kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۳۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶

جاده‌های کوهستانی و نیاز به امداد هوایی ( یادداشت خبرنگار)

استان چهارمحال و بختیاری، از استان‌های کوهستانی کشور است که در محاصره رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است


 این استان به واسطه شرایط اقلیمی از پر حادثه‌ترین مناطق در جاده‌های مواصلاتی است و متاسفانه علیرغم این ویژگی ذاتی از داشتن پایگاه هوایی، محروم است. جاده‌های ارتباطی استان چهارمحال و بختیاری بیشتر در بین رشته کوه‌ها و دره‌ها ایجاد شده و به علت پستی و بلندی‌ها بسیار، فاصله بین شهرها و روستاها بسیار است و از همین رو، جابه‌جایی و رفت و آمد به زمان زیادی نیاز دارد.
بی‌شک، امداد زمینی در زمان بروز حادثه زمان بسیار زیادی را می‌طلبد و این در حالی است که خطر برای امداد زمینی توسط آمبولانس در جاده‌های چهارمحال و بختیاری نیز باید مد نظر قرار گرفت به همین جهت آمار تصادف آمبولانس‌ها و مجروح شدن امدادگران بیانگر این واقعیت است.
همچنین بسیاری از جاده‌های این استان از استاندارد‌های لازم برخوردار نیستند و حتی جاده‌های اصلی این استان همچنان دو بانده (رفت و برگشت) است و هنوز چهار خطه نشده‌اند.البته در حدود 4 سال اخیر در این زمینه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است اما کافی نیست.
از طرف دیگر آب و هوای استان چهارمحال و بختیاری به گونه‌ای است که در فصل زمستان بارش شدید برف و بوران در بسیاری از مناطق، امکان امدادرسانی زمینی را نمی‌دهد و بسته شدن جاده‌ها ارتباطی به خصوص روستاهای شهرستان کوهرنگ تردد را برای حرکت آمبولانس وتردد امدادگران، کند می‌کند. به عنوان مثال، گردنه عسل کشان در شهرستان کوهرنگ وبسیاری از روستاهای این شهرستان همین وضعیت را دارند و با یک بارش برف ارتباط آنها با دیگر شهرها قطع می‌شود و تنها راه ارتباطی با آنها راه هوایی است.
تجربه سال‌های گذشته و آتش گرفتن زیباترین روستای استان چهارمحال و بختیاری«سرآقاسید»که به صورت پلکانی است بیانگر این است که چهارمحال و بختیاری نیازمند بالگرد امداد و نجات هوایی است.  با بارش نخستین برف راه ارتباطی چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ به روستای سرآقاسید بسته می‌شود وامداد به این روستا و روستاهای دهستان موگویی، به ناچار باید با یک دور قمری از سمت استان لرستان، انجام شود که بسیار زمان‌بر است.
البته در مدت 8 ماه سال جاری 6 کیلومتر از جاده سخت گذر و کوهستانی در گردنه عسل‌کشان سرآقاسید تعریض، خاکبرداری و خاکریزی و70 دهانه پل برای مهار آب‌های ناشی از بارش برف و باران در فصل زمستان احداث شده  و برای تکمیل گردنه عسل‌کشان هم نیاز به 350 میلیارد ریال است. با بهره‌برداری از محور چلگرد به دهستان موگوئی از طریق گرد‌نه عسل‌کشان مردم این دهستان که دارای جمعیت بیش از 5 هزار نفر است در طول سال می‌توانند به راحتی و در امنیت کامل از این محور به چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و دیگر شهرها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری و همچنین به اصفهان ، لرستان و خوزستان و در مجموع نقاط دیگر کشور رفت و آمد کنند.
 از سوی دیگر وجود پایگاه امداد هوایی و بالگرد امداد در استان به راحتی می‌تواند در زمان بسیار کم، خدمات امداد رسانی را در زمان بروز حادثه به شهرها و روستاهایی که جاده ارتباطی آنها توسط برف بسته شده است را انجام دهد.
چند سالی است که با پیگیری جدی و مداوم جمعیت هلال احمر ودیگر مقامات استان و بویژه استاندار چهار محال وبختیاری پایگاه امداد هوایی در شهرکرد در حال احداث است که امیدواریم مقامات مسئول در زمینه تکمیل و راه‌اندازی آن تسریع کنند. جاده یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتباطی در هر استان و بویژه در مناطق کوهستانی خواهد بود که با ساماندهی به وضعیت آن می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.
شهرکرد - ملک محمد زمانی دهکردی