kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
دبیر فدراسیون کشتی:

شیوه برگزاری مسابقات، تیمی - انفرادی خواهد بود


پس از انتقادات صورت گرفته از فدراسیون کشتی مبنی بر برگزاری رقابت‌های کشتی از جمله جام تختی به صورت تیم به تیم، حالا دبیر این فدراسیون می‌گوید که از این پس شیوه برگزاری مسابقات، تیمی - انفرادی خواهد بود. گزیده‌ای از تازه‌ترین صحبت‌های رضا لایق در ادامه می‌آید:
* الگوی رقابت تیم به تیم، انگیزه و توجه ویژه‌ای را میان کشورهای متقاضی شرکت در مسابقات بین‌المللی در ایران ایجاد کرده، به طوری که یکی از مواردی که کشورها پیش از ارسال دعوت‌نامه مسابقات، برای شرکت در مسابقات بین‌المللی در ایران پیگیری می‌کنند، این است که، آیا برگزاری رقابت‌ها به صورت تیم به تیم خواهد بود؟
*در واقع آنها جدای از جذابیت رقابت تیم به تیم و نیز انگیزه بالایی که در مربیان و کشتی‌گیران، با ایجاد روحیه تیمی ایجاد می‌کند، به خوبی می‌دانند که حضور در رقابت انفرادی آن هم در میان انبوه کشتی‌گیران کشورهای صاحب کشتی، برای اکثر کشتی‌گیران شرکت‌کننده، یعنی حذف زودهنگام؛ زیرا کمتر کشتی‌گیری می‌تواند در رقابت‌های انفرادی از گذر مبارزه با چندین کشتی‌گیر برجسته یک کشور صاحب کشتی در یک وزن، پیروز بیرون بیاید. اما رقابت تیم به تیم، فرصت محک خوردن یک کشتی‌گیر در چند مسابقه کشتی را فراهم می‌کند.
* اما جدای از ویژگی‌های مثبت متعددی که می‌توان برای الگوی رقابت تیم به تیم برشمرد، این الگو نواقصی نیز دارد و یکی از آن نواقص این است که الگوی رقابت تیمی، بخشی از رقابت انفرادی میان کشتی‌گیران برتر در هر وزن را، متاثر از نتیجه تیمی کشتی‌گیران ذی‌ربط، حذف می‌کند. براین اساس طرح برگزاری رقابت‌های تیم به تیم، رتبه‌بندی انفرادی در هفدهمین سمینار هیئت‌های کشتی استان‌ها مطرح شد. در این طرح کشتی‌گیران برتر هر وزن در انتهای رقابت‌های تیم به تیم، برمبنای تعداد برد بیشتر، مسابقات رده بندی اول- دومی، سوم - چهارمی و پنجم - ششمی را برگزار می‌کنند. یعنی یک کشتی به تعداد کشتی نفرات برتر هر وزن براساس تعیین رده‌بندی انفرادی اضافه می‌شود.
* قرار بود رقابت‌های بین‌المللی جام تختی هم به همین شیوه تیمی - انفرادی برگزار شود و حتی در دعوت‌نامه ارسالی به کشورها هم این موضوع اعلام شده بود اما به دلیل استقبال بالای تیم‌ها، زمان محدود و فشردگی مسابقات در جلسه هماهنگی تیم‌ها در روز وزن‌کشی در مشهد اعلام شد، مسابقات صرفا بصورت تیمی برگزار می‌شود.