kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
آغاز لیگ قهرمانان برای نمایندگان فوتبال ایران

تلاش استقلال‌ تهران و خوزستان برای شروع پرقدرت در آسیا

لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۱۸-۲۰۱۷ از امروز آغاز می‌شود و در روز نخست تیم‌های همنام ایرانی باید به میدان بروند.

سرویس ورزشی-

مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برای فصل 2017 در حالی از امروز آغاز می‌شود که تیم‌های استقلال خوزستان، پرسپولیس، ذوب‌آهن اصفهان و استقلال 4 نماینده ایران در این رقابت‌ها هستند. این مسابقات امسال در منطقه غرب برخلاف گذشته که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شد، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار خواهد شد.
در سال‌های اخیر، باشگاه‌های ایرانی موفقیتی در لیگ قهرمانان آسیا نداشته‌اند و صرفا «حضور» در این رقابت‌ها هدف برای تیم‌های ایرانی شده است. از قهرمانی یک تیم ایرانی 25 سال می‌گذرد و برای آخرین بار پاس تهران (که هم اکنون وجود خارجی ندارد) موفق به کسب عنوان قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا در فصل 93-1992 شده است. پاسی که بعدها با عنوان پاس همدان فعالیت کرد و اکنون در لیگ دسته دوم روزگار بدی را می‌گذراند. استقلال هم دو قهرمانی در سال‌های دور در کارنامه خود دارد.
نخستین دوره لیگ قهرمانان آسیا، با ترکیب دو تورنمنت باشگاهی سطح اول فوتبال قاره آسیا، یعنی جام برندگان جام آسیا و جام باشگاه‌های آسیا در فصل 2003-2002 برگزار شد که با قهرمانی العین امارات به پایان رسید. از این سال به بعد، سپاهان و ذوب‌آهن به فینال رسیدند، اما دست‌شان از رسیدن به جام کوتاه ماند. استقلال تهران در فصل 2013 و در حالی که ستاره‌هایی چون فرهاد مجیدی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، پژمان منتظری، مهدی رحمتی و ... را در اختیار داشت، تا مرحله نیمه‌نهایی بالا آمد، اما در این مرحله نتوانست از سد تیم اف‌سی سئول کره‌جنوبی بگذرد. موفقیت فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا برای فوتبال کشورمان حسرت شده و با توجه به پیشرفت تیم‌های شرق و غرب آسیا و عدم امکانات موجود برای تیم‌های ایرانی، قهرمانی نمایندگان کشورمان به مراتب سخت‌تر از گذشته شده است.
اما مسابقات لیگ قهرمانان آسیا از امروز در شرایطی با برگزاری چهار دیدار آغاز می‌شود که در روز نخست، تیم‌های استقلال تهران و استقلال خوزستان در گروه A و B با حریفان خود به رقابت می‌پردازند.
در روز نخست این مسابقات دو تیم هم‌نام استقلال ایران به مصاف رقبای خود خواهند رفت. در گروه اول از ساعت ۱۹:۱۰ التعاون عربستان به مصاف لوکوموتیو تاشکند می‌رود و پس از آن از ساعت ۱۹:۴۵ الاهلی امارات میزبان استقلال تهران است. الاهلی امارات در حال حاضر در رده دوم لیگ امارات قرار گرفته و بهترین خط دفاع این مسابقات را در اختیار دارد. این در حالی است که استقلالی‌ها که تیم سوم لیگ برتر فوتبال ایران (جام خلیج‌فارس) هستند، بهترین خط حمله لیگ ایران را در اختیار دارند و همین مسئله نوید یک بازی چالشی را برای هردو تیم می‌دهد. استقلال با عبور از السد قطر در مرحله پلی‌آف در کنار تیم‌های الاهلی امارات، لوکوموتیو ازبکستان و التعاون عربستان در گروه اول قرار گرفت. شاگردان علیرضا منصوریان در حالی در نخستین بازی میهمان الاهلی امارات خواهند بود که یک ماه رویایی را سپری کرده‌اند. شاید منصوریان و شاگردانش بهمن سال 95 را هیچ وقت فراموش نکنند. 5 برد پیاپی در لیگ برتر و از همه مهم‌تر برتری برابر پرسپولیس و عبور از السد قطر با حضور ژاوی. استقلال در این بازی مجتبی حق‌دوست و هرایر مگویان را در اختیار ندارد. در مقابل الاهلی اما بازیکنان سرشناسی در ترکیب خود دارد. آنها احمد خلیل را دارند که عنوان بهترین بازیکن آسیا را یدک می‌کشد. آساموا ستاره غنایی نامی آشنا برای اهالی فوتبال است.
در گروه دوم که مانند گروه اول روز دوشنبه پیگیری می‌شود، ابتدا استقلال خوزستان از ساعت ۱۴:۳۰ در عمان میزبان الفتح عربستان است. این دیدار شروع‌کننده این فصل لیگ قهرمانان و به نوعی افتتاحیه این مسابقات محسوب می‌شود. پیش از این صحبت‌هایی مبنی بر عدم حضور استقلال خوزستان در این بازی و انصراف آنها از این مسابقات وجود داشت. دو تیم استقلال خوزستان و الفتح عربستان برخلاف دو تیم دیگر حاضر در این گروه، اوضاع خوبی در جدول رده بندی لیگ‌های خودشان ندارند. استقلال خوزستان که مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر ایران محسوب می‌شود در رده هشتم جدول رده بندی قرار گرفته و الفتح عربستان هم در رده سیزدهم و ما قبل آخر لیگ عربستان جای گرفته است. بنابراین این دیدار برای هردو تیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند سرنوشت صعود آنها را رقم بزند.
در بازی دیگر این گروه لخویا قطر از ساعت ۱۷:۲۰ میزبان الجزیره امارات است. این دو تیم به ترتیب در رده دوم و اول لیگ‌های کشور خودشان قرار گرفته‌اند.