kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۴۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴

پهلوانان نمی‌میرند



بدرقه شهدای آتش‌نشان روی دوش مردم قدرشناس
پیکر 16 شهید قهرمان آتش نشان که جان خود را فدای امنیت و آسایش هموطنانشان کردند  امروز از مصلای امام خمینی (ره) تهران برروی شانه‌های مردم قدر شناس تشییع می‌شود.
بالاخره بعد از انتظاری طولانی برای مشخص شدن سرنوشت  آتش‌نشان‌هایی که زیر آوار ساختمان پلاسکو  مانده بودند، پیکر این دلاوران یکی پس از دیگری از زیر آوار سهمگین خارج شد تا اندک امید روزهای ابتدایی برای نجات جان آنها  از بین برود.
امروز مردم قدرشناس ما برای بدرقه مردانی راهی مصلای تهران می‌شوند که یک بار دیگر واژه ایثار و از خود گذشتگی را معنی کردند. دلاورمردانی که با شجاعت وصف ناشدنی دل به آتش زدند تا نجات بخش جان و مال مردم باشند و تا لحظه آخر نیز حتی ذره‌ای از مرام پهلوانی و جوانمردی که سرلوحه کارشان بود کم نگذاشتند.در مرام و شرح وظیفه آتش نشان‌ها در همه جهان آمده است که یک آتش نشان تا زمانی نسبت به نجات و رفع خطر از دیگران وظیفه دارد که جان خودش به خطر نیفتاده باشد، اما شهیدان آتش نشان ما چه زیبا فصل جدیدی بر کتاب‌های مرجع آتش نشانی دنیا افزودند و آن هم فصل زیبای ایثار و گذشت از جان برای نجات دیگران.امروز مردم ما پهلوانانی  را تا بهشت بدرقه می‌کنند که یک بار دیگر بوی آشنای ایثار و مردانگی را در یکی از تجاری‌ترین خیابان‌های شهرمان پراکنده کردند. آری مردم این دیار با این واژه‌ها غریبه نیستند. ایثار، مردانگی و از خود گذشتگی همواره در بین ما زنده و جاری بوده است و خواهد بود.
 هرچند گاهی غبار دنیا و غفلت ما را از این واژه‌های ناب و مصداق‌های  آن دور می‌کند اما طولی نمی‌کشد  که دوباره درخت استوار ایثار در باغ  سبز ما میوه می‌دهد و عطر خوش این میوه فضای شهر غبار زده را عطرآگین می‌کند.
گفتیم که مردم ما با ایثار غریبه نیستند چرا که سال هاست در خیابان‌های این شهر و همه شهرهای کشور گل‌های پرپری را بر دوش خود تا باغ بهشت بدرقه کرده‌اند که هر کدامشان یک اسطوره، یک قهرمان، یک ایثارگر و یک پهلوان بوده‌اند که برای دین و سرزمین خود و برای حفظ جان و مال و ناموس مردم  خود جان فدا کرده‌اند. یک روز شهیدانی که در نبرد با دشمن بعثی و حامیانش  نه تنها ترس به خود راه ندادند بلکه درس عبرتی برای همیشه تاریخ به دنیا دادند تا هیچ کسی حتی فکر تجاوز به این آب و خاک را به خود ندهد. مردانی که هنوز بازگشت پیکرهای پاکشان  یا شهادت بعد از عمری درد جانبازیشان  ادامه دارد تا مبادا ایثارگری آنها از ذهن ما  فراموش شود. یک روز هم با طلوع نسلی که ما آنها را مدافع حرم می‌خوانیم،  واژه ایثار  دوباره جلوه گری کرد. مدافعان حرمی که خط بطلان کشیدند بر توهمات  عده‌ای عافیت طلب که دوران ایثار و جان فدا کردن را از سکه افتاده می‌پنداشتند. مردانی که هم مدافع حرم اهل بیت بودند و هم  با بصیرت مثال زدنی خط دفاع از ملت و کشور خود را هزاران کیلومتر دور‌تر از مرزهای میهن ترسیم کردند و وحشی‌ترین دشمنان این کشور را که با هدایت و حمایت مستکبران عالم رویای ضربه زدن به انقلاب اسلامی را در سر می‌پروراندند  در دورترین فاصله‌ها با مرزهای کشور عزیزمان زمینگیر کردند و البته در این راه از بذل جان و ترک همسر و فرزندان عزیز خود نیز دریغ نکردند.
آری مردم ما با ایثار فرزندان خود غریبه نیست تا آنجا که یک روز هم شهید خلیلی جوان طلبه‌ای برای حفظ ناموس دیگران شاهرگ خود را  در مسیر دشنه  قرار می‌دهد و خون خود را ضامن نجات وی می‌کند.
امروز هم با شهادت 16 آتش نشان  که داغ آنها آتش بر دل مردم گذاشته است، برگ دیگری از ایثار در تاریخ  این مرز و بوم رقم می‌خورد هرچند پیش از این نیز آتش نشان‌های دیگری همچون شهید امید عباسی و دیگران با نثار جان خود پرچمدار ایثار بوده‌اند. خاک این سرزمین به پرورش این پهلوانان به خود می‌بالد و نسیم خاک شهیدان وطن در گوش ما زمزمه می‌کند«پهلوانان نمی‌میرند».
به حق نباید از تلاش فداکارانه گروه‌های امدادی و آتش نشان که در روزهای اخیر  فراتر از حد تصور برای آوار‌برداری و تفحص شهدای آتش نشان و مردمی که زیر آوار ساختمان پلاسکو مانده بودند نیز گذشت که این خود جلوه دیگری از ایثار بود.
جزئیات مراسم تشییع پیکرهای شهدای آتش نشان
مراسم تشییع پیکرهای 16 شهید آتش نشان حادثه پلاسکو ساعت 8:30 صبح  امروز از مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و آیت‌الله امامی کاشانی نماز میت  را بر پیکر این شهیدان  اقامه می‌کند.
پیکر شهدای آتش نشان در ادامه در خیابان مفتح شمالی تا خیابان شهید مطهری تشییع شده و از آنجا به بهشت زهرا(س) انتقال داده می‌شود. شهدای آتش نشان در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا در جوار شهدای گمنام دفاع مقدس و مدافع حرم به خاک سپرده می‌شوند.
مراسم ترحیم شهدای آتش نشان
مراسم یادبود و ترحیم شهدای آتش نشان  از ساعت 14 الی 16 چهارشنبه 14 بهمن‌ماه در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار خواهد شد.