kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۸۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
لاریجانی:

چین در متروی قم 300 میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌کند

رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: برای بودجه سال آینده قم 20 هزار میلیارد ریال و برای سرمایه‌گذاری نیز پنج هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.


علی لاریجانی در «آیین شکرانه اتمام حفاری خط A متروی قم و کلنگ زنی خط B»، با اشاره به این که شهر قم عقب‌افتادگی‌ها و محرومیت‌هایی از گذشته دارد، بیان کرد: برای این که شرایط قم سامان پیدا کند جهش‌های قوی‌تر و بلند تری نیاز است.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) نیز همانطور که در طرح آبرسانی به قم خوب عمل کرد، در حفاری مترو زحمت کشید و با روحیه بسیجی این کار را سامان داد.
وی با اشاره به آغاز حفاری خط دوم متروی قم، گفت: مقدمات خط دوم متروی قم انجام شده و تلاش می‌کنیم در بودجه سال آینده امکانات مناسبی در نظر گرفته شود تا به سرانجام برسد.
وی به طرح قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: قمی‌ها برای این قطار سریع‌السیر زحمات زیادی کشیدند و باید سود اولیه را قم ببرد و جایگاه قم باید در وسط این طرح باشد و مردم دسترسی درست و سامان یافته‌ای به این قطار داشته باشند.
عملیات اجرایی طرح قطار پر سرعت قم ـ تهران ـ اصفهان با اعتبار پنج میلیارد یورویی از چند ماه گذشته از سمت تهران آغاز شده است، این قطار قرار است مسیر تهران تا اصفهان را با سرعت 250 کیلومتر در ساعت طی کند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: کشور چین 300 میلیون یورو فاینانس برای سرمایه‌گذاری در خط دوم متروی قم اختصاص داده است.
لاریجانی ادامه داد: برای تسریع در تهیه واگن‌های خط یک مترو قم نیز خط اعتباری از روسیه مورد استفاده قرار گرفته است.
وی افزود: قم نیازمند خط‌های مختلف مترو برای جا به جایی آسانتر مردم و زائران است.
لاریجانی گفت: بهره‌برداری از تمام خط یک متروی قم، اوایل سال 1397 خواهد بود که این امر تحولی در زیرساخت‌های این شهر بوجود خواهد آورد.
عملیات اجرایی خط A  مترو قم در نیمه سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء آغاز شد.
در این مراسم شهردار قم با بیان اینکه خط یک مترو قم به طول ۱۴ کیلومتر است گفت: بیش از ۵ کیلومتر آن در فاز نخست از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری انجام شده است که در تلاشیم فاز نخست خط یک مترو تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.
سید مرتضی سقائیان نژاد در حاشیه مراسم کلنگ زنی خط دو مترو قم پشتوانه‌های مالی را مهم‌ترین مشکل پیش روی خط یک مترو قم برشمرد و اظهار داشت: حدود 300 میلیارد تومان سال گذشته اوراق مشارکت فروخته شد که از این طریق بخشی از مشکلات مالی مرتفع شد.
وی از تکمیل فاز دوم خط یک مترو قم تا اوایل سال 97 خبر داد و عنوان کرد: بخشی از مشکلات مالی از منابع فاینانس روسیه حل می‌شود که براین اساس روسیه حدود 200 میلیون یورو اعتبار برای این پروژه صرف خواهد کرد.