kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹

سخنگوی وزارت خارجه: در مورد اجرای برجام به آمریکا تذکر دادیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با توجه به وضعیت تمدید تحریم‌های ایران در سنا تماس‌هایی بین ظریف و کری انجام گرفت و تذکراتی که لازم بود به آمریکایی‌ها داده شد.


نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار شد.
قاسمی در ابتدا در پاسخ به سؤالی در مورد برگزاری نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه گفت: این نشست، امروز (سه‌شنبه) در مسکو و با حضور این سه وزیر برگزار خواهد شد.
وی افزود: قرار است در این نشست مشترک، آخرین تحولات منطقه و به ویژه موضوع سوریه مورد بحث و بررسی و تبادل‌نظر قرار گیرد.وی در پاسخ به سؤالی در مورد سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران نیز گفت: سفر آمانو در چارچوب همکاری ایران با آژانس صورت گرفت و مطلب خاصی در این سفر مطرح نشد.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: اصلاً قرار نبوده است آمانو پیغامی را به جایی منتقل کند.قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد تماس‌های وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز اشاره کرد و در این‌باره گفت: با توجه به وضعیت تمدید تحریم‌های ایران در سنا تماس‌هایی بین ظریف و کری انجام گرفت و تذکراتی که لازم بود به آمریکایی‌ها داده شد.
وی در خصوص واکنش رسمی ایران به نقض برجام در آینده نیز تصریح کرد: ما از ابتدای برجام مثل هر قرارداد دیگر برای همه شرایط پیش‌بینی‌ها و طراحی‌های لازم را داشته‌ایم و خوشبختانه برای هر وضعیتی آماده هستیم و به تناسب هر وضعیتی، اقدامات ما صورت می‌گیرد. ما وضعیت‌های مختلف را رصد خواهیم کرد تا ببینیم در مواضع طرف مقابل، چه تغییراتی ایجاد می‌شود؟
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: برجام یک موضوع چندطرفه است و یک طرف نمی‌تواند به راحتی اقدامات خود را نسبت به آن داشته باشد همانطور که واکنش طرف‌های دیگر را نیز در روزهای گذشته شاهد بوده‌ایم.
قاسمی درباره تحرکات منطقه‌ای انگلیس و اسرائیل گفت: سیاست‌های ایران واضح و مشخص است و آنچه آنها به عنوان نگرانی مطرح می‌کنند، یک تصور واهی و خیال‌پردازی است که البته به وضعیت شکست‌های کنونی منطقه‌ای آنها مربوط می‌شود. اگر آن‌ها آینه‌ای در مقابل خود قرار دهند، خواهند دید فجایع منطقه، حاصل اقدامات خودشان در گذشته است. این مواضع تبلیغاتی است و خود آنها هم به این موضوع واقف هستند. نگرانی آنها از پیشرفت‌های ایران و وضعیتی که ایران در منطقه دارد است.
وی در پاسخ به سؤالی در این مورد که بحثی در مجلس از سوی برخی از نمایندگان مطرح است که سطح روابط ایران و انگلیس در اعتراض به اظهارات اخیر مقامات انگلیسی علیه ایران کاهش یابد نیز، گفت: این موضوع از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده است ولی من رسماً چیزی را ندیده‌ام و در قالب سیاست‌های کلی کشور، چنین بحثی مطرح نیست.
سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست کمیسیون برجام و یکسان بودن نگاه ایران و اروپا نسبت به بدعهدی آمریکا و اینکه آیا نماینده جدیدی از دولت جدید آمریکا وجود دارد یا خیر نیز تصریح کرد: مواضع اروپا تا حد زیادی روشن است. پیشنهاد ما برای نشست کمیسیون مشترک در نامه ظریف به موگرینی مطرح شد.به گزارش باشگاه خبرنگاران، قاسمی ادامه داد: تصورم این است در مقطع کنونی، تشکیل کمیسیون در سطح معاونان خواهد بود نه وزرا. درباره اینکه از دولت بعدی آمریکا کسی در تیم فعلی باشد، بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد ولی گمان می‌کنم آمریکایی‌ها می‌توانند به عنوان ناظر حاضر شوند.
وی همچنین درخصوص فضاسازی رسانه‌ای بعد از تصمیم ایران برای طراحی پیشرانه‌های هسته‌ای گفت: ما پیشقدم برای تخریب و عهدشکنی در برجام نخواهیم بود و آنچه تصمیم می‌گیریم، به تناسب اقدام طرف مقابل است که قاطع و محکم خواهد بود. در صورت کارشکنی، اقدام ما قاطع‌تر و کوبنده‌تر است و اظهارنظر دیگران در این مورد نیز بحث‌های تبلیغاتی است.