kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
دوقطبی ترامپ - اوباما

هواداران و مخالفان رئیس‌جمهور آمریکا به جان هم افتادند

بحث و مناظره بر سر سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا، هواداران و مخالفان ترامپ را در خیابان‌های برخی شهرها به جان هم انداخته است.

سرویس خارجی -

آمریکای دوره ترامپ حتی یک روز هم آرامش به خود ندیده است. شکاف‌های پنهان، خود را آشکار کرده‌اند و جامعه آمریکا کاملا دو قسمت شده است. طرفداران آمریکای قدیم با محوریت اوباما و حامیان آمریکای جدید با محوریت ترامپ؛ این دوقطبی هر روز در عرصه‌های مختلف از سیاسی گرفته تا رسانه‌ای، کف خیابان‌ها، محافل علمی و دانشگاهی و مراکز تصمیم‌گیری آمریکا از کنگره تا نهادهای مختلف باهم به شدت درگیر هستند. ترامپ چند روز پیش گفته بود، صحنه‌گردان ناآرامی‌ها و مخالفت‌ها با دولت وی، خود اوباما است.
اما در ادامه اعتراضات به دولت جدید آمریکا،  در حالی که طرفداران و مخالفان وی در شهر «برکلی» ایالت کالیفرنیا در حال مناظره و بحث و جدل درباره سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا بودند، این بحث‌ها بالا گرفت و در نهایت دو طرف به شدت با همدیگر درگیر شدند. این درگیری‌ها زمانی اتفاق افتاد که هواداران ترامپ در یک راهپیمایی شرکت کرده بودند تا حمایت خود را از وی اعلام کنند که با هجوم مخالفین رو‌به‌رو شدند. تصاویر منتشر شده از زد و خورد‌های شدید بین دو گروه حکایت دارد. پلیس در نهایت مجبور به دخالت شده و در این بین تعدادی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات را بازداشت کرده است. درگیری‌های مشابهی نیز بین هواداران و مخالفان ترامپ در 28 ایالت و شهر از جمله واشنگتن، پنسیلوانیا، فلوریدا و نیویورک گزارش شده است. در درگیری‌های «برکلی» در «کالیفرنیا» حامیان ترامپ شعارهایی بر ضد «باراک اوباما» سر می‌دادند.
کالیفرنیا ایالتی است که مقام‌های آن پس‌از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا بیشترین تلاش را برای دستیابی به استقلال در سیاست‌گذاری‌های مهاجرتی و حفاظت از «مهاجران غیرقانونی» داشتند. ترامپ ماه گذشته در این خصوص به شبکه تلویزیونی فاکس گفته بود که از دیدگاه وی این ایالت «از کنترل خارج شده است» و چنانچه نافرمانی مقام‌های کالیفرنیا ادامه یابد، «بودجه آنها قطع خواهد شد.»
ترامپ ناشی است
اما در ادامه حملات رسانه‌های آمریکا بر ضدترامپ و سیاست‌هایش روزنامه «نیویورک تایمز»، در گزارشی به «جاه‌طلبی‌های نظامی» وی پرداخت و نوشت «سخنرانی‌ها و طرح‌های بودجه‌ای ترامپ برای ارتش آمریکا نشان می‌دهد که ریاست جدید در کاخ سفید مجذوب یک قدرت نظامی خام است.»
به نوشته نیویورک «به نظر می‌رسد ترامپ تمرکز کافی روی جزئیات جنگ‌های ادامه‌دار آمریکا در افغانستان، عراق و سوریه و جنگ جهانی علیه داعش نداشته باشد، زیرا هیچ‌کدام از این جنگ‌ها با به‌کارگیری ناوهای هواپیمابر جدیدی که ترامپ وعده داده است، حل نمی‌شوند و حتی ژنرال‌های آمریکایی هشدار می‌دهند که این جنگ‌ها با طرح‌های پیشنهادی ترامپ در زمینه کاهش بودجه دیپلماسی به شکست ختم خواهند شد.» نیویورک تایمز در ادامه نوشت که دیدگاه‌های ترامپ نشان‌دهنده این است که وی ظاهرا سیاست‌هایی را در پیش گرفته است که با هیچ استراتژی خاصی سازگاری ندارد.
نیویورک تایمز در پایان گزارش خود با اشاره به اینکه «درخواست ترامپ برای رقابت تسلیحات هسته استراتژی سنجیده‌ای محسوب نمی‌شود،‌ نوشت «ترامپ هنوز در مسائل سیاسی ناشی است و نشان داده که استعداد بازیگری و صحنه‌سازی دارد و درصدد است تا از طرح ساخت گران‌قیمت‌ترین سیستم‌های تسلیحاتی جهان، برای قدرت‌نمایی استفاده کند.»