kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۹۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
فرجام حمایت از داعش؛

400 کشته و 2000 زخمی حاصل 18 انفجار تروریستی طی یک سال گذشته در ترکیه

حمایت‌های پیدا و پنهان اردوغان از تروریست‌های تکفیری که با توهم سرنگونی دولت بشار اسد و تشویق‌های غرب صورت می‌گرفت، ترکیه را به بهشت تروریست‌ها تبدیل کرده و امنیت را از مردم این کشور گرفته است.



به دلیل حمایت ترکیه از تروریست‌های داعش در یک سال اخیر ۱۸ حمله تروریستی در شهرهای مختلف ترکیه انجام گرفت که منجر به کشته شدن ۴۰۰ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۲۰۰۰ نفر شده است.
دولت ترکیه به دلیل اهداف بلندپروازانه و توسعه‌طلبانه خود در چند سال اخیر تروریست‌های داعش را به صورت پنهان و آشکار حمایت کرده و اسناد این ادعا بارها در رسانه‌ها منتشر شده و حتی از سوی برخی مقامات غربی نیز تأیید شده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که توهم پوشیدن ردای پادشاهی را در سر دارد و به دنبال پروژه نوعثمانی گری است در این مسیر با تمسک به «هدف  سیاست وسیله را توجیه می‌کند» مرزهای ترکیه را به روی تروریست‌ها باز کرد تا وارد سوریه شوند. اما غافل از آنکه منطقه همانند یک کشتی است و در صورت سوراخ شدن این کشتی و ایجاد ناامنی امکان غرق شدن تمام ساکنان کشتی وجود دارد. به همین دلیل در یک سال گذشته نتیجه حمایت‌های ترکیه از داعش به صورت انفجار در شهرهای مختلف ترکیه خود را نشان داده است. به گزارش تسنیم،  در یک سال اخیر 18 حمله تروریستی در شهرهای مختلف ترکیه انجام گرفته که منجر به کشته شدن دستکم 400 نفر و زخمی شدن نزدیک به 2000 نفر شده است. این حملات تروریستی به صورت انتحاری و با خودروهای بمب‌گذاری شده انجام گرفته و هدف ازآنها نیز صرفاً کشتن مردم عادی و پلیس ترکیه بوده است.
حملات تروریستی سال جاری ترکیه اما از دو روز قبل از انتخابات 2015 در «دیاربکر» آغاز شد و در آخرین مورد هفته پیش در نزدیکی استادیوم «ودافون آرنای بشیکتاش» اسلامبول و اخیرا  نیز در شهر «قیصریه» ادامه یافت. اما نگاهی به مهمترین حملات تروریستی در ترکیه به خوبی گویای سرایت بحران و ناامنی به ترکیه است. در 20 ژوئن 2015 (25 خرداد94) بر اثر انفجار یک بمب انتحاری در محل تجمع اعضای انجمن جوانان سوسیالیست  در منطقه سوروچ از استان شانلی اورفا، 33 نفر کشته و 104 نفر مجروح شدند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. در 10 اکتبر 2015 (18 مهر 94) بر اثر انفجار دو بمب در محل برگزاری نشست «کار، صلح و دموکراسی» در مسیر منتهی به ایستگاه راه آهن قدیم در نزدیکی میدان «سیحیه» آنکارا 109 نفر کشته و 500 نفر دیگر زخمی شدند. این حمله تروریستی که توسط داعش انجام گرفته بود به عنوان «مرگبارترین حمله تروریستی در تاریخ معاصر ترکیه» لقب گرفت.
 در 17 فوریه 2016 (28 بهمن94) به دنبال انفجار بمبی در آنکارا، 29 نفر کشته و 61 نفر زخمی شدند. مسئولیت انفجار آنکارا را عقاب‌های آزادی کردستان  به عهده گرفت. حدود یک ماه بعد باز در حمله  عقاب‌های آزاد کردستان در 13 مارس 2016 (23 اسفند94) و انفجار بمبی در آنکارا، 37 تن کشته و 125 تن دیگر زخمی شدند. چند ماه بعد باز داعش حمله دیگری در ترکیه انجام داد. در 28 ژوئن 2016(8 تیر 95) با وقوع انفجار و تیراندازی در فرودگاه آتاتورک اسلامبول 45 نفر کشته و 238 نفر زخمی شدند. تیراندازی در پارکینگ فرودگاه و انفجار بمب در پایانه ورودی پروازهای بین‌المللی رخ داد. داعش مسئولیت این حمله تروریستی را هم بر عهده گرفت.
تروریست‌های داعش که گویا حفره‌های امنیتی ترکیه را به خوبی پیدا کرده‌اند بار دیگر در تاریخ 20 اوت 2016 (30 مرداد95) طی یک حمله انتحاری به یک مراسم عروسی در شهر «غازی عینتاب» واقع در جنوب شرقی ترکیه، 51 نفر را کشته و 91 نفر را زخمی کردند. داعش این حمله انتحاری را توسط یک نوجوان 12 ساله صورت داد. اما سیاست‌های اردوغان در برخورد با کردهای ترکیه هم باعث وقوع یک فاجعه امنیتی دیگر برای این کشور شده است. در 10 دسامبر 2016 (20 آذر 95)بر اثر بمب‌گذاری در منطقه بشیکتاش در نزدیکی استادیوم ودافون آرنای اسلامبول، 36 پلیس ضد شورش و 8 غیرنظامی کشته و 166 تن دیگر مجروح شدند. این حمله تروریستی هم کار عوامل عقاب‌های آزادی کردستان بود. در ادامه این روند در 17 دسامبر 2016 (27 آذر 95) بر اثر وقوع انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل دانشگاه «ارجیس» شهر قیصریه در نزدیکی اتوبوسی که حامل نیروهای نظامی بود، 13 نظامی کشته و 55 نظامی دیگر زخمی شدند. مقامات ترکیه گروه تروریستی پ.ک.ک را متهم به این حمله تروریستی می‌کنند.
روند و سیر حملات تروریستی در ترکیه به خوبی نشان‌دهنده این است که حمایت‌های اردوغان از تروریست‌های داعش قدرت گرفتن چنین جانورانی شده است. اکنون و بعد از ناکامی تکفیری‌ها در حلب و موصل، آنها برای بقای خود به دنبال میدان دیگری برای عملیات هستند و ترکیه به نظر میدان نبرد آماده و مناسبی برای این منظور است.