kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۰۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد

برخورد با عرضه خارج از توزیع رسمی فرآورده‌های نفتی و دارو

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: عرضه دو گروه کالای فرآورده‌ نفتی و دارویی خارج از شبکه توزیع رسمی به عنوان کالای قاچاق تلقی و با آن برخورد می‌شود.


قاسم خورشیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: دولت مکلف شده است برای گروهی از کالاها که خود تشخیص می‌دهد. شبکه توزیع تعریف کند. چنانچه کالایی خارج از شبکه توزیع عرضه شود، به عنوان کالای قاچاق تلقی می‌شود و مشخصا از دو گروه کالایی فرآورده‌های نفتی و دارویی در تبصره 4 ماده 18 یاد شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه هر دو گروه کالایی که قانون‌گذار بر آنان تاکید داشته است، هم‌اکنون دارای شبکه توزیع هستند، اظهار داشت به عبارتی دقیق‌تر عظیم‌ترین شبکه توزیع کشور مربوط به فرآورده‌های نفتی است و برای امروز و دیروز هم نیست، از قبل از انقلاب این شبکه توزیع وجود داشته است که بخشی از این شبکه در اختیار دولت و بخش دیگر هم تحت نظارت دولت، وزارت نفت و مشخصا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با شبکه توزیع دارو گفت: هم‌اکنون سازمان غذا و دارو شبکه توزیع دارویی را تعریف کرده است به طوری که هیچ شرکت پخش دارویی بدون ثبت و تایید سازمان غذا و دارو حق توزیع دارو را ندارد. بر این اساس دارو کاملا از نظر حجم تولید و چگونگی توزیع با مدیریت و نظارت سازمان مربوطه انجام می‌شود.
وی افزود: هر دارویی هم که خارج از داروخانه به طور مثال در ناصرخسرو و مروی یا هر جای دیگر به فروش برسد، از نظر قانونی این کالا قاچاق است و محاکم قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی به سهولت برای برخورد قانونی با آن وارد می‌شوند.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا در پایان گفت: تاخیر در تصویب دستورالعمل تبصره 4 ماده 18 روند مبارزه با قاچاق را مختل نمی‌کند اما این دستورالعمل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نوبت رسیدگی در هیئت دولت است.