kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶

سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به کار خود پایان داد


سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور اعضای مجمع عمومی مجمع جهانی تقریب و علما و اندیشمندان بیش از 50 کشور جهان با عنوان «وحدت و ضرورت مقابله با جريان‌هاى تكفیرى» از پنج شنبه 25 تا شنبه 27 آذرماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، تصریح کرد: چه فاجعه‌ای بزرگی برای دنیای اسلام است که دشمنان توانسته‌اند گروه‌هایی از مسلمانان را جذب اندیشه‌های افراطی خود کنند و آنها را در مسیری قرار دهند که بنیان‌های فکری باطل را در ذهنشان القاء کنند و به جای کینه دشمنان، کینه یکدیگر را به دل گرفته‌ایم؟
وی اظهار داشت: مسؤلیت آنچه که امروز در جهان اسلام شاهد هستیم، در وهله اول بر عهده استعمارگران و اشغالگران است؛ اما آیا ما علمای اسلام، حوزه‌های علمیه، مبلغین، نویسندگان و ... در فضای حقیقی و مجازی مسئولیتی بر دوش نداریم؟
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی تأکید کرد: امروز این شیعه و سنی نیستند که روبه‌روی هم ایستاده‌اند؛ این اسلام آمریکایی است که در برابر اسلام ناب محمدی ایستاده است؛ شیعه و سنی هر دو مسلمان و پیرو قرآن و سنت و پیامبر(ص) هستند.
آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در مراسم افتتاحیه سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ابراز داشت: براساس آیات کریمه قرآن از جمله «إِنَّ هَـذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّهًًْ وَاحِدَهًْ وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» وحدت امت اسلامی‎‌ نه یک تاکتیک و نه حتی یک استراتژی درازمدت بلکه اساس موجودیت و هویت امت اسلامی‎‌ است؛ به گونه‌ای که براساس آیه کریمه «إنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ» تفرقه‌پراکنی، اختلاف و فرقه‌گرائی موجب قطع رابطه با رسول اکرم(ص) که اساس هویت جامعه اسلامی ‎‌است، می‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: حتی براساس آیه کریمه «شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ» اساس همه ادیان الهی دعوت به وحدت و پرهیز از تفرقه در دین است. لذا هرگونه پدیده یا گفتار و رفتاری که منشأ پراکندگی و نزاع در میان جامعه اسلامی شود با تعالیم اسلامی‎ ‌و شریعت محمد(ص) در تضاد و تقابل است.
همچنین، شیخ احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه در این مراسم تاکید کرد: بیایید همه سنت پیامبر(ص) را به پا داریم، بعد از پیروزی اخیر در حلب ثابت شد که هلال شیعی در کار نبود بلکه بدر اسلامی باعث این پیروزی بود؛ این پیروزی را به رهبری و دولت و ملت ایران و سوریه تقدیم می‌کنیم و امیدواریم همه ما روز قدس گردهم آییم و نماز جماعت را به پا داریم، همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی این وعده را داده‌اند.
چند تن دیگر از علما و اندیشمندان جهان اسلام، از دیگر سخنرانان روز نخست این کنفرانس بودند.
در دومین روز برگزاری این کنفرانس، کمیسیون‌های «اتحادیه جهانی علمای مقاومت»، «رویارویی با چالش‌های فراروی جهان اسلام»، «زن و خانواده»، «بررسی وضعیت اقلیت‌های مسلمان و درخواست برای رسیدگی به اقلیت مسلمان میانمار»، «رسانه» و «مساعی حمیده» با حضور علما و اندیشمندان جهان اسلام برگزار شد.رونمایی از موسوعه «السنهًْ النبویه فی المصادر المذاهب اسلامیه» و تقدیر از برگزیدگان بیش از 919 اثر ارسال شده به جشنواره بین‌المللی فیلم وحدت، از دیگر برنامه‌های این کنفرانس بود.
مراسم اختتامیه سی‎امین کنفرانس بین‎المللی وحدت اسلامی شامگاه شنبه با سخنرانی چند تن اندیشمندان جهان اسلام، ارائه گزارش کمیسیون‌ها و صدور بیانیه‌ در سالن همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.
بخش‌هایی از این بیانیه به این شرح  است:
شركت‌كنندگان ضمن محكوم كردن فتاواي تكفيري علماي درباري، علماء، متفكران و مراكز اسلامي را دعوت نمودند تا با صدور فتوي، دروغين بودي فتاواي صادره از سوي روحانيون درباري، حاميان آنان و ارتباط تاريخي و مالي آنان با شجره ملعونه را در جهان اسلام  افشا نمايند.
شركت‌كنندگان در كنفرانس با بيان اينكه جريانات تروريستي تكفيري حاصل عقب‌ماندگي فرهنگي جهان اسلام است كه ناشي از سقوط مسلمانان در مقابل تهاجم استعمار مي‌باشد بر لزوم از سرگیری روند فرهنگ و تمدن نوین اسلامی به عنوان بهترین راه نابودی اینگونه پدیده‌های انحرافی تأکید نمودند.
شركت‌كنندگان با اشاره به سخنان ارزشمند مقام معظم رهبري حفظه‌الله در نشست سال گذشته وحدت اسلامي مبني بر ايجاد تمدن نوين اسلامي، آن را تاكيدي از سوي معظم‌له بر ارتباط وحدت امت اسلامي با تمدن نوين اسلامي دانسته و خواستار اهتمام بيشتر به مسئله فرهنگ و تمدن آينده امت اسلامي شدند.
شركت كنندگان در كنفرانس پيشنهاد دادند تا با تشكيل سازماني تحت عنوان «سازمان جهاني فرهنگ و تمدن نوين اسلامي» آن را مسئول ترويج افكار فرهنگي آينده امت اسلامي بدانند. لذا از صاحبان فكر و انديشه ناب فرهنگي و از ساير فرزندان امت اسلامي می‌خواهد تا پس از تشکیل سازمان مربوطه با آن همکاری نمایند.
شركت‌كنندگان در اجلاس بر لزوم رسوا نمودن شيعه انگليسي و بوق‌هاي آنان و اهل تسنن آمريكايي و بوق‌هاي آنان تاكيد كرده و لزوم آگاهي و بصيرت در برابر رسانه‌های آنان را مورد تأکید قرار دادند.
اين اجلاس از وزارتخانه آموزش‌وپرورش جهان اسلام مي‌خواهد تا موضوع وحدت مسلمانان و تقریب میان مذاهب آنها را به عنوان یک واحد درسی در کتاب‌های آموزشی قرار داده و از آنها می‌خواهد تا اجلاس‌هایی و موسساتی را به منظور تقریب در سراسر جهان به منظور گسترش فرهنگ تقریب ایجاد نمایند.