kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷

صدها روستای استان‌های غربی همچنان در محاصره برف و کولاک

صدها روستای آذربایجان غربی و کردستان همچنان در محاصره برف و کولاک قرار دارند و برق بیش از 200 روستای کرمانشاه و الیگودرز بر اثر بارش برف همچنان قطع است.


مدیر راهداری اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: بارش برف راه 350 روستای استان را بست و جاده سقز- مریوان به دلیل کولاک شدید و احتمال سقوط بهمن نیز همچنان بسته است.
محمد راشد مدرس گرجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات برفروبی همزمان با بارش برف از روز جمعه در تمامی محورهای بین شهری و روستایی استان در حال انجام است. اما مأموران راهداری روز شنبه توانستند راه 150 روستای استان را بازگشایی کنند اما 350 روستا هنوز در محاصره برف قرار دارند که عمده‌ترین این روستاها در شهرستان‌های سقز، بانه، کامیاران و مریوان قرار دارند.
وی با اشاره به مسدود بودن محور مریوان- سقز نیز اظهار کرد: این مسیر به طول 130 کیلومتر یکی از مسیرهای سخت‌گذر استان بوده که از بامداد دیروز به دلیل کولاک شدید و احتمال سقوط بهمن مسدود شد.
همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: راه ارتباطی 543 روستای این استان در پی بارش برف و کولاک مسدود است و تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیرها ادامه دارد.
عبدالحسین علی‌اکبری افزود: راه‌های ارتباطی 100 روستای ماکو، 76 روستای شاهیندژ، 46 روستای اشنویه، 40 روستای پلدشت، 35 روستای ارومیه، 35 روستای خوی و 35 روستای شوط به علت بارش برف و کولاک مسدود است.
به گفته وی راه ارتباطی 35 روستای مهاباد، 30 روستای سلماس، 30 روستای بوکان، 30 روستای چالدران، 20 روستای چایپاره، 12 روستای پیرانشهر، 9 روستای سردشت، هشت روستای تکاب و 2 روستای نقده نیز در زمان حاضر بسته است.
وی با اشاره به اینکه 800 راهدار در قالب 60 اکیپ و با استفاده از 400 دستگاه سنگین و نیمه سنگین برای بازگشایی این راه‌ها در تلاش هستند، ادامه داد: بارش برف در این شهرستان‌ها از روز جمعه شروع شده و با وجود بازگشایی این راه‌ها توسط راهداران، وزش شدید باد و کولاک دوباره این مسیرها را مسدود کرده است.
قطع برق روستاها
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمانشاه ضمن عذرخواهی از مردمی که دچار قطعی برق شده‌اند، گفت: برق 150 روستای استان همچنان به دلیل بارش برف سنگین قطع است.
علیمراد مرادی مجد دیروز افزود: اصلی‌ترین مشکل ما در رفع مشکل خاموشی روستاها مسدود بودن جاده‌های روستایی است چرا که هم‌اکنون 60 گروه اجرایی مجهز داریم و منتظریم تا با کمک سایر بخش‌ها مانند راهداری، امکان دسترسی برای ما فراهم بشود.
به گفته وی، به دلیل بارش برف سنگین، برق 590 روستای استان کرمانشاه در روز جمعه قطع شد که دلیل این موضوع نیز شکسته شدن 300 تیر برق در مناطق مختلف استان به علت شدت سنگینی برف و یخ‌زدگی تیرهای برق بوده است که بیشترین خاموشی‌ها مربوط به روستاهای روانسر، ماهیدشت، اسلام‌آباد غرب و گهواره است.
وی افزود: در صورت بازشدن راه‌های روستایی ظرف 2 روز مشکل خاموشی برق روستاهای باقیمانده استان برطرف می‌شود.
بخشدار بخش بشارت الیگودرز نیز با بیان اینکه برق 65 روستای این بخش بر اثر بارش برف قطع شده است گفت: محورهای فرعی بخش بشارت به الیگودرز مسدود است.
اصغر قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در الیگودرز اظهار داشت: روز شنبه بر اثر کولاک شدید برف محور بشارت به الیگودرز مسدود شد که با تلاش نیروها در حال حاضر محور بشارت به الیگودرز باز است ولی محورهای فرعی مسدود  شده است.
وی با بیان اینکه تلفن و برق بخش بشارت قطع شده است افزود: برق بخش بشارت از روز گذشته قطع شده که دو اکیپ از شهرستان و یک اکیپ در بخش برای وصل برق بخش بشارت تلاش کردند ولی در نیمه شب گرفتار برف و کولاک شدند و نتوانستند این مشکل را برطرف کنند.
سقوط مرگبار بهمن
رئیس مرکز فرماندهی کنترل و ترافیک پلیس راه البرز گفت که عصر شنبه سقوط 40 فقره بهمن در جاده کرج- چالوس رخ داد.
سروان علی بابازاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: سقوط این بهمن‌ها که یکی از آنها بسیار بزرگ بود، در محدوده دهانه جنوبی کندوان بعد از پلیس راه، خرگوش دره و محدوده گچسر بوده که ماموران راهداری به سرعت عملیات پاکروبی را آغاز کردند.
وی اضافه کرد: ماموران راهداری با پاکسازی مسیر خودروهای موجود را به سمت پایین هدایت کردند.
وی گفت: با توجه به بارش برف سنگین در محدوده دیزین و احتمال سقوط بهمن جاده کرج- چالوس تا اطلاع ثانوی بسته است و رانندگان برای سفر به شهرهای شمالی کشور از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.
بر اثر بارش برف و یخبندان و لغزندگی جاده 3 خودرو در جاده کرج- چالوس به داخل رودخانه سقوط کردند. همچنین بر اثر سقوط بهمن در گردنه خان دربانه دو نفر جان خود را از دست دادند. سقوط بهمن در سردشت هم 4 کشته بر جای گذاشت.
به گزارش خبرنگار کیهان از تبریز، دیروز مدارس 10 شهر آذربایجان شرقی به دلیل بارش برف و برودت شدید هوا تعطیل و یا با تاخیر شروع به کار کردند. گزارش خبرنگار کیهان از اردبیل نیز حاکی است برودت هوا و بارش برف برای دومین روز متوالی مدارس اکثر شهرهای استان را تعطیل کرد. ارتفاع برف در شهرستان خلخال به 30 سانتی‌متر و در گردنه الماس به بیش از یک متر رسیده است.
تعطیلی مدارس اهواز بر اثر آلودگی هوا
علی‌حسین حسین‌زاده معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به توفان گرد و غبار که روز جمعه در اهواز و شهرهای اطراف آن اتفاق افتاد و ضرورت پاکسازی مدارس، در نشست ستاد بحران استان مصوب شد همه مقاطع تحصیلی نوبت صبح یکشنبه در شهرستان‌های اهواز، کارون و باوی تعطیل شوند.
وی توفان گرد و خاک در اهواز را بسیار کم‌سابقه دانست و گفت: در سال‌هایی که بارندگی کم باشد با گرد و خاک مواجه می‌شویم اما همانند این گرد و خاک را تاکنون فقط در سال 93 شاهد بودیم.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان از مردم اهواز و کارون به خاطر قطع طولانی مدت آب و برق در روز شنبه و متعاقب آن تعطیلی مدارس و اداره‌های دولتی عذرخواهی کرد.وی گفت:‌  غلظت این گرد و غبار قابل پیش‌بینی نبود ولی نیاز است امکانات و تجهیزات بیشتری از جمله ژنراتور برق برای مقابله با این حوادث داشته باشیم.
از ساعت 5 صبح روز شنبه به علت نشستن گرد و غبار بر روی سه ایستگاه ورودی برق اهواز، جریان برق برای شست‌وشوی آنان به ناچار قطع شد و متعاقب آن بخش اعظمی از شهر اهواز در خاموشی و بی‌آبی فرو رفت.