kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
روزنامه انگلیسی دیلی میل پیش‌بینی کرد

کودتا علیه پادشاه عربستان در سال 2017

روزنامه دیلی‌میلی ضمن بررسی «وضعیت داخلی عربستان» پیش‌بینی کرد، در سال 2017 کودتایی علیه پادشاه سعودی به وقوع خواهدپیوست.


سرویس خارجی -

عربستان از زمان مرگ ملک عبدالله و به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز شاهد جنگ قدرت در داخل خاندان سعودی بوده است. این «جنگ» با حذف فرزندان ملک عبدالله از قدرت شروع و در نهایت به تصفیه حساب‌های داخلی انجامید. هدف از این جنگ قدرت نیز زمینه‌سازی برای به قدرت رسیدن محمد بن سلمان فرزند 30 ساله شاه سعودی است. این رقابت داخلی باعث شده کارشناسان بین‌المللی احتمال کودتا یا تصفیه حساب‌های داخلی در عربستان را در ماه‌های آتی «بسیار بالا» بدانند. در همین ارتباط، روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» برجسته‌ترین پیش‌بینی‌های خود برای سال ۲۰۱۷ را منتشر کرده که بارزترین این پیش‌بینی‌ها وقوع «کودتا» در عربستان است. به گزارش ایسنا، به نقل از دیلی میل، کودتایی علیه سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در سال 2017 به وقوع بپیوندد.
دیلی‌میل همچنین نوشته «عربستان بهای مداخله در سوریه و جنگ‌های داخلی در یمن را خواهد پرداخت و احتمال می‌رود که جایگزین ملک سلمان، محمد بن نایف، ولیعهد عربستان شود که رابطه طولانی با واشنگتن دارد.»
 در همین حال، عربستان دیروز دومین سالگرد به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز را جشن گرفت. محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان برای مطرح کردن خود به عنوان نفر اول آل‌سعود جنگ یمن را به راه انداخت وبه دنبال آن بود تا با پیروزی سریع در این جنگ زمینه‌های حذف محمد بن نایف اصلی‌ترین مانع بر سر راه به قدرت رسیدن خود را حذف کند. اما  مقاومت جانانه مردم یمن و گرفتار شدن عربستان در باتلاق این جنگ تمام برنامه‌های وی را بر هم زد و اکنون بسیاری از شاهزاده‌های سعودی از مخالفان سرسخت محمد بن سلمان به شمار می‌روند و همین امر احتمال کودتا را در سال آینده بالا می‌برد.
همچنین در گزارش دیلی میل آمده است، «ترزا می» نخست وزیر کنونی انگلیس با به جریان انداختن فرآیند برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) مجبور به کناره‌گیری خواهد شد که در پی آن انتخابات سراسری زودهنگام برگزار می‌شود. دیلی میل پیش بینی کرد انتخابات زودهنگام در انگلیس منجر به پیروزی قاطع و بی‌سابقه حزب محافظه‌کار و کناره‌گیری «جرمی کوربین» رهبر کنونی حزب اپوزیسیون خواهد شد. در ادامه این روزنامه انگلیسی پیش بینی کرد، در سال 2017  دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا رابطه خوبی را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواهد داشت که این مسئله در نظر برخی سازمان‌های آمریکایی از جمله سیا ناخوشایند خواهد شد. طبق پیش بینی این روزنامه،  در خاورمیانه نیز اتفاقات تازه‌ای روی می‌دهد و ایران،‌ روسیه و ترکیه با همکاری یکدیگر چتر تازه‌ امنیتی ایجاد کرده که تهدیدی برای عربستان و سلسله کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهند بود. دیلی میل در ادامه نوشت، در سال 2017 داعش شکست سختی در سوریه، عراق و شرق آسیا می‌خورد و ارتش پاکستان هم طالبان را کنار می‌زند.