kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹

خسارت سوء مدیریت بانک مرکزی به گردن سهامداران بورس افتاد(خبر ویژه)

یک روزنامه دولتی نوشت نگرانی از بازگشایی نماد بانکی‌های زیان‌ده، باز هم بورس را ریزشی کرد. بورس همچنان قرمز پوش است و سهامداران خرد، بزرگ‌ترین بازندگان تالار حافظ شده‌اند.



روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: موظف شدن بانک‌ها به عرضه صورت مالی واقعی خود به بازار سرمایه که با بازگشایی نماد بانک ملت و ریزش هزار واحدی شاخص بورس در هفته گذشته کلید خورد، همچنان بورس را متأثر کرده و ریزش شاخص‌ها را در هفته جاری هم داشت.
این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که شنیده‌ها حاکی از بازگشت زودهنگام نماد بانک تجارت و صادرات به بورس است. رخدادی که گفته می‌شود زلزله‌ای دیگر در بازار سرمایه ایجاد می‌کند. حالا حدود 5 میلیون سهامدار خرد بازار سرمایه نگران زیان‌های سنگینی هستند که صورت‌های مالی غیرواقعی بانک‌ها به آنها تحمیل کرده است. در همین ارتباط دیروز 150 فعال بازار سرمایه به رئیس‌جمهور نامه نوشتند و از افشا نشدن واقعیت‌های مالی بانک‌ها در سال‌های اخیر گلایه کردند. بانک‌های زیان‌دهی که به گفته کارشناسان راه درازی تا اصلاح ساختار و سوددهی در پیش دارند.
نماد بانک‌ها که حدود 6 ماهی متوقف مانده بود، روز چهارشنبه گذشته با بازگشایی نماد بانک ملت دوباره آغاز به کار کرد اما به دنبال آن ارزش سهام و شاخص‌های بورسی ریزش کرد. این اتفاق در هفته جاری هم ادامه پیدا کرد و تلقی کارشناسان این است که بازگشایی نماد معاملاتی بانک صادرات و بانک تجارت و بازگشت این دو شرکت بزرگ بانکی به بورس باز هم موجب ریزش بازار خواهد شد.
در همین حال روز گذشته 150 فعال بازار سرمایه در نامه‌ای به گفته‌های هفته پیش رئیس کل بانک مرکزی واکنش نشان داده و اعلام کردند در برابر فاجعه بانک‌ها، بانک مرکزی همان قدر مسئولیت پاسخگویی دارد که سازمان بورس وظیفه حمایت از سهامداران را دارد.
150 فعال بازار سرمایه در این نامه آورده‌اند که نوسانات منفی سهام بانک‌ها و دود شدن چند هزار میلیارد تومان از ثروت سهامداران، جای گله‌مندی دارد و خطاب به سیف نوشته‌اند که «ما در طول سال‌ها با مفهوم ریسک و انواع آن آشنا شده‌ایم، می‌دانیم نوسان در بازارهای جهانی ممکن است منجر به تغییر سودآوری شرکت‌هایمان شود. می‌دانیم ممکن است نرخ بهره در بازار پول تغییر کند و ارزشگذاری سهام در بازار سرمایه نیز با تغییراتی مواجه شود. نیک می‌دانیم ممکن است کارخانه‌ای که سهامدارش هستیم شبانه آتش بگیرد و تمام دارایی‌مان سوخت شود ولی، تغییر ذائقه یک‌شبه بانک مرکزی در رابطه با استانداردهای صورت‌های مالی، بانک‌ها را در رسته سوء مدیریت‌ها طبقه‌بندی می‌کنیم نه ریسک‌ها.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «هیچ کس با شفاف شدن صورت‌های مالی بانک‌ها مخالف نبوده است و نیست آنچه مورد اختلاف است، نحوه انجام این کار و انداختن تمام هزینه این شفاف‌سازی به دوش سهامداران بانک‌هاست.»