kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
پس از حمایت اوتاوا از پناهجویان رخ داد

حمله نقابداران مسلح به نمازگزاران در کانادا ؛ 6 مسلمان کشته و 8 تن زخمی شدند

در فاصله کمتر از یک روز پس از این‌که نخست‌وزیر کانادا در اعتراض به فرمان نژادپرستانه ترامپ گفت «درهای کانادا به روی مهاجران باز است» عده‌ای نقابدار مسلح به مرکز اسلامی «کِبک» کانادا حمله و نمازگزاران مسلمان را به خاک و خون کشیدند.


اسلام‌هراسی در غرب با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و به دنبال امضای فرمان  روز جمعه ضد مسلمانان عملا وارد مرحله تازه‌ای شده است. ترامپ در روز تحلیف خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تنها جمله‌ای که در مورد مسلمان‌ها گفت این بودکه «تروریسم اسلامی رادیکال را به صورت کامل از روی زمین محو خواهیم کرد.» او با آن ایده و این تصمیم دولت آمریکا را عملا وارد اسلام‌ستیزی تمام‌عیاری در سراسر این کشور کرد که به نوشته «تلگراف» تبعات جبران‌ناپذیری را برای آمریکا خواهد داشت. به باور کارشناسان اقدام دولت ترامپ در منع ورود مسلمانان به آمریکا  بیش از آنکه تدبیری واقعی برای افزایش اقدامات احتیاطی علیه تروریسم احتمالی باشد، حربه‌ای بود تا رأی‌دهندگان اسلام‌هراسش را مطئمن سازد به وعده‌ای که علیه مسلمانان داده، عمل کرده است.
اما موج جدید اسلام‌ستیزی که با ترامپ جان تازه‌ای به خود گرفته، روز شنبه به وضوح خود را نشان داد و هنوز ساعاتی از صدور فرمان ترامپ نگذشته بود که اسلام‌ستیزان یک مسجد را  در شهر ویکتوریا در ایالت تگزاس به آتش کشیدند.
موج جدید اسلام‌ستیزی در غرب اما به سرعت از تگزاس به کِبک کانادا نیز رسید و دیروز  نقابداران با حمله به نمازگزاران مسجد مرکز فرهنگی- اسلامی کِبک مرکز استان کبک کانادا شماری را کشته و مجروح کردند. به گفته شاهدان  این حمله با  «فریاد الله اکبر» و درست یک روز بعد از مخالفت  نخست‌وزیر کانادا با قانون ضد اسلامی ترامپ صورت گرفت. به نظر می‌رسد این حمله مسلحانه از سوی نژادپرستان اسلام‌ستیز حامی تفکرات ترامپ صورت گرفته و فریاد الله اکبر نیز احتمالا برای «رد گم‌کنی» است. ضمن اینکه تروریست‌های تکفیری در غرب معمولا به مسلمانان حمله نمی‌کنند.
خبرگزاری رویترز اما به نقل از «شاهدان عینی» گزارش داده «سه فرد مسلح شامگاه یکشنبه به روی حدود ۴۰ نمازگزار در حالی که در حال ادای نماز عشاء در داخل مسجد مرکز فرهنگی- اسلامی شهر بودند، تیراندازی کردند که بر اثر آن 6 نمازگزار کشته و 8 تن مجروح شدند.»
 «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا حمله به مسجد کبک را اقدامی «تروریستی» علیه «مسلمانان» خوانده است. رسانه‌های غربی هم اعلام کرده‌اند، پلیس دو مظنون مرتبط با این حادثه را بازداشت کرده است. این حادثه در میان استقبال دولت کانادا از پناهجویان طرد شده از سوی دولت آمریکا با هر دین و مذهبی صورت گرفته است. سخنگوی پلیس کبک به شبکه‌های تلویزیونی محلی گفته: «ما دقیقا نمی‌توانیم آمار کشته‌های این حادثه را اعلام کنیم». برخی خبرها حاکی از آن است که تعدادی کودک هم در بین نمازگزاران «مرکز فرهنگی اسلامی کبک» حضور داشتند.