kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷

آب‌شیرین کن 10 هزار متر مکعبی بوشهر به بهره‌برداری رسید

آب‌شیرین‌کن 10 هزار متر مکعبی بوشهر در آیینی با حضور وزیر نیرو، به بهره‌برداری رسید.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در این آیین گفت: تأسیسات آب‌شیرین کن بوشهر با مشارکت و سرمایه‌گذاری 420 میلیارد ریالی بخش خصوصی احداث شده است.
کیقباد یاکیده افزود: این آب‌شیرین کن که در مدت دو سال احداث شده، بخشی از مشکل کمبود آب شهر بوشهر را برطرف خواهد کرد. وی اضافه کرد: هم اکنون بیش از 90 درصد آب آشامیدنی مورد نیاز بوشهر از استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود.
یاکیده ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر و کاهش منابع آبی در استان بوشهر و استانهای همجوار مشکلاتی در تأمین آب آشامیدنی مردم این استان ایجاد کرده است که احداث آب‌شیرین‌کن تنها راه حل مشکل کمبود آب استان بوشهر است که اکنون 2 آب‌شیرین‌کن در این استان وارد مدار تولید شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: هم اکنون پروژه‌های آب‌شیرین کن با ظرفیت تولید 90هزار متر مکعب در این استان تدوین و در دست اجرا و بهره‌برداری است. همچنین عملیات اجرایی آب‌شیرین کن سیراف با اعتبار 780 میلیارد ریال روز پنجشنبه در آیینی با حضور وزیر نیرو، استاندار و شماری از مسئولان استان بوشهر آغاز شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر در این آیین گفت: در این طرح که با مشارکت بخش خصوصی در مدت 15 ماه اجرا می‌شود، بیش از 780 میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد.
مسعود نصوری بیان کرد: با اجرای این طرح روزانه 28 هزار مترمکعب آب دریا پس از تصفیه به خط انتقال و شبکه آبرسانی شهرستان جم استان بوشهر انتقال می‌یابد.وی افزود: با اجرای این تاسیسات، آب آشامیدنی مورد نیاز شهرها و روستاهای شهرستان جم تامین می‌شود.
وی گفت: در اجرای این طرح خط انتقال به طول 23.5کیلومتر اجرا شده که اکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
نصوری ادامه داد: ساخت مخازن ذخیره آب به ظرفیت 50هزار مترمکعب از دیگر پروژه‌های خط آبرسانی جم است که در مجموع در پروژه خط انتقال و مخازن ذخیره آب، یکهزار و 934 میلیارد ریال سرمایه گذاری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اعتبار خط انتقال و مخازن ذخیره آب این پروژه توسط وزارت نفت تامین شده است گفت: تاکنون 790 میلیارد ریال از اعتبارات یاد شده تامین و برای تکمیل آن یکهزارو 144 میلیارد ریال دیگر نیاز است.
وزیر نیرو در مراسم آغاز عملیات ساخت بزرگ‌ترین تأسیسات آب‌شیرین‌کن در شهرستان جم گفت: شهرها و روستاهای نوار ساحلی جنوب کشور از آبادان، خرمشهر، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان تا آخرین نقطه مرزی به تأسیسات آب‌شیرین‌کن برای تأمین آب آشامیدنی از طریق دریا مجهز می‌شود.
وزیر نیرو در سفر به بوشهر عملیات اجرایی سد «باغان» را در شهرستان دشتی این استان آغاز کرد.
مدیرعامل آب شرکت منطقه‌ای استان بوشهر در این آیین افزود: اجرای بدنه سد باغان دشتی یکی از طرحهای مهم تامین منابع آب‌شیرین است که در استان بوشهر اجرایی می‌شود.
شاپور رجایی افزود: از سال گذشته کار شبکه انحراف آب رودخانه باغان آغاز شده بود که امروز در این مراسم این شبکه به طول 9 کیلومتر که با هزینه 90 میلیارد ریال احداث شده به بهره‌برداری رسید.
وی اضافه کرد: برای احداث سد باغان که توسط شرکت چینی ساخته می‌شود 332 میلیون یوان(واحد پول کشورچین) معادل یکهزارو 900 میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد.
رجایی ادامه داد: با قراردادی که با شرکت چینی امضا شد، مدت زمان اجرای این پروژه بسیار مهم در استان بوشهر 36 ماه و ظرفیت مخزن سد باغان 24میلیون متر مکعب است که دارای آب شیرین و با کیفیت بالایی است.
وی افزود: پنج میلیون متر مکعب از آب این سد حقابه کشاورزی است که آب کشاورزی و صنعتی شهرستان دشتی را بطور کامل تامین می‌کند.