kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۵۰۹
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
معاون اجرایی رئیس‌جمهور:

آنهایی که می‌گویند کشاورزی توجیه ندارد موضوعات انحرافی مطرح می‌‌کنند

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: کسانی که می‌گویند کشاورزی توجیه ندارد موضوعی انحرافی را مطرح می‌کنند در حالی که کشاورزی، محور توسعه است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد شریعتمداری در نخستین المپیاد بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: کسانی که می‌گویند کشاورزی توجیه ندارد موضوعی انحرافی را مطرح می‌کنند در صورتی که صرفه‌جویی‌ها در بخش کشاورزی انجام شود به اندازه مصرف؛ شغل و صنعت می‌توانیم صرفه‌جویی ایجاد کنیم که این امر با افزایش بهره‌وری قابل دسترسی است.
وی افزود: امنیت غذایی و آثار مثبت صدور محصولات کشاورزی و سهم بالای آن در اشتغال کشور که یک‌چهارم اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد از مزایای مهم این بخش است و باید اذعان داشت که چهار میلیون شغل از این طریق در کشاورزی ایجاد شده است.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه از نظر دولت اساسی‌ترین محور توسعه، کشاورزی است، گفت: در صورتی که واردات برای حمایت از کشاورزان محدود شود قیمت به نفع آنان در بازار داخلی گران می‌شود که هدف ما نیز همین است تا سود این قشر بالاتر و بیشتر شود.
شریعتمداری اضافه کرد: در صورتی که واسطه‌ها کنترل شوند کشاورزان سود بیشتری به دست می‌آورند اما حداقل هر وقت حادثه‌ای (بلایای طبیعی و از بین رفتن محصولات کشاورزی) پیش می‌آید به افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار اعتراض می‌شود.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: باید در نظر داشت که ساز و کار مناسب برای مقابله با حوادث غیرمترقبه به اندازه مورد نیاز نیست و با بروز سرمای یک‌باره تولید سردرختی‌ها کاهش می‌یابد. در هر مقطعی که حادثه غیرمترقبه‌ای در کشور ایجاد شده و به محصولات کشاورزی لطمه می‌خورد مردم برای حمایت از کشاورزان باید بپذیرند که تا حدودی محصولات کشاورزان را گران‌تر خریداری کنند اما برای تحقق این امر باید چنین فکری در رسانه‌های ما نیز ایجاد شود و حاضر شوند که این موضوع را تبلیغ کنند.
گفتنی است در دنیای امروز، حوادث غیرمترقبه، مترقبه تلقی شده و همه دولت‌ها برای مقابله با تبعات آن بیمه‌هایی را در نظر گرفته‌اند بنابراین وقوع بلایای طبیعی، بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات کشاورزی نیست، به ویژه آنکه تجربه ثابت کرده، افزایش قیمت محصولات کشاورزی چه در زمان حوادث غیرمترقبه و چه در زمان‌های عادی، هیچ نفعی برای کشاورز نداشته و فقط به نفع سوداگران و واردکنندگان بوده است. همین توجیهات اگر در دولت قبل مطرح می‌شد، انگ پوپولیستی می‌خورد، حال به اظهارنظر معاون اجرایی رئیس‌جمهور در باب خریدن محصولات کشاورزی به قیمت گرانتر در زمان وقوع بلایای طبیعی برای حمایت از کشاورزان چه عنوانی باید داد؟