kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۲۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲

کوتاه اقتصادی


* عملیات کابل برگردان با هدف توسعه شبکه کابل در مرکز مخابرات ولیعصر(عج) از تاریخ 11 بهمن ماه آغاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه تهران، با اجرای عملیات مذکور ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات ولیعصر(عج) با پیش شماره‌های 7750 الی 7753، 7760 الی 7768 در محدوده خیابان‌های مازندران، مجاهدین، زرین خامه و بهارستان به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز(یکشنبه) با کاهش 6 واحدی به رقم 77 هزار و 707 واحد رسید.شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 34 واحدی عدد 15 هزار و 669 واحد را تجربه کرد.روز گذشته همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 34 واحدی عدد 85 هزار و 5 واحد را تجربه کرد. شاخص کل بازار اول نیز در حالی با افزایش 6 واحدی به رقم
54 هزار و 991 واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 78 واحدی به عدد 166 هزار و 303 واحد دست یافت.براساس این گزارش، دیروزمعاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با 29 واحد، فولاد مبارکه با 25 واحد و ارتباطات سیار ایران با 23 واحد کاهش بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 28 واحد، سایپا با 25 واحد و پتروشیمی خارک با 24 واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد، این نماگر به دوش کشیدند.
* اعلام نتایج سرشماری نفوس و مسکن 95 به تعویق افتاد.. معاون طرح‌های آماری مرکز آمار دراین باره به فارس، گفت :در حال حاضر اطلاعات و نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ نهایی نشده، ولی امیدواریم بتوان گزارش آن را تا پایان بهمن ماه سال جاری ارائه کرد. علیرضا زاهدیان در پاسخ به این سؤال که قرار بود طبق گفته رئیس‌مرکز آمار تا پایان دی ماه اطلاعات مربوط به سرشماری منتشر شود، گفت: در گذشته به دلیل آنکه از کاغذ استفاده می‌شد، سرجمع ارقام به صورت اطلاعات اولیه یا نتایج مقدماتی منتشر می‌شد. با این حال در حال حاضر از نرم‌افزار و شیوه‌های نوین آماری استفاده شده و منتظر تایید جزئیات آماری در سطح بلوک و مناطق هستیم.
* حتی یک سال پس از برجام، هنوز روابط تجاری هند با ایران به طور کامل عادی نشده و بانک‌های هندی هنوز از تصمیمات دلبخواهی ناظران مالی آمریکا بیم دارند. به گزارش فارس به نقل از هیندو، صادرکنندگان هندی از دشواری‌هایی که به علت خودداری برخی از بانک‌های دولتی هند از انجام مبادلات مالی مرتبط با ایران مواجهند، شکایت می‌کنند.این وضعیت درحالی است که بانک مرکزی هند در ماه می‌2016 (9 ماه پیش) در ابلاغیه‌ای مشخص کرد که پرداخت، واریز یا بازپرداخت به بانک‌های ایرانی یا از بانک‌های ایرانی با هر ارز قابل تبدیل برای صادرات به این کشور یا واردات از آن می‌تواند صورت پذیرد.به گفته آجای ساهای، مدیر ارشد اجرایی فدراسیون سازمان‌های صادرات هند، «ما متوجه شده‌ایم که تعداد اندکی از بانک‌ها تجارت با ایران رابرای مذاکره در مورد اسنادی که با ارزهای قابل تبدیل (به غیر از دلار) فاکتور شده‌اند آغاز کرده‌اند.» وی ادامه داد: «با این حال، برخی از بانک‌های ملی هنوز این کار را شروع نکرده‌اند که سبب نگرانی و ایجاد دردسر برای صادرکنندگان شده است. به ویژه اینکه به دنبال تصمیم برای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران به ارزهای قابل تبدیل، حساب روپیه ایران در بانک یو‌سی‌اُ به سرعت در حال خالی شدن است.»