kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴

کوتاه از سراسر جهان


سرزمین‌های اشغالی
ایرنا: یک سازمان حقوق بشری از «آنتونیوگوترس» دبیرکل سازمان ملل خواسته، رژیم نامشروع اسرائیل را در فهرست سیاه ناقض حقوق کودکان قرار دهد.  این سازمان، ارتش رژیم اشغالگر قدس را به دلیل کشتار، زخمی کردن کودکان فلسطینی، حمله عمدی به مدارس و بیمارستان های فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن مورد انتقاد قرار داده است. این شبکه حقوقی از سازمان ملل خواسته تا برای جمع آوری اطلاعات لازم درخصوص نقض قوانین حقوق بشری از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اقدام کند.
انگلیس
گاردین: اتحادیه اروپا هشدار داد لندن برای خروج از این اتحادیه باید به همه تعهدات مالی‌اش که 60 میلیارد یورو برآورد می‌شود پایبند باشد. دیپلمات‌ها و رهبران سیاسی اروپایی خشمگینانه به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده‌اند که انگلیس می‌تواند بدون پرداخت چندین میلیارد پوند به سبب حل و فصل موضوع جدایی از اتحادیه اروپا، این اتحادیه را ترک کند  وکلای دولت انگلیس نیز می‌گویند هیچ قانون یا معاهده‌ای وجود ندارد تا انگلیس را پس از برگزیت، به پرداخت مبلغی به اتحادیه اروپا وادار کند.
افغانستان
تسنیم: سفارت آمریکا در کابل در حالی از صدور روادید به رئیس و اعضای پارلمان افغانستان خودداری کرده که هیئت پارلمانی افغانستان ماه گذشته برای حضور در نشست اتحادیه بین پارلمانی در مقر سازمان ملل در نیویورک دعوت شده بود. گفته می‌شود قبل از تصویب و امضای پیمان امنیتی بین کابل و واشنگتن از سوی پارلمان افغانستان به برخی از اعضای این مجلس وعده‌های اعطای تابعیت و اجازه زندگی در آمریکا داده شده بود.
مالزی
فارس: مالزی سفیر کرۀ شمالی را به دلیل بی‌اعتنایی به احضارش به وزارت خارجه اخراج کرد. سفیر کرۀ شمالی در مالزی پیش‌تر اتهاماتی در مورد «مسئولیت» مقامات کوالالامپور در قبال مرگ کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کرۀ شمالی، به دولت مالزی وارد کرده بود. کیم جونگ نام، برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر کرۀ شمالی، اواخر بهمن در فرودگاه کوالالامپور، پایتخت مالزی به دست دو زن با سم کشته شد.