kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲

کوتاه از سراسر جهان



چین
بلومبرگ: آخرین نظر سنجی موسسه «گالوپ» که بین ماه‌‌های اکتبر تا دسامبر 2016(آبان-آذر) انجام و نتایج آن به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که مردم چهار کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و برخی از کشورها از جمله چین برای دفاع از خود در صورت بروز تهدید بر روسیه بیشتر از آمریکا حساب باز می‌کنند.
اکوادور
رویترز: نتایج شمارش اولیه انتخابات اکوادور نشان می‌دهد نامزد چپ گرایان در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده اما از کسب اکثریت آراء بازمانده و باید ماه آوریل(اردیبهشت) به مصاف نامزد محافظه کاران برود. «لنین مورنو»، گزینه مورد نظر حزب حاکم اکوادور است که در واقع برگزیده «رافائل کوره‌آ»، رئیس‌جمهور کنونی این کشور محسوب می‌شود. دور دوم انتخابات میان «لنین» و «لاسو»، بانکدار سابق و محافظه کار برگزار می‌شود.
آلمان
صدا و سیما: در حالی که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای جذب آراء رأی دهندگان محافظه کار پیش از انتخابات ماه سپتامبر(شهریور) تلاش می‌کند، یک مقام بلندپایه آلمانی گفته، کشورش در سال 2017 در مقایسه با سال 2016، شمار بیشتری از آوارگانی را که درخواست پناهندگی آنان لغو شده است، اخراج خواهد کرد. دولت آلمان در سال گذشته حدود 80 هزار نفر را که درخواست پناهندگی آنها رد شده بود از این کشور اخراج کرد.
سومالی
خبرگزاری فرانسه: امدادرسانان می‌گویند شمار قربانیان حمله انتحاری در موگادیشو پایتخت سومالی به 39 نفر رسیده است. یک مهاجم انتحاری روز یکشنبه با یک خودروی بمب گذاری شده به بازار شلوغی در محله «مدینه» موگادیشو حمله کرد که طی آن چندین باب مغازه، دکه و خودرو به طور کامل تخریب شد. این حمله نخستین حادثه تروریستی در موگادیشو از زمان انتخاب رئیس‌جمهور جدید سومالی است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما معمولا بمب گذاری‌ها توسط گروه تروریستی الشباب انجام می‌شود.
افغانستان
تسنیم: ۸۰ پلیس در بزرگراه «ارزگان-قندهار» در جنوب افغانستان، به دلیل تأخیر ۶ ماهه در پرداخت حقوق‌شان، پایگاه امنیتی محل خدمت خود را ترک کردند. نیروهای پلیس که پاسگاه‌هایشان را ترک کرده‌اند، می‌گویند تا زمانی که حقوق‌شان پرداخته نشود، به محل خدمت‌ خود باز نخواهند گشت. یکی از این افراد گفته حقوقش در شش ماه اخیر پرداخت نشده و خانواده‌اش با مشکلات اقتصادی روبه ‌رو شده است.
مالزی
بی بی‌سی: مالزی سفیر خود در کره شمالی را به کشور فراخوانده است. این اقدام مالزی به دنبال کشته شدن «کیم جونگ نام»، برادر ناتنی رهبر کره شمالی در کوالالامپور و بالا گرفتن تنش بین این کشور و کره شمالی، صورت گرفته است. کره جنوبی می‌گوید کره شمالی در مرگ کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر این کشور دخالت داشته است. کیم جونگ نام، هفته گذشته در جریان پروازی به کوالالامپور، ظاهرا با مواد سمی هدف سوءقصد قرار گرفت و در راه بیمارستان درگذشت.
پاکستان
فارس: «خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان گفته، تحریم‌های آمریکا به ویژه علیه مسلمانان هیچ تأثیری روی مبارزه با تروریسم نداشته است. به گفته وی، 90 درصد قربانیان تروریسم کشورهای اسلامی هستند بنابراین نسبت دادن تروریسم به اسلام، اقدامی «بسیار ناپسند» و «بی‌اساس» است و اصولا تروریسم هیچ ارتباطی با هیچ یک از ادیان ندارد.
سوئد
ایسن: گاف ترامپ در مورد وقوع عملیات تروریستی در سوئد، موجب شده تا سفارت این کشور در واشنگتن از دولت آمریکا در مورد این ادعای نادرست توضیح بخواهد. ترامپ یکشنبه شب طی سخنانی در جمع هوادارانش در فلوریدا گفته بود که روز جمعه در سوئد یک حمله تروریستی رخ داده است. این در حالی است که هیچ حادثه یا عملیات تروریستی‌ در سوئد رخ نداده بود و همین امر موجب شده تا این اظهارات ترامپ به دستمایه‌ای برای خنده و ساخت جوک در شبکه‌های اجتماعی بدل شود. ترامپ پس از این گاف گفت، خبر را از فاکس نیوز دریافت کرده بود!