kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۹۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
پس از بررسی در جلسه علنی صبح و بعدازظهر

مجلس کلیات برنامه ششم توسعه را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح و بعد از ظهر دیروز مجلس ضمن بررسی کلیات لایحه برنامه ششم توسعه با آن موافقت کردند.



گزارش کمیسیون تلفیق در مورد کلیات لایحه برنامه ششم توسعه دیروز در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و نمایندگان در دو نوبت صبح  و عصر پس از استماع اظهارات مخالفان و موافقان و رئیس سازمان برنامه و بودجه با 154 رای موافق 76 رای مخالف 8 رای ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه موافقت کردند.
با رای موافق مجلس به کلیات لایحه برنامه ششم، جزئیات این لایحه در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
نظر موافقان
 کلیات برنامه ششم توسعه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز کلیات برنامه ششم توسعه را مورد بررسی قرار دادند .
محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در موافقت با کلیات برنامه ششم گفت: حمایت از بازنشستگان، رفع مشکلات قوه قضائیه و ایثارگران در لایحه برنامه ششم پیش‌بینی شده است.
وی با بیان اینکه ما برنامه پنج ‌ساله را یک سال دیگر تمدید کردیم و الان هم باور داریم که دیگر قابل‌تمدید نیست، خاطرنشان کرد: بودجه سال 96 الزاماً باید بر اساس برنامه ششم توسعه نوشته می‌شد و با همه مشغله‌ای که دولت داشت و توافقی که بین دو قوه صورت گرفت، ما به برنامه ششم نرسیدیم و الان هم که دولت با همه مشکلاتی که داشت بودجه 96 را تقدیم مجلس کرد، امروز سند مدیریت پنج‌ سال آینده کشور را شاهد هستیم.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد نیز گفت: امروز به شدت این روحیه وجود دارد که حذف مجلس از نظام برنامه‌ریزی کشور مورد پیگیری قرار گیرد و دستگاه‌های اجرایی می‌گویند اگر آنچه را که ما گفتیم تصویب کردید اجرا می‌کنیم.
وی ادامه داد: از نکات مثبت برنامه ششم، پرداختن به موضوعات اساسی و الزام به تهیه اسناد راهبردی است و ما کمتر شاهد بودیم که به موضوع اسناد راهبردی پرداخته شود.
وی افزود: این نگاه که ما باید یک نگاه میان مدت و میان برنامه‌ای داشته‌ باشیم یک اصل ضروری است که در این موضوع به نکات متعددی به عنوان اسناد راهبردی پرداخته شده است.
نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: پرداختن به موضوع آب، مسائل کشاورزی، عادلانه ساختن نظام حقوق و دستمزد، قواعد مالی برای بودجه سالیانه از نقاط برجسته گزارش کمیسیون تلفیق در مورد برنامه ششم است.
پژمان‌فر خاطرنشان کرد : ما باید کاری کنیم که قواعد مالی در بودجه سالیانه حاکم کنیم که این مسئله در گزارش کمیسیون پیشنهاد شده است.
شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده سیرجان نیز در موافقت با کلیات این برنامه با اشاره به اینکه اگر مجلس به کلیات برنامه ششم رأی ندهد، یک سال دیگر کشور بلاتکلیف می‌ماند، گفت: در لایحه برنامه ششم سیاست‌های ابلاغی رهبری دقیقاً مورد توجه قرار گرفته است.
علیرضا سلیمی نماینده محلات و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز گفت: امروز دولت یازدهم از بدهکارترین دولت‌ها است که در برنامه ششم برای پوشش این بدهی‌ها مواردی قید شده است.
وی افزود: در همین مجلس تا به امروز ما 2 بار لایحه بودجه آمده است، دست یافتن به رشد 8 درصدی اقتصادی باید براساس شاخص‌های مهم باشد که در این برنامه صادرات غیر نفتی، واردات گل، نقدینگی، نرخ تورم و بیکاری به عنوان شاخص‌های اساسی نام‌برده شده است.
نماینده مردم محلات همچنین تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه به متغیرهای اقتصادی نیز به خوبی اشاره شده است همچنین مباحث مربوط به کشاورزی، نفت، حمل و نقل و انبارداری و خدمات نیز به طور کامل در برنامه اشاره شده است. در همین برنامه در بحث منابع اشارات دقیقی وجود دارد. به آورده‌های اشخاص حقیقی نیز به صورت کامل اشاره شده است.
سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا نیز با بیان اینکه با رد کلیات لایحه برنامه ششم نزد مردم زیر سوال می‌رویم، گفت: در این شرایط باید به مردم بگوییم ما نمایندگان مجلس نتوانستیم یک لایحه را تدوین کنیم.
دلخوش در پایان خاطرنشان کرد: ما برای اینکه مشکلات بزرگ‌تر پیش نیاید باید به مشکلات کوچک تن دهیم، اگر با کلیات لایحه برنامه ششم مخالفت کنیم این بی‌احترامی به همه همکاران است.
