kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
برخلاف مصوبات قانونی

فقط 13درصد محصولات پتروشیمی‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف مصوبات قانونی بیشتر محصولات پتروشیمی‌ها در خارج از بورس کالا عرضه می‌شود.




به گزارش تسنیم در سال 94 از 25 میلیون تن فروش داخلی پتروشیمی‌ها فقط 2/8 میلیون تن در بورس معامله شده است، یعنی 11 درصد. بعلاوه این که در 9 ماهه امسال هم از 20 میلیون تن فروش خالص صنعت پتروشیمی تنها 2/7 میلیون تن یعنی معادل 13 درصد در بورس معامله شده است و 75 درصد کل تولیدات پتروشیمی‌ها نیز که صادر می‌شود و این صادرات هم دخلی به بورس ندارد. این درحالی است که طبق مصوبه مورخ 29 شهریورماه امسال، کلیه تولیدکنندگان پتروشیمی جهت فروش در داخل ملزم هستند به جز در موارد خاص، تمامی محصولات خود را با رعایت مقررات مربوطه در بورس کالا عرضه کنند.
بنابراین وقتی بیشتر محصولات پتروشیمی کشور صادر می‌شود و از فروش داخلی هم فقط 13 درصد در بورس انجام می‌شود، نگرانی برخی‌ها در خصوص پر رنگ شدن نقش بورس در حوزه پتروشیمی‌ها بی‌معنی است.
از نگاهی دیگر یکی از مشکلات کنونی اقتصاد و بازار ارز کشور دخالت شرکتهای پتروشیمی در این بازار است و بر این اساس این پرسش پیش می‌آید که چرا نگرانی‌ها در خصوص نحوه فروش ارز این صنعت در بازار جلوه پیدا نمی‌کند؛ چرا که صنعت پتروشیمی پس از دولت بیشترین منابع ارزی را در اختیار دارد و ارز در اختیار این صنعت 12 میلیارد دلار تخمین زده شده است.
فراموش نکنیم که طی ماههای اخیر بازار ارز شاهد نوسانات شدیدی بود که در این راستا برخی معتقدند یکی از عوامل این وضعیت نحوه عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها در بازار است. نکته مهم در این رابطه این است که واحدهای تولید‌کننده پتروشیمی که از خوراک با نرخ دولتی بهره‌مندند ولی ارزصادراتی خود را بعضا در بازار آزاد می‌فروشند.
بهر حال جا دارد برای ساماندهی به وضعیت پتروشیمی‌ها علاوه بر شورای رقابت، سایر نهادهای نظارتی اعم از سازمان بازرسی، سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده و سازمان تعزیرات نیز با عزمی راسخ به این موضوع ورود کنند تا شاهد مشکلات فعلی نباشیم.