kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۳۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹

قطعنامه ضد صهیونیستی مصر به رغم تلاش‌های ترامپ روی میز شورای امنیت قرار گرفت

قطعنامه‌ای که خواستار پایان یافتن شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بود به رغم تلاش‌های ترامپ بار دیگر به میز شورای امنیت بازگشت.



قطعنامه‌ای که خواستار پایان یافتن شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بود بار دیگر به میز شورای امنیت بازگشت، این قطعنامه که پیش‌نویس آن از سوی قاهره تدوین شده است، توقف فوری شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و قدس شرقی را خواستار شده است.
«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر پس از گفت‌وگوی تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا از پیش‌بردن قطعنامه ضد شهرک‌سازی‌ رژیم صهیونیستی در سازمان ملل عقب نشینی کرده بود.
دفتر ریاست جمهوری مصر با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده بود که در این تماس تلفنی دو نفر توافق کردند تا به دولت جدید آمریکا فرصتی داده شود تا در مورد راهکاری فراگیر برای مصالحه با فلسطینیان تحقیق و بررسی شود. قرار بود این پیش نویس روز پنجشنبه (۲۲ دسامبر) توسط مصر در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شود با این وجود این قطعنامه به رغم تمام تلاش‌های ترامپ به میز شورای امنیت بازگشته است، منابع غربی پیشتر اعلام کرده بودند که دولت اوباما قصد داشته در تحولی بی‌سابقه به این پیش‌نویس رأی ممتنع بدهد. چرا که اوباما با مشاهده مخالفت‌های گسترده جهانی مخالفت خود را با شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود. مقامات اتحادیه اروپا نیز خواستار تایید این قطعنامه بودند.
هنوز دلیل روشنی برای بازگشت این قطعنامه عنوان نشده است اما کارشناسان معتقدند شاید اصرار برخی کشورهای غربی باعث به جریان افتادن مجدد این قطعنامه شده است .این در حالی است که ظاهرا این اصرارها بی‌نتیجه است چرا که در طول حیات  سازمان ملل هر قطعنامه‌ای علیه اسرائیل با وتوی آمریکا روبه رو شده است. در اینجا عامل زمان مهم است اگر بررسی این قطعنامه به دوران دونالد ترامپ نزدیک شود احتمال وتوی آن زیاد است چرا که ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود همواره بر به رسمیت شناختن «قدس» به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از «تل‌آویو» به این شهر تاکید می‌کرد.