kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۱۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا:

دوران لیبرالیسم و فرادستی آمریکا رو به پایان است

همزمان با شروع کار ترامپ در کاخ سفید، شورای اطلاعات ملی آمریکا با انتشار گزارشی ضمن اشاره به شرایط حاکم بر آمریکا و منطقه نتیجه گرفته که دوران لیبرالیسم و فرادستی آمریکا به پایان خود نزدیک شده است.


ترامپ سه روز پیش رسما کلید کاخ سفید را از اوباما در حالی تحویل گرفت که به باور کارشناسان او برای تحقق رویایش در مورد آمریکا با 20تریلیون دلار بدهی و چالش‌های گسترده داخلی و خارجی با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو است.
 در همین راستا «شورای اطلاعات ملی آمریکا» گزارشی 240 صفحه‌ای منتشر کرده که بر اساس آن «آینده تیره و تاری در انتظار آمریکا» است. تهیه‌کنندگان این گزارش می‌گویند «با کند شدن رشد اقتصادی جهان، فرسایش نظم پس از جنگ جهانی دوم و خیزش ناسیونالیسم بر اثر ضدیت با روند جهانی شدن، در 5 سال آینده ریسک جنگ در محدوده داخلی کشورها و یا میان کشور‌ها، به میزانی که از پایان جنگ سرد تا به حال سابقه نداشته است، افزایش خواهد یافت.» به باور تهیه‌کنندگان این گزارش که هر 4 سال یکبار منتشر می‌شود، «لیبرالیسم به تعریف و بیان غرب و کشور‌های هم‌پیمان آن بعد از جنگ جهانی دوم، در معرض تهدید پوپولیسم راستگرا و چپگرا است و از این رو اداره کشورها و جوامع مشکل‌تر خواهد شد. پایبندی دموکراسی‌های غربی به اصولشان بسیار مشکل خواهد شد و پرهیز از تفرقه برای این کشور‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.»
این گزارش در مورد «وضعیت آمریکا در 5 سال آینده» نیز می‌گوید: «چه خوب و چه بد، چشم‌انداز درحالِ ظهورِ جهانی می‌رود که به دوران برتری و فرادستی آمریکای پسا جنگ سرد پایان دهد.» گزارش مذکور در نهایت به دولت آمریکا توصیه می‌کند که «دوستی و اتحاد خود را با هم‌پیمانان سنتی‌اش در غرب تقویت کند زیرا چین و روسیه انسجام این دوستی و اتحاد را برای حفظ نفوذ خود محک خواهند زند.»