم نیروهای مسلح ما قوی‌تر هستند و هم جوانان کشورمان برای ایستادگی در برابر دشمنان آماده‌تر هستند.
باید سلاح بسازیم و تمرین نظامی کنیم
رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه برخورداری از ایمان و اراده قوی به معنای این نیست که سلاح و موشک نساخته و تدبیر نظامی نداشته باشیم، اظهار داشت: باید سلاح بسازیم و تمرین نظامی انجام دهیم و در این زمینه هدف نهایی، شکست اراده دشمن است.
رییس‌ جمهوری در این مراسم همچنین از دو اثر فاخر در خصوص ایثار و شهادت، رونمایی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت‌الاسلام شهیدی معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در سخنانی گزارشی از برگزاری کنگره بین‌المللی روز شهید و اقدامات دولت برای تکریم خانواده شهیدان و ایثارگران ارایه کرد.
هدف روحانی از سفر به مشهد
گفتنی است صبح دیروز با استقبال رسمی استاندار خراسان رضوی، معاونان وی و اعضای شورای تامین استان، رئیس جمهور وارد مشهد مقدس شد.
روحانی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت توسعه شرق کشور و توجه ویژه دولت یازدهم به این موضوع، اظهار داشت: توسعه شرق کشور، بخاطر تعادل‌بخشی به روند توسعه کشور و امنیت ملی برای دولت از اهمیت زیادی برخوردار است و سفر گذشته به استان سیستان و بلوچستان و سفر کنونی به خراسان رضوی بر این مبنا انجام گرفته است.
رییس‌ جمهوری با بیان اینکه در جریان این سفر تعدادی طرح و پروژه در سطح استان خراسان رضوی افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار داشت: در سفر استانی به این منطقه، جمعاً 129 طرح و پروژه به تصویب رسید که تاکنون 44 پروژه به طور کامل تکمیل شده است و حدود 60 پروژه نیز بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم همه پروژه‌های تصویب شده به تدریج به بهره‌برداری رسیده و در اختیار مردم قرار بگیرد تا موجب آبادانی هر چه بیشتر شهر مشهد و استان خراسان رضوی  شود.
همچنین به گزارش تسنیم بازدید و افتتاح بیمارستان جایگزین امام رضا (ع) با اعتبار 225 میلیارد تومان و اشتغال زایی سه هزار نفر از جمله این پروژه‌ها است. بهره‌برداری از شرکت تولید یراق آلات در و پنجره دو جداره به ظرفیت پنج هزار و 500 تن در سال در زمینی به مساحت 42 هزار متر مربع در شهرستان سبزوار و اشتغال‌زایی 47 نفر با اعتبار 15 میلیارد و 200 میلیون تومان، از جمله پروژه‌هایی است که رئیس جمهور در این سفر از آنها بهره‌برداری می‌کند. مجموع اعتبار این پروژه‌ها 670 میلیارد تومان و میزان اشتغال آنها، هشت هزار و 844 نفر است.