kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۱۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵

کوتاه از سراسر جهان


اندونزی
مرکز اطلاع رسانی فلسطین: شورای علمای مسلمان اندونزی دیدار و گفت وگوی هیئت اندونزیایی با هیئتی از رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. این دیدار به همت شورای روابط یهودی، استرالیایی برگزار شد و رئیس رژیم صهیونیستی از هیئت اندونزیایی استقبال کرد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سال گذشته در جریان دیدار با هیئتی از روزنامه نگاران اندونزیایی خواستار برقراری روابط رسمی با بزرگترین کشور اسلامی در جهان شده بود. این در حالی است که 70 درصد از مردم اندونزی به نفوذ رژیم صهیونیستی در کشور خود نگاه منفی دارند.
واتیکان
ال پاییس: پس از سوگند دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان درباره جنبش‌های «پوپولیستی» و «ظهور هیتلر جدید» در جهان هشدار داد.
وی تاکید کرد، هیتلر قدرت را سرقت نکرد، بلکه ملتش او را انتخاب کرد و سپس او ملتش را ویران کرد. پاپ به قدرت رسیدن فردی دیگر در دنیا مانند هیتلر را «بسیار خطرناک» توصیف کرد و افزود، «هیتلر به آلمان هویتی تحریف شده داد و دیدیم که چه اتفاقی افتاد.»
فلسطین
فارس: به رغم قطعنامه سازمان ملل در محکومیت شهرک‌سازی اسرائیلی در اراضی اشغالی، رژیم صهیونیستی ساخت 566 واحد صهیونیست‌نشین جدید را در قدس اشغالی تصویب کرد. رژیم صهیونیستی امیدوار است با روی کار آمدن ترامپ که حامی این رژیم است بتواند به اشغالگری‌های خود ادامه دهد و اراضی بیشتری از فلسطینی‌ها را غصب کند.
مصر
الشرق الوسط: مسئولان مصری تدابیر امنیتی شدیدی را در اطراف و داخل مسجد امام حسین (ع) در مرکز قاهره اتخاذ کرده و قصد دارند این مسجد را بطور کامل ببندند. این تدابیر همزمان با مراسم سالروز «انتقال سر مبارک امام حسین (ع) به مصر» اتخاذ شده است. شیعیان مصری معتقدند که سر امام حسین (ع) به مصر منتقل شده است. نیروهای امنیتی مصری می‌گویند نگران این هستند که مبادا عناصر خرابکار یا تندرو وارد این مسجد شوند.
انگلیس
مشرق: تفنگداران نیروی دریایی انگلیس با پیوستن به همتایان کویتی خود عملیات مشترکی را در خلیج فارس به اجرا گذاشتند. این عملیات در «فیلکه» در یکی از جزیره‌های کویت در خلیج فارس صورت گرفت. بنابر اعلام این دو کشور در بخشی از این رزمایش مشترک عملیات شناسایی و رزم در نواحی شهری انجام پذیرفت ودر بخش دیگر نیروهای حاضر، مرحله نهایی رزمایش که نبرد در شب و حمله تمام عیار به یک شهر بود را به اجرا گذاشتند.
گامبیا
اسکای نیوز: حکومت 22 ساله رئیس جمهور سابق گامبیا که علی رغم شکست در انتخابات بر ماندن در قدرت اصرار داشت با تبعید سیاسی به گینه پایان یافت. «یحیی جامع»، رئیس جمهور گامبیا که پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری از کناره گیری از قدرت امتناع کرده بود «بانجول»، پایتخت این کشور را به سوی گینه در حالی ترک کرد که به هنگام بالا رفتن از پلکان هواپیما دست تکان  می‌داد و خداحافظی می‌کرد.