kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

چرا دولت بدون اطلاع مجلس از سند ۲۰۳۰ یونسکو رونمایی کرده است؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سند آموزش ۲۰۳۰ بدون اطلاع اعضای کمیسیون آموزش مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی رونمایی شده است.


به گزارش عیارآنلاین، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص رونمایی از سند ۲۰۳۰ یونسکو توسط دولت، گفت: ما وقتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را داریم طبیعتاً آنها را باید اجرا کنیم. وقتی ما هنوز اهتمام نداشتیم سند تحول را اجرا کنیم و کم کاری داشتیم باید تلاش و وقتمان را برای اجرای این سند بگذاریم و نیازی به سند ۲۰۳۰ یونسکو نداریم.
حجت‌الاسلام سید محمد باقر عبادی با طرح این سؤال که «چرا دولت بدون اطلاع کمیسیون آموزش و تحقیقات این سند را امضا و از آن رونمایی کرده است»، گفت: کمیسون آموزش و تحقیقات به عنوان بخشی که نظارت می‎کند و منافع ملی را در نظر می‌گیرد باید مطلع می‌شد و این صورت پنهان که کسی متوجه نشود از یک سندی رونمایی کنند روش پسندیده‌ای نیست.
عبادی با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که سند آموزش ۲۰۳۰ در دراز مدت برای کشور تعهداتی ایجاد کند، افزود: متاسفانه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در جریان نیستند و اینکه آموزش وپرورش باید به سمت سند ۲۰۳۰ یونسکو می‌رفت یا نمی‌رفت را شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظر می‌داد و نباید عجله در رونمایی صورت می‌گرفت.
گفتنی است، سال گذشته یونسکو در مراسمی که ۹۰ وزیرآموزش و پرورش از سراسر دنیا از جمله ایران در آن حضور داشتند، سند چهارچوب اقدام آموزشی کشورها (سند ۲۰۳۰) را برای سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۳۰ نهایی و تصویب کردند. در مراسمی که ماه گذشته برای پرده‌برداری از نقشه آموزشی کشور برای ۱۴ سال آینده برگزار شد، علاوه بر خبرنگاران، برخی تصمیم گیران، سیاستگذاران و قانونگذاران فرهنگی کشور از جمله مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز غایب بودند. امضای معاهده بین‌المللی سند آموزش ۲۰۳۰ یونسکو بدون هماهنگی نهادهای بالادستی فرهنگی کشور صورت گرفت، این سند به عنوان نقشه آموزش کشور، برای ایران تعهدات بین‌المللی ایجاد می‌کند که به نظر منتقدان ممکن است پیامدهای فرهنگی و سیاسی داشته باشد.