نظر مخالفین
 کلیات برنامه ششم توسعه
محمدعلی وکیلی نماینده تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس در مخالفت با کلیات برنامه ششم توسعه گفت: برنامه ششم توسعه دستگاه‌های کشور را دچار نوعی روزمرگی کرده و از لحاظ محتوایی نیز بدون انسجام است.
عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین تصریح کرد: همه ما از ضرورت برنامه‌نویسی و قانون طرح‌محور زیاد سخن گفتیم اما اکنون ناچار شدیم به جای دولت برنامه بنویسیم. برنامه‌ای را که مجلس در قالب برنامه ششم برای توسعه کشور نوشته بناست که دولت چند ماده آن را اجرایی کند؟
وکیلی با بیان اینکه ساختار برنامه ششم، ساختار برنامه توسعه نیست، عنوان کرد: گویا ما برنامه را با بودجه سالانه اشتباه گرفته‌ایم. هیچ کدام از مفاهیم موجود در برنامه ششم هیچ نسبتی با اسناد بالادستی و مفاهیم توسعه ندارند. با این برنامه پنج ساله بناست چه درصدی از افق را طراحی کنیم؟
جلال میرزایی نماینده ایلام نیز در مخالفت با کلیات این برنامه گفت: ما در گزارش کمیسیون تلفیق با چیزی به عنوان برنامه راهبردی مواجه نیستیم و آنچه مشاهده می‌شود مسائل روزمره و جاری است.
نماینده ایلام با بیان اینکه من نمی‌دانم اشاره به اردو رفتن در یک برنامه راهبردی 5 ساله چه ضرورتی دارد، اظهار داشت: در ارتباط با تدوین متن برنامه در کمیسیون تلفیق نیز چهارشنبه هفته قبل دو بخش از برنامه برای مطالعه به نمایندگان ارائه شد اما امروز متوجه شدیم که گزارش کمیسیون 4 بخش است و تغییراتی از روز چهارشنبه تا امروز در متن گزارش ایجاد شده است و این خود بیانگر آن است که اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه به خود اطمینان و اجماعی ندارند.
میرزایی خاطرنشان کرد: کسی منکر ضعف لایحه دولت نیست اما قرار نیست با این شیوه برنامه‌نویسی خلأ کار دولت را بیشتر کنیم و متنی را بنویسیم که قابل اجرا نباشد.
 قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر نیز  لایحه برنامه ششم توسعه را آرمانی و تخیلی خواند و گفت: این برنامه آشوب‌های اجتماعی در کشور به وجود می‌آورد.
همچنین حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان گفت: اگر قانون برنامه پنجم را یک سال دیگر تمدید کنیم تا یک برنامه که توان اجرایی و عملی شدن داشته باشد تصویب شود و مشکلات 5 سال قبل را نداشته باشیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و نایب ‌رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: در حال حاضر ما شاهد احکام بدون انسجام و کم‌ارتباط با اصل توسعه در لایحه برنامه ششم توسعه هستیم.
مخالفت فراکسیون امید
 با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه
سخنگوی فراکسیون امید ظهر دیروز از مخالفت این فراکسیون با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه خبر داد.
بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح جلسه فوق‌العاده فراکسیون امید برای تصمیم‌گیری درباره چگونگی رأی به کلیات لایحه برنامه ششم ، گفت: در این جلسه بعد از اظهارنظر مخالفان و موافقان اکثریت اعضا به این نتیجه رسیدند که به کلیات گزارش تلفیق برنامه ششم توسعه رأی ندهند.
وی در توضیح دلیل مخالفت فراکسیون امید با گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم، گفت: لایحه ارائه شده از سوی دولت حدود 30 ماده دارد که کمیسیون تلفیق با انجام تغییرات گسترده‌ای این مواد را به 140 ماده رساند. از طرف دیگر طبق اعلام اعضای فراکسیون امید در کمیسیون تلفیق بندهایی که رأی و مصوبه کمیسیون را داشت در گزارش تلفیق حذف شده و بندهایی که برای آن رأی‌گیری صورت نگرفته به گزارش تلفیق اضافه شده است.
سخنگوی فراکسیون امید به جلسه صبح این فراکسیون با نوبخت اشاره و اظهار کرد: در این جلسه آقای نوبخت عنوان کرد که با این گزارش تلفیق 485 هزار میلیارد دلار به هزینه‌های دولت اضافه می‌شود که این نشان می‌دهد این لایحه غیرقابل اجرا خواهد بود.
پارسایی در مورد اینکه آیا در فراکسیون امید در خصوص عواقب عدم رأی به کلیات صحبت شده است، گفت: اعتقاد ما بر این است که اگر 6 ماه دیگر لایحه برنامه پنجم تمدید شود کشور ضرر چندانی نمی‌کند چون در حالت عادی کمتر از 30 درصد از برنامه‌های توسعه اجرا شده و بالغ بر 70 درصد آن اجرایی نشده است. لذا وجود لایحه‌ای کامل و شفاف برای پنج سال آینده به نفع کشور است تا اینکه مجلس بخواهد لایحه‌ای را به تصویب برساند که ابهامات زیادی دارد البته با این تعداد موادی که کمیسیون تلفیق به لایحه برنامه اضافه کرده است دیگر باید نام آن را طرح گذاشت.
لاریجانی: رای ندهید
 دولت باید لایحه دیگری تدوین کند!
غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در نشست علنی دیروز و در جریان رسیدگی به کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در اخطاری با استناد به اصل 110 قانون اساسی و در تذکری با استناد به ماده 196 آیین‌نامه داخلی خانه ملت، اظهار داشت: با توجه به نکاتی که مخالفان کلیات لایحه برنامه ششم توسعه مطرح می‌کنند، می‌خواهیم بدانیم هیئت رئیسه مجلس چه سیاستی را در قبال لایحه ششم توسعه اتخاذ کرده است.
وی افزود: بر اساس توضیحات نمایندگان، لایحه برنامه ششم توسعه مغایرت‌های زیادی با اسناد بالادستی دارد، بنابراین توضیح داده شود به چه نحوی قرار است این لایحه در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تاجگردون توضیح داد: ماده 196 آیین‌نامه داخلی مجلس به مواد طرح‌ها و لوایحی برمی‌گردد که خلاف قانون اساسی یا اسناد بالادستی باشند، در صورت وارد بودن تذکر در خصوص مواد مذکور، این مواد یا اصلاح می‌شوند یا به کمیسیون تلفیق ارجاع داده خواهند شد.
وی ادامه داد: اما در خصوص لایحه برنامه ششم باید گفت در صورتی که به کلیات آن رأی داده نشود، دولت باید مجدد لایحه‌ای را تدوین کند و کمیسیون‌های تخصصی لایحه جدید دولت را مورد بررسی قرار دهند و سپس کمیسیون تلفیق جدیدی برای رسیدگی به لایحه جدید برنامه ششم تشکیل شود و در نهایت در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار گیرد که به نظر می‌رسد چنین روندی تا سال آینده نیز طی نخواهد شد.
رئیس مجلس همچنین گفت: بنابراین موادی از لایحه برنامه ششم که ابهام دارد یا خلاف سیاست‌های قانون اساسی یا اسناد بالادستی است را در زمان رسیدگی به برنامه ششم عنوان کنید تا یا اصلاح شود یا به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شود.
توضیحات نوبخت
رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در جلسه بعد از ظهر دیروز مجلس با بیان اینکه امروز دولت قانونمند است و خود را مقید کرده آنچه مجلس نظر می‌دهد عمل کند، گفت: به نظر می‌رسد اشکالاتی در لایحه برنامه ششم وجود دارد که باید کمیسیون تلفیق آن اشکالات را رسیدگی کرده و برطرف کند.
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت که در جریان رسیدگی به کلیات لایحه برنامه ششم در جلسه علنی مجلس سخن می‌گفت، با تأکید بر اینکه بررسی این لایحه از موضوعات بسیار پراهمیت مجلس است، گفت: شما نمایندگان قراراست نسبت به توسعه کشور تصمیم‌گیری کنید و اگر این تصمیم‌گیری درست و سنجیده باشد قطعاً کشور رشد خواهد داشت و اگر غیر از این باشد کسانی که زیان می‌بینند مردم هستند و نظام نمی‌تواند در رقابت‌های منطقه‌ای در جایگاه نخست علمی و فناوری و اقتصادی قرار گیرد.
علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی نوبت بعدازظهر را بر عهده داشت حین اظهارات نوبخت مبنی بر اینکه اشکالات وجود دارد و باید کمیسیون تلفیق آنها را بررسی کند، گفت: اگر اصل موضوع حل شده باشد مواردی که فکر می‌کنید در آنها اشکال وجود دارد حتماً کمیسیون تلفیق استقبال کرده و در صورت ارجاع بررسی می‌کند.
وی افزود: مشکل اینجاست که دولت لایحه برنامه ششم را ارائه نکرد. اگر لایحه برنامه را ارائه می‌داد ما این وضع را نداشتیم. آنچه به مجلس داده شد موادی از برنامه بود. بعضی‌ها معتقد بودند که تدوین لایحه از شئون ریاست جمهوری است در حالی که این حرف در نظام ما قابل قبول نیست.
نمایندگان در دو نوبت صبح و عصر دیروز مجلس پس از استماع اظهارات مخالفان و موافقان و رئیس سازمان برنامه و بودجه با 154 رای موافق 76 رای مخالف 8 رای ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه موافقت کردند.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان ملت در جریان اصلاح لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه، اساسنامه صندوق توسعه ملی را به منظور تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح و تصویب کردند. نمایندگان همچنین به منظور تأمین نظر شورای نگهبان سهمیه ورود همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را حذف کرد.
رئیس مجلس نیز  از موافقت دولت با تعطیلی هشتم ربیع‌الاول و تأمین بار مالی ناشی از اجرای این مصوبه خبر داد.