kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
قائم‌مقام وزیر نیرو در اهواز:

امکان ندارد آب خوزستان برای کشاورزی به استان دیگری داده شود

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: امکان ندارد آبی از خوزستان کم شود و برای کشاورزی به استان دیگری داده شود. و انتقال آب مسئله‌ای نیست که کسی از آن بی‌خبر بماند.

اهواز - خبرنگار کیهان:

ستار محمودی در نشست خبری پیرامون بحران‌های اخیر در خوزستان اظهار کرد: پدیده گرد و غبار و توام شدن آن با رطوبت یا مه غلیظ باعث ظهور یک پدیده جدید در کشور شد و مشکلاتی را برای خوزستان در زمینه برق و آب به وجود آورد.
وی افزود: پدیده‌هایی مانند ریزگردها و رطوبت توام با آن، اگر با برق ارتباط پیدا کنند حوزه برق باید نسبت به مشکلات به وجود آمده پاسخگو باشد.
محمودی عنوان کرد: در سطح ملی باید با مشکلات به وجود آمده در خوزستان به عنوان یک پدیده دوام دار برخورد کنیم و تصور ما این نباشد که چند وقت دیگر این پدیده نخواهد بود.
باید اکنون هر چه که می‌توانیم اثرات این پدیده را کاهش دهیم و از اتفاقات این چنینی در خوزستان جلوگیری کنیم.
وی تاکید کرد: برای بلند مدت باید تاسیسات برقی در مقابل گرد و غبار به شکلی باشند تا در صورت توام شدن پدیده گرد و خاک و رطوبت دچار مشکل نشوند.
قائم‌مقام وزیر نیرو افزود: در قراردادهای جدیدی که داریم 42 پست برای خوزستان در نظر گرفته شد که این پست‌ها حالت پوششی دارند و در مقابل گرد و خاک مقاوم هستند.
محمودی در پاسخ به پرسش خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه بحران امروز خوزستان معلول سیاست‌های اشتباه وزارت نیرو در بحث انتقال آب و تغییر اقلیم خوزستان است گفت: در کشور حدود 18 حوضه آبی داریم که برخی از این حوضه‌ها از چند استان عبور می‌کنند. دو حوضه کرخه و کارون در خوزستان قرار دارند که استان‌های مختلفی در آنها دخیل هستند.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو کار سلیقه‌ای نمی‌کند گفت: وزارت نیرو در صورتی مجوز انتقال آب از منطقه‌ای به منطقه دیگر را می‌دهد که آن منطقه مشکلی در زمینه کمبود آب نداشته باشد و اکنون که خوزستان خود با مشکل کمبود آب مواجه است اجازه این انتقال داده نخواهد شد.
وی تصریح کرد: در بحث انتقال آب به حوزه‌های کویری، از حدود 30 سال قبل تاکنون طرح‌هایی بوده است تا از حوضه کارون بزرگ آب‌هایی به مناطق مختلف انتقال داده شود اما به دلیل تغییرات اقلیمی میزان انتقال آب پیش‌بینی شده، دیگر با ظرفیت این حوضه متناسب نیست.
قائم‌مقام وزیر نیرو تصریح کرد: در قانون آب شرب در اولویت اول قرار دارد، بنابراین آن سهمیه‌هایی که برای انتقال تصویب و مدنظر بود به یک ششم و یک پنجم کاهش پیدا کرد هرچند که هنوز این میزان انتقال آب نیز اجرا نشده است.
محمودی عنوان کرد: زمانی انتقال آب انجام می‌شود که منطقه مورد نظر منبع آبی برای تامین نداشته باشد و آب تامین شده نیز فقط برای شرب خواهد بود که وزارت نیرو و سازمان محیط زیست بر روی این مسائل نظارت می‌کنند.