kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
فرسودگی 30 درصد مدارس

خطر تکرار واقعه تلخ پلاسکو در کمین مدارس کشور



عمر بالای ساختمان و عدم رعایت نکات فنی و ایمنی از جمله دلایل بروز حادثه پلاسکو عنوان شده است، این در حالیست که به گفته مسئولان 30 درصد مدارس کشور فرسوده هستند.
به گزارش فارس، اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران با دارا بودن 17 طبقه، 30 دی ماه دچار آتش‌سوزی گسترده و ریزش شد که متأسفانه این موضوع سبب شهادت 16 آتش‌نشان شجاع و قهرمان و فوت تعدادی از هموطنان و ایجاد خسارت سنگین مالی به شهروندان شد.
به گفته کارشناسان، عمربالای ساختمان و عدم رعایت نکات فنی و ایمنی از جمله دلایل بروز این حادثه ناگوار عنوان شده است . توجه به ساختمان‌های فرسوده دیگر و ایمن سازی آنها به منظور جلوگیری از بروز حوادث مشابه پلاسکو مورد تأکید همگان است. صحبت از بافت‌های فرسوده که به میان می‌آید نگاه‌ها معطوف به مدارس قدیمی و فرسوده می‌شود.
وجود 550 مدرسه
در بافت فرسوده شهر تهران
عضو شورای شهر تهران در جلسه سیصد و ششم شورای اسلامی شهر تهران از وجود 550 مدرسه در بافت فرسوده و ناپایدار شهر تهران خبر داد و گفت: من سه سال استاندار محروم‌ترین استان کشور بودم ولی مدرسه‌ای این‌گونه در این استان ندیدم.
اسماعیل دوستی ادامه داد: شهرستان تهران 22 منطقه و شهرهای آفتاب و کن را دارد این در حالی است که بودجه تخریب و نوسازی مدارس سالانه در حدود 10 میلیارد تومان است که اگر بخواهیم همه این مدارس را نوسازی کنیم با این بودجه زمانی در حدود 100 سال نیاز است.
تحصیل 350 دانش‌آموز
 در محوطه‌ای 200 متری
دوستی اظهار داشت: هم اکنون در شهر تهران در محوطه‌ای 200 متری در حدود 350 دانش‌آموز درس می‌خوانند و در برخی مدارس به ازای هر 80 دانش‌آموز، یک سرویس بهداشتی وجود دارد.
25 درصد مدارس تهران فرسوده است
داریوش ورناصری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران 25 درصد مدارس تهران را فرسوده دانست و افزود: از کل فضاهای آموزشی استان تهران، 75 درصد در شرایط مناسب قرار دارند و 25 درصد از مدارس فرسوده هستند که در شرایط بحرانی بوده و از ایمنی لازم برخوردار نیستند، همچنین فراوانی مدارس فرسوده در شهر تهران بیشتر است.
این صحبت‌ها و آمار در شرایطی اعلام می‌شود که کشور ایران زلزله خیز بوده و فرسوده بودن مدارس می‌تواند خطرات بسیاری برای دانش‌آموزان و معلمان به همراه داشته باشد.
یک سوم دانش‌آموزان
 در مدارس غیر استاندارد
معاون سابق عمرانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 30 درصد مدارس کشور تخریبی بوده و یا نیازمند مقاوم‌سازی هستند، اظهار داشت: مجموع 30 درصد مدارس تخریبی کشور شامل 16 میلیون متر مربع است که 6 میلیون متر مربع فضای تخریبی و 10 میلیون متر مربع فضای نیازمند مقاوم سازی است.مرتضی رئیسی افزود: این بدان معناست که یک سوم دانش‌آموزان در مدارسی مشغول تحصیل هستند که با ایمنی و استاندارد فاصله دارد.
بیشترین مدارس فرسوده کشور در تهران
رئیسی با اشاره به مدارس ناایمن کشور گفت: شهر تهران بیشترین مدارس فرسوده را دارد و جمعیت دانش‌آموزی در مناطق مرکزی تراکم بالایی دارد؛ سیستان و بلوچستان و مناطق مرزی خراسان رضوی و آذربایجان غربی هم دارای مدارس فرسوده بسیاری هستند که باید بازسازی یا مقاوم‌سازی شوند.
اما این فقط تهران نیست که مدارس فرسوده و قدیمی بسیار دارد برخی مدارس خصوصاً روستایی در اکثر استان‌های کشور ضمن آنکه قدمت بالایی دارند، هر لحظه احتمال فروریختن آن وجود دارد و البته برخی دانش‌آموزان در نقاط محروم و دورافتاده در کپرها درس می‌خوانند و کمتر کسی به فکر دانش‌آموزان این مدارس است.
آتش سوزی در کمین مدارس فرسوده
اما صرفا این فرسوده بودن مدارس کشور نیست که دانش‌آموزان را در معرض خطر جدی قرار داده است، موضوع آتش سوزی در مدارس مسئله‌ای است که هر چند وقت یک بار حادثه آفرین می‌شود.
بسیاری از مناطق کشور در حال حاضر فاقد سیستم‌های گرمایشی مناسب هستند، به طوری که به گفته مسئولان 30 درصد کلاس‌های درس همچنان از وسایل غیر استاندارد گرمایشی استفاده می‌کنند که استفاده از این وسایل خطرناک سبب مرگ ده‌ها دانش‌آموز و معلم و سوختگی بیش از 50 دانش‌آموز از سال 1376 تاکنون شده است به طوری که یکی از تلخ‌ترین آنها حادثه مدرسه شین‌آباد در آذر ماه سال 1391 بود و منجر به سوختگی 28 دانش‌آموز و فوت دو نفر از دانش‌آموزان شد که همچنان این افراد معصوم تحت مداوا هستند و تمام این مصیبت‌ها و داغدار شدن خانواده‌ها در مدارسی رخ داد که به دلیل فرسودگی، ایمنی‌های لازم مانند وسیله گرمایشی مناسب و سیستم اطفای حریق نداشتند.
تصویب ۳ میلیارد دلار برای
 مقاوم سازی، تخریب و بازسازی مدارس
اما اتفاق خوب در ایمن ساختن مدارس کشور تصویب سه میلیارد دلار در برنامه ششم توسعه بود که در مقاوم سازی تخریب و بازسازی مدارس هزینه خواهد شد و امید است، پایان برنامه ششم، پایان نگرانی آموزش و پرورش و خانواده‌ها در مورد مدارس نا امن باشد.
درس گرفتن از حادثه تلخ پلاسکو
حادثه ساختمان پلاسکو یک هشدار بود و اینکه باید از آن درس گرفت و برای ایمن‌تر شدن مدارس کشور برنامه ریزی هدفمند و اجرای دقیق داشت تا شاهد وقوع حادثه‌ای ناگوار همانند حادثه تلخ در مدارس کشور نباشیم که وقوع یک حادثه در مدرسه با وجود تحصیل صدها دانش‌آموز چندان جبران پذیر نیست.