kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
با امضای 37 نماینده

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای ۳۷ نماینده مجلس خبر داد.



اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: طرح استیضاح فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش امروز یکشنبه (10 بهمن ماه 95) در صحن علنی مجلس با 37 امضا نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه شد.
وی افزود: قطعا طبق روال قانونی این طرح به کمیسیون تخصصی و مربوطه ارجاع داده خواهد شد که ضمن آن امکان افزایش امضاهای نمایندگان وجود دارد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: از موارد طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش می‌توان به ادامه بحث فساد مالی در بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته که به تازگی صورت گرفته است، اشاره کرد و همچنین عزل و نصب‌های سیاسی از سطوح کلان تا خرد در مدیریت مدارس و همچنین تأخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان از دیگر موارد طرح استیضاح است.
رنجبرزاده عدم توجه به بودجه سال 96 و عدم رایزینی در این میان، عدم توجه به اقتصاد مقاومتی در مدارس و فرهنگ تعلیم و تربیت، مسائل پرورشی همچنین عدم توجه به چشم‌انداز سند تحول آموزش و پرورش و نداشتن تعامل با مجلس را از دیگر موارد طرح استیضاح عنوان کرد و گفت:  از دیگر موارد اشاره شده در این طرح می‌توان به استفاده از نیروهای غیرتخصصی و خارج از بدنه آموزش و پرورش در این وزارتخانه است که در مجموع با 37 امضا تقدیم هیئت رئیسه شد.
مسکن مهری‌ها خواستار استیضاح آخوندی شدند
جمعی از سرمایه‌گذاران کاسپین و همچنین خریداران مسکن مهر پردیس صبح دیروز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
تجمع‌کنندگان کاسپین در اعتراض به عدم بازپرداخت پول‌ خود و متقاضیان مسکن مهر نیز در اعتراض به تحویل ندادن واحدهای خریداری شده توسط آنان، مقابل پارلمان تجمع کرده بودند، متقاضیان مسکن مهر در این تجمع خواستار استیضاح آخوندی شدند.
سخافت بینش
 دولتمردان آمریکایی
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز خاطرنشان کرد: سیل در استان سیستان و بلوچستان خساراتی وارد کرد که لازم است دولت و مجلس کمک‌های لازم به آسیب‌دیدگان را در اسرع وقت انجام دهند. نمایندگان استان هم پیگیر موضوع هستند و کمیسیون عمران و شوراها و امور داخلی نیز در این زمینه تا وصول نتیجه تلاش کنند تا نتیجه نهایی را به مجلس گزارش دهند.
رئیس قوه مقننه در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اقدامات اخیر دولت آمریکا در لغو ویزا، عنوان کرد: این اقدام سخافت در بینش و رفتار آنان را بیشتر نشان داد. البته این حادثه از طرفی هراس این دولت را ظاهر کرد که از سایه خود هم می‌ترسند و هم روحیه خشن نژادپرستانه آنان را که پشت ظاهر عوام‌فریبانه دموکراسی‌خواهی و حقوق بشر پنهان شده است وگرنه کشوری که از قدرت امنیتی برخوردار باشد با دلهره و اضطراب و هراس چنین تصمیماتی نمی‌گیرد.
وی همچنین یادآور شد: مخصوصا ذکر نام ایران در این میان آن هم به بهانه نگرانی از اقدامات تروریستی به شوخی شباهت بیشتری دارد. بر کسی پوشیده نیست که ایران یک تنه در مقابل تروریست‌ها در سال‌های گذشته ایستاد و بعدها برخی کشورها به این جریان پیوستند. آن هم در مقابل تروریست‌هایی که مسئولان آمریکایی مخصوصا یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری اخیر آمریکا که قبلا وزیر خارجه کشور بود با صراحت اعلام کرد ما داعش را به وجود آوردیم.
وی ادامه داد: دولت آمریکا باید از این نمونه درس بگیرد که در مقابل یک ملت بزرگ و ریشه‌دار و متمدن قرار دارد و اینگونه اقدامات عجولانه و نارس بیش از آنکه قدرت آنان را نشان دهد هراس و ضعف آنان را هویدا می‌کند. وانگهی انگیزه مبارزه با تروریسم آنان را برملا می‌کند که عملی مکارانه است وگرنه بعید است آنان ندانند مصدر اصلی تروریست‌ها کجاست.
لاریجانی در ادامه عنوان کرد: ایران کشوری امن و متکی بر خود است و برخلاف روش نااهلانه آمریکا زمینه مراودات اجتماعی را بین ملل به خوبی فراهم  می‌کند و براساس ارزش‌های اسلامی از همزیستی مسالمت‌آمیز همه ملل با عقاید گوناگون حمایت می‌کند و در مبارزه با تروریسم راسخ است و دچار بازیگری‌های کودکانه برخی کشورها نمی‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فاجعه پلاسکو گفت: از ساعات اولیه این حادثه کمیسیون عمران مجلس به همراه دو کمیسیون دیگر ماموریت رسیدگی به موضوع را پیدا کردند و بررسی‌های متنوعی انجام شد و امیدوارم در اولین فرصت گزارش خود را تقدیم مجلس کنند. این گزارش هم در ابعاد مختلف این حادثه و چرایی وقوع آن باید نظر روشنی را ارائه کرده و هم راهکارهایی ارائه دهد که از وقوع چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان براساس موافقت دولت، هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) را به عنوان تعطیل رسمی تعیین کردند.
همچنین  براساس مصوبه مجلسی‌ها پس از اعلام نظر قطعی شورای نگهبان در مهلت 20 روزه درباره صلاحیت یک کاندیدا، شورا نمی‌تواند اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت وی داشته باشد.
خبر دیگر اینکه نمایندگان با تصویب لایحه تصویب احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست منعقد شده در دوحه قطر، اصطلاحات لاتین این لایحه را با واژه‌های فارسی جایگزین کردند. از سوی دیگر نمایندگان با فوری بررسی شدن طرح الحاق یک ماده به قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور که درباره ممنوعیت مکاتبه مستقیم کارکنان این سازمان با مسئولان دستگاه‌های مشمول این قانون بود، مخالفت کردند.
همچنین موضوع جرم محسوب شدن حمل ادواتی از جمله قمه، شمشیر، چاقوی ضامن‌دار، ساطور،‌قداره یا پنجه بوکس از سوی نمایندگان مجلس جهت بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضایی بازگشت داده شد.
نمایندگان مجلس همچنین با 160 رأی مثبت با کلیات طرح اصلاحیه قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور موافقت کردند.
حضور جمعی از آتش‌نشانان
 در صحن علنی مجلس
جمعی از آتش‌نشانان ایستگاه‌های 39 و 42 آتش‌نشانی در نشست علنی صبح دیروز مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.
همزمان با حضور جمعی از آتش‌نشانان در جلسه علنی پارلمان، در تابلوهای مجلس تصاویری از حضور قهرمانانه آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو به نمایش گذاشته شد و سپس این عبارت ذکر شد که «یاد و خاطره آتش‌نشانان شهید را گرامی می‌داریم».
گفتنی است حمیدرضا رضایی‌کوچی نماینده جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: به دلیل برنامه‌ریزی برای تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان بنا شد محمدباقر قالیباف شهردار تهران و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور برای ارائه گزارشی درباره حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکوی تهران روز چهارشنبه در نشست علنی پارلمان حضور یابند. وی با بیان اینکه گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه پلاسکو نیز آماده شده و روز چهارشنبه در صحن علنی پارلمان قرائت می‌شود، افزود: شهردار تهران همچنین روز سه‌شنبه برای بررسی موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در کمیسیون عمران مجلس حضور می‌یابد.
نطق‌ها و تذکرات نمایندگان
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در تذکری شفاهی با طرح این سوال که آقای رئیس‌جمهور! آدرس بانک‌هایی که وام اشتغال می‌دهند کجاست؟ گفت: کارگران کشور یکی پس از دیگری در حال بیکار شدن هستند و رئیس‌جمهور باید تدبیری در این زمینه بیندیشد.
تعدادی از  نمایندگان مجلس نیز در تذکرات کتبی به رئیس جمهور خواستار اقدام عملی و فوری وی در دفاع از حقوق ایرانیان مقابل فرمان نژادپرستانه ترامپ شدند.
سیداحسن علوی نماینده مردم سنندج در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز گفت: حادثه پلاسکو هشداری به مسئولان است که در حوزه ماموریت آنها پیشگیری و ایمنی ساختمان‌ها تعریف شده است.
همایون یوسفی نماینده اهواز نیز گفت: در پروژ‌ه‌های انتقال آب برخورد غیرکارشناسی، نگاه سیاسی و عدم توجه به توسعه آینده و توجه ویژه به نقاط مقصد موج می‌زند.
رضا کریمی نماینده اردبیل نیز گفت: ما از مراجع محترم ذی‌صلاح استدعا داریم درباره پرونده‌های فساد در خصوص نزدیکان برخی از مسئولان کشوری به وظایف قانونی خود عمل کنند.
خبر دیگر از جلسه علنی دیروز مجلس اینکه توزیع واکسن‌های از رده خارج شده توسط موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی رازی مستقر در شهر کرج «وزیر جهادکشاورزی» را با اعلام وصول سوال ملی نماینده قائم‌شهر به صحن علنی مجلس کشاند.