kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۳۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
سخنگوی ارتش عراق:

پیشروی‌ها در غرب موصل سریع و خارق‌العاده است

سخنگوی ارتش عراق گفت که پیشروی نیروهای مسلح این کشور در منطقه غرب موصل، سریع و گسترده است.



سرتیپ «یحیی رسول» به خبرگزاری فارس گفت، پیشروی نیروهای عراقی در کرانه راست موصل، چشمگیر و سریع بوده و این پیشروی همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: در صورت تداوم این روند، انتظار می‌رود که عملیات آزادسازی کرانه راست موصل (غرب موصل) به سرعت پایان یابد. به گفته این سرتیپ ارتش عراق، پیشروی نیروهای دولتی در همه محورهای غربی موصل ادامه دارد.
پیشروی به سمت استانداری
نیروهای عراقی پس از آزادسازی محله‌های «الدواسه» و «شیث نبی(ع)» در بخش غربی موصل، پیشروی به سمت استانداری را آغاز کردند. به گزارش ایسنا، علاوه بر دو محله فوق، محله‌های «جوسق» و «طیران» هم به دست نیروهای ارتش افتاد. البته سپهبد «رائد شاکر جودت» فرمانده نیروهای پلیس مرکزی عراق گفت، نیروهای دولتی در حال آزادسازی محله‌های «شیث نبی(ع)»، «الدواسه» و همچنین «الدندان» هستند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، با این پیشروی‌های تازه، نیروهای ارتش عملا در تماس با محله مرکزی بخش غربی موصل موسوم به «باب الطوف» هستند. در محله فوق ساختمان‌های دولتی قرار دارد.
واکنش داعش
این پیشروی‌های گسترده، روحیه عناصر داعش را در هم شکسته و حتی شماری از تکفیری‌ها از استان حلب سوریه راهی موصل و استان نینوا شدند تا به دیگر عناصر تروریستی کمک کنند، ولی قبل از اینکه به مقصد برسند، درکمین نیروهای بسیج مردمی گرفتار شده و تلفات زیادی داده‌اند.
به گزارش فارس، «کریم النوری» از فرماندهان بسیج، در این رابطه گفت: داعش تلاش داشت با اعزام دوگردان «الفاروق» و «الفتح» از استان حلب به منطقه‌های «تل‌عفر» و «البعاج» (در غرب موصل)، تروریست‌های محاصره شده را نجات دهد ولی ناکام ماند.وی افزود: این تروریست‌ها چندین بار به مواضع بسیج مردمی حمله کردند، اما نیروهای عراقی توانستند 150 تن از آنها را از پا درآورده و ده‌ها خودرو و نفربر آنها را نیز منهدم کنند.«کریم النوری» ادامه داد: در مرحله ششم آزادسازی غرب استان نینوا، چندین گردان داعش تاکنون به طور کامل نابود شده است و فرماندهان داعش به خاطر تلفات زیادی که داده‌اند، تبلیغات رسانه‌ای را نیز رها کرده‌اند.
پیروزی‌های ارتش و بسیج مردمی در استان نینوا، بر عناصر تکفیری در استان «کرکوک» نیز تاثیر گذاشت، به طوری که بر اساس گزارش شبکه «العالم»، سرکرده‌های داعش عناصر خود را از بخش‌های تابعه شهر «الحویجه» خارج کرده‌اند. الحویجه در جنوب استان کرکوک قرار دارد. این نیروهای گروه تروریستی داعش به ارتفاعات «حمرین» منتقل شده‌اند. ظاهرا تروریست‌ها از غافلگیر شدن وحشت دارند و با استقرار در ارتفاعات، می‌خواهند بخت زنده ماندن خود را افزایش دهند.