kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۲۳
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ:

ماجراجویی آمریکا عامل بی‌ثباتی منطقه است

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ماجراجویی آمریکا می‌تواند موجب بی‌ثباتی در منطقه شود، تصریح کرد که بحران‌های سوریه، یمن، عراق و بحرین راه‌حل نظامی ندارد و گزینه نظامی باید کنار گذاشته شود.


محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان طی سخنانی در چهل و سومین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت: خشونت مستمر و بربریتی که در منطقه مشاهده می‌شود و ماجراجویی ایالات متحده آمریکا می‌تواند موجب بی‌ثباتی منطقه شود. برخی کشورها هستند که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌‌کنند آنها از سویی خشم خودشان را در منطقه دامن می‌زنند و از طرف دیگر این کشورها به دنبال منافع خودشان و توازن به نفع خودشان حرکت می‌کنند.
ظریف در ادامه با بیان اینکه اعتماد‌سازی، ایجاد امنیت و مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و خشونت وظیفه همه ماست، گفت: از نظر ما جنگ در عراق، سوریه،‌ یمن و بحرین راه‌حل نظامی ندارد. همه این نزاع‌ها راه‌حل سیاسی دارد و باید به سمت راه‌حل سیاسی حرکت کرد و نباید هیچ جریان اصلی را در این کشورها که در آنها نزاع به وجودآمده به حاشیه راند.
وزیر خارجه در ادامه و در پاسخ به سؤالی در خصوص پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ایCTBT گفت: متاسفانه در جامعه بین‌الملل عضویت در معاهده NPT برآیند مثبتی برای هیچ‌کس ندارد. این اعضای غیرعضو در این معاهده هستند که همه جا می‌روند و از تهدید هسته‌ای سخن می‌گویند. آنها بزرگ‌ترین تهدید هسته‌ای را برای جامعه بین‌الملل به همراه دارند، اما آنقدر گستاخ هستند که علی‌رغم وجود مکانیسم‌هایی مبنی بر اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، از تهدید هسته‌ای کشور ما صحبت می‌کنند.
ظریف در گفت‌وگو  با سی ان ان
 فرمان اجرایی ترامپ توهین به همه ملت ایران بود
محمدجواد ظریف همچنین در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان تاکید کرد که  ارسال نیروهای زمینی توسط آمریکا به سوریه، آتش افراط‌گرایی را شعله‌ور خواهد کرد.  
وی درباره توافق هسته‌ای گفت: فکر می‌کنم همه، از جمله کارشناسان در آمریکا می‌دانند که برجام برای تمامی طرف‌های ذی‌نفع - نه تنها برای ایران، بلکه برای آمریکا- بهترین توافق ممکن بود.وزیر خارجه کشورمان گفت: فرمان ترامپ برای منع سفر اتباع ایران به آمریکا، توهین به کل ملت ایران بود درحالي كه اين ملت حتي مرتكب يك اقدام تروريستي نشده است.وی تاکید کرد: تحریم‌ها روی ایران خوب جواب نمی‌دهد. تحریم‌های اوباما به توسعه برنامه هسته‌ای ایران منجر شد.
تکرار لفاظی‌های عربستان و اسرائیل
 علیه ایران و نمک‌نشناسی ترکیه
از سوی دیگر پنل تخصصی چالش‌های خاورمیانه  کنفرانس امنیتی مونیخ شاهد سخنان خصمانه و  ضد ایرانی چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان و همچنین آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود.
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در سخنانی ضمن تکرار ادعاهای خصمانه، ایران را به دخالت در امور سایر کشورها متهم کرد و  مدعی شد: «ایران همچنان بزرگترین حامی دولتی تروریسم است. ایران به دنبال صادر کردن انقلاب است و مفهوم تابعیت را قبول ندارد.»
جبیر ادعا کرد: «آنها (ایران) با دخالت در لبنان، سوریه و... نشان دادند که به اصل عدم دخالت در امور سایر کشورها باور ندارند. آنها با حمله به سفارتخانه‌ها نشان دادند به قوانین بین‌المللی اهمیتی نمی‌دهند.»وی با بیان اینکه «به فرهنگ و مردم ایران احترام می‌گذاریم» ادعا کرد که عربستان 35 سال است دست دوستی به ایران دراز کرده‌، اما با تخریب و مرگ مواجه شده‌ است و حرف و عمل ایران یکسان نیست.وزیر امور خارجه عربستان در ادامه ادعاهایش گفت: ‌«ایران برای حوثی‌ها سلاح ارسال می‌کند، شبه‌نظامی شیعه به سوریه می‌فرستد و از تروریسم در بحرین و عربستان حمایت می‌کند.»
وی مدعی شد: «ایران در یمن، بخشی از مشکل است نه راه حل. 2000 سال است که ایران کوچک‌ترین نقشی در ساخت یمن نداشته، آنجا چه می‌کند؟»
الجبیر همچنین مدعی شد که هر انقلابی به پایان می‌رسد و این موضوع درباره ایران هم صدق می‌کند و افزود: «مهار ایران با ابزارهای قرن 21 ممکن است، باید دسترسی آنها را به سیستم بانکی و تجارت قطع کنیم.»
اتهام‌زنی جدید چاوش اوغلو:  ایران ثبات را در یمن، بحرین و عربستان با چالش مواجه کرده است
همچنین وزیر امور خارجه ترکیه نیز در اظهاراتی خصمانه مدعی شد که اقدامات ایران در منطقه، ثبات را بر هم می‌زند.
«مولود چاوش اوغلو»، طی سخنانی ادعا کرد که سیاست‌های طایفه‌گری ایران صلح را در بسیاری از کشورها با مشکل مواجه کرده است. ایران تلاش دارد که دو کشور شیعی در سوریه و عراق ایجاد کند و با مداخله‌گری‌های خود ثبات را در یمن و بحرین و عربستان با چالش مواجه کرده است.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی:
 هدف ایران تضعیف عربستان است
«آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم  صهیونیستی نیز در این کنفرانس، با تکرار ادعای جیمز ماتیس وزیر دفاع ترامپ در مورد ایران بیان کرد: چالشی که خاورمیانه اکنون با آن روبه‌روست: ایران، ایران و ایران است!وی مدعی شد: هدف اول ایران مقابله با عربستان سعودی است و دولت‌های منطقه باید مراقب جاه‌طلبی‌های ایران باشند.
لیبرمن ادعا کرد: «برای اولین بار از زمان سال 1948، جهان عرب یک صدا شهادت می‌دهد ایران اولین تهدید برای آنهاست و اسرائیل یا صهیونیسم دیگر تهدیدی به حساب نمی‌آیند.»