kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
به بهانه یک فیلم درمورد هولوکاست-۱

انکار



علیرضا سلطانشاهی
اشاره:
به دنبال افزایش تحقیقات علمی در انکار هولوکاست، سازمان ملل متحد با لابی صهیونیستی روز 27 ژانویه هر سال (مطابق با 8 بهمن) را به عنوان روز بین‌المللی یادبود هولوکاست نام نهاده است.
در این روز که همزمان با آزادی اردوگاه آشویتس- پیرکاو و در پایان جنگ‌جهانی دوم است، به عنوان یکی از روزهای یادبود، در کنار سایر روزهایی که کشورهای حامی صهیونیسم. در تقویم خود درج کرده‌اند، مراسم‌ها و برنامه‌های بین‌المللی برپا می‌شود. تا به نحوی منکرین هولوکاست تحت فشار قرار گیرند.
به غیر از سازمان ملل متحد، رژیم صهیونیستی (27 نسیان)، اتحادیه اروپا (27 ژانویه)، اطریش (5 می)، بلغارستان (10 مارس) جمهوری چک (27 ژانویه)، فرانسه (16 ژانویه)، آلمان (27 ژانویه)، یونان (27 ژانویه)، ایتالیا (27 ژانویه)، هلند (4 می)، لهستان (19 آوریل)، رومانی (9 اکتبر)، صربستان (22 آوریل)، سوئد (27 ژانویه)، انگلیس (27 ژانویه)، آمریکا (8 می)، کانادا (27 نسیان) را به عنوان روز هولوکاست در تقویم رسمی خود، درج کرده و برنامه‌هایی برپا می‌کنند.
ظرف 25 سال اخیر هالیوود به منظور زنده نگاه داشتن افسانه هولوکاست، آثاری را تولید و پخش می‌کند. در سال جاری نیز فیلم سینمایی «انکار» تولید و پخش شده است و متن حاضر به بهانه اکران این فیلم و برای طرح در روز جهانی هولوکاست، تهیه و تدوین شده است.
مقدمه
در سپتامبر سال 2016 فیلمی به نام «انکار» در سینماهای آمریکا به نمایش درآمد. این فیلم براساس یک داستان واقعی با موضوع هولوکاست ساخته شده است و بر آن است تا با طرح یکی از پرونده‌های مطرح در این عرصه، قالبی تخصصی به محتوای فیلم داده و علی‌رغم سایر آثار ساخته شده تبلیغاتی و عمدتاً کلیشه‌ای که بویژه ظرف 25 سال اخیر ساخته شده است، با مخاطب خود کمی جدی‌تر و تحقیقی‌تر برخورد نماید.
این تلاش واهی از 25 سال گذشته درحالی شدت و وسعت یافت که محققین و پژوهشگران بیشتری با تحقیقات اسنادی، کتابخانه‌ای و میدانی، اصالت هولوکاست را مورد تردید قرار دادند و چون سند و مدرک و تحقیق قابل اعتنائی درباره آن وجود ندارد تا مخاطب جهانی خود را اقناع کنند. یا به تحریف روی آورده‌اند که در آن با سابقه‌اند و یا با بکارگیری قالب تحدید در عرصه القاء این افسانه را در قامت واقعیت تاریخی به خورد جهانیان می‌دهند البته این تلاش روزافزون حاکی از عدم کارایی این وسایل است چرا که آگاهی‌ها افزون شده و حقیقت نمایان.
نام فیلم: انکار
کارگردان: مایک جکسون
تهیه‌کنندگان: کریستین لانگان، جفری اسکول، جوا پنهایمر
بازیگران: ریچل وایز، تیموتی اسپال، تام ویلکینسون، اندرو اسکات با مشارکت کمپانی‌های یونیورسال، بلیکر استریت، پارتیسی پنت‌ مدیاو بی‌بی‌سی‌ فیلم و محصول مشترک آمریکا و انگلیس.
از میان عوامل فیلم دو شخصیت یهودی هستند. که یکی کریستین لانگان از مدیران زن و یهودی بی‌بی‌سی فیلمز و ریچل وایز هنرپیشه زن و نقش اول فیلم. البته یقیناً افراد یهودی در میان عوامل فیلم بیشتر از این است که می‌توان به صاحبان یونیورسال از جمله اسپیلبرگ و... نیز اشاره کرد.
و اما انتخاب ریچل وایز به عنوان نقش اول که شخصیت دبورا لیپشتات را بازی می‌کند، بسیار قابل تأمل است. او از مادری اطریشی و پدری مجارستانی در 7 مارس 1970 به دنیا آمده. پدر او یهودی بوده و مادرش پس از ازدواج ظاهراً به این کیش درمی‌آید. به نسبت سن تعداد آثار او در سینما، تلویزیون و... بسیار زیاد است. تا جایی که او را یکی از 5 نفر اول هنرپیشه‌های ثروتمند زن هالیوود می‌دانند.