kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳

استقبال مردم از نمایش آئینی «غبار2»(اخبار ادبی و هنری)

نمایش آئینی «غبار2» که به مناسبت ایام فاطمیه روی صحنه رفته است، با استقبال گسترده مردم مواجه شد.



محمدرضا مداحیان، کارگردان فصل دوم «غبار» در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان گفت: هر شب بین هزار تا هزار و 100 نفر به تماشای این نمایش می‌نشینند. متأسفانه به دلیل محدودیت تالار، هر شب بخشی از متقاضیان برای دیدن این اثر، امکان ورود به تالار را نمی‌یابند.
وی درباره دلیل این استقبال توضیح داد: اول لطف خدا و عنایت حضرت زهرا(س) عامل این محبوبیت است و دوم همدلی و رفاقت گروه نمایشی ماست. ما در شرایط دشوار و سرمای زیر صفر در یک سوله تمرین می‌کردیم. اما این فضا باعث شد که کار به خوبی پیش برود. همچنین ما سعی کردیم تا در این نمایش بین مسائل اجتماعی روز و وقایع تاریخی پیوند ایجاد کنیم. ما در فصل دوم نمایش «غبار» تلاش کردیم این مفهوم را دراماتیزه کنیم که مسائل سیاسی، اقتصادی، خانوادگی و ... انسان‌ها را به طور مدام در مقابل یک انتخاب قرار  می‌دهد؛ منافع شخصی یا مصالح اعتقادی؟ بعد هم نتیجه می‌گیریم که راه نجات، گذشت و ایثار و فرهنگ شهادت است.
کارگردان نمایش «غبار 2» همچنین به انتقاد از فضای تئاتر کشور پرداخت و گفت: بدون هیچ تعارفی می‌گویم که خیلی دوران سختی شده است و به خاطر غلبه فضای شبه روشنفکری، فعالیت برای هنرمندان متعهد در تئاتر ما بسیار دشوار است. اما خالی نکردن عرصه‌، مقاومت کردن و سختی کشیدن باعث موفقیت گروه‌های تئاتر مذهبی می‌شود.  
وی تصریح کرد: فضای تئاتر ما تبدیل به حیات خلوتی برای شبه روشنفکرها شده است. این فضا، کار را برای دغدغه‌مندان دشوار کرده است. متأسفانه در تئاتر ما به هنرمندان ارزشی انگ ارگانی و سفارشی بودن می‌زنند. این خیلی دردناک است که یک گروه نمایشی که هدفی مقدس دارد و اعتقادی کار می‌کند و براساس مصالح جامعه حرف می‌زند، در این فضا سرکوب می‌شود. شرایط به گونه‌ای شده که یک هنرمند جرات نمی‌کند بگوید که در نمایش دینی یا در نمایشی که درباره آرمان‌های انقلاب است بازی می‌کند! این مسائل، گروه‌های نمایشی دینی و انقلابی را دچار مشکل کرده است. به همین دلیل هم هست که می‌بینید فعالیت گروه‌های نمایشی مذهبی نسبت به گذشته کمتر شده است.گفتنی است، نمایش «غبار 2» تا 16 اسفند در تالار وحدت اجرا می‌شود.