kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
سفیر سابق آمریکا در روسیه:

عدم حضور در نشست سه‌جانبه مسکو برای آمریکا ناخوشایند بود

سفیر سابق آمریکا در روسیه عدم دعوت از این کشور برای حضور در نشست بین ایران، ترکیه و روسیه را «ناخوشایند» نامید.



«مایکل مک فاول» سفیر سابق آمریکا در روسیه در اظهارنظری پیرامون برگزاری نشست سه جانبه ایران - روسیه و ترکیه اظهار داشت، این اتفاق برای آمریکا موردی خوشایند نیست.
به نوشته وبگاه «سی‌ان‌اس نیوز» مک فاول در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «ام اس ان بی‌سی» نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه را «موردی بسیار عجیب برای گفت‌‌وگوهای صلح سوریه» نام نهاد.
وی در  این گفت‌و‌گو افزود: از دیدگاه من نبود آمریکا در این نشست مورد خوبی نیست.
مک فاول در ادامه گفت: برگزاری نشست صلح بدون ما اشتباه است و من فکر نمی‌کنم که این سه کشور بتوانند در سوریه صلح را برقرار سازند. شما نیاز به بازیگران دیگری در آنجا چون اعضای مخالف دولت سوریه دارید.
به گزارش فارس، این در حالی است که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی‌اش و نیز «مولود چاوش اوغلو» همتای ترکیه‌ای‌اش اعلام کرد: ترکیه و ایران بر یک بیانیه مشترک برای احیای روند سیاسی با هدف توقف درگیری در سوریه به توافق رسیده‌اند.
احترام به تمامیت ارضی و وحدت ملی
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قبل از سفر منطقه‌ای رئیس‌جمهور به سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان ضمن تشریح نتایج نشست سه‌جانبه در مسکو به همراه وزرای خارجه روسیه و ترکیه گفت: در نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، وحدت ملی و جلوگیری از انشقاق سوریه تاکید شد و سه طرف بر اعمال راهکار سیاسی به عنوان راه‌حل مسائل این کشور اذعان داشتند.
ظریف با اشاره به صدور بیانیه مشترک در پایان نشست سه‌جانبه در مسکو گفت: در این اجلاس بر ضرورت کمک‌رسانی انسانی به همه مناطق سوریه تاکید شد.
وی افزود: کشورهای غربی بیشتر این بحث را مطرح می‌کردند که گروه‌های تروریستی تحت فشارند و حمایت‌ها را به سمت گروه‌های مسلح می‌بردند در حالی که مردم کفریا از بیش از دو سال پیش تحت محاصره هستند و از طریق هوایی به آنان کمک‌رسانی می‌شود.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در این مذاکرات درباره گروه‌های مسلح برای رسیدن به راه‌حل پیشنهادی دادند در حالی که ایران چهار سال پیش موضوع آتش‌بس را مطرح کرده بود که این موضوع برای تصمیم‌گیری در جلسات بعدی پیگیری می‌شود و امیدواریم به نتیجه برسیم.
حضور مستشاری ایران در سوریه
محمدابراهیم طاهریان‌فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در جمع خبرنگاران گفت: شهر حلب بخش لاینفک سوریه است و این شهر در تصرف ارتش سوریه قرار دارد. حضور ایران در این کشور بنا به درخواست دولت سوریه و در سطح مستشاری است. دروغ‌های ساختگی زیادی این روزها از سوی تروریست‌ها و حامیان آنها تولید و پخش می‌شود. صرف‌نظر از همه این اکاذیب ایران بارها چنین ادعاهای کذب و تحریک‌آمیز را با ذکر دلائل و مستندات کافی تکذیب کرده است.
طاهریان‌فرد با اشاره به برقراری کانال دیپلماسی و گفتمان سازنده بین ایران، ترکیه و روسیه در همه موضوعات مورد علاقه‌، تصریح کرد: نباید به افراطیون فرصت مداخله بدهیم.
درخواست آتش‌بس فراگیر در سوریه
«ریاض نعسان آغا» سخنگوی هیئت عالی مذاکره‌کنندگان معارض درباره نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره حل مسئله حلب اعلام کرد که معارضان خواستار آتش‌بس فراگیر در سوریه هستند.
این معارض سوری همچنین مدعی شد که «خطر بزرگتر از جانب ایران و اطماع آن نه تنها در سوریه بلکه در کل منطقه است».«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که ایران، روسیه و ترکیه آماده هستندکه به روند فراهم ساختن مقدمات توافق میان دولت و معارضان سوری کمک و نقش ضامن را ایفا کنند.
لاوروف تصریح کرد که وزرای سه کشور مذکور بر اهمیت گسترش دامنه آتش‌بس و اعطای فرصت برای وارد کردن کمک‌های بشردوستانه تأکید داشتند.جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به مذاکرات سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو واکنش نشان داد. کربی گفت: در صورتی که مباحثاتی که آنها در مسکو داشتند بتواند به نتایج واقعی و ملموس ختم بشود، آن را کاملاً مثبت می‌دانیم و اگر در راستای بهبود اوضاع مردم سوریه و ثبات منطقه باشد از آن استقبال می‌کنیم.این ادعا در حالی است که بنابر مستندات متعدد، آمریکا بیشترین حمایت را از گروه‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا داشته است